Hamilelikte enfeksiyon

Hamilelikte enfeksiyon sorunu beraberinde ciddi problemleri de getiriyor. Bebeklerde meydana gelen doğumsal kusurların ana nedenlerinden biri de enfeksiyonlardır. Çoğunlukla yetişkinlerde enfeksiyon gelişmesi durumunda hafif belirtiler ortaya çıkıyor. Ancak anne karnındaki bebekler için durum çok daha ciddi bir boyut kazanabiliyor. Ortaya çıkabilecek riskler arasında ölü doğum ya da düşük de bulunuyor. Dolayısıyla enfeksiyondan kaynaklı olarak bebekler için yaşamsal riskin de ortaya çıkabileceğini söyleyebiliriz.

Düşük doğum ağırlığı, bebeklerin zihinsel ya da fiziksel olarak kalıcı problemlere sahip olması, çeşitli organlarında yahut vücut sistemlerinde problemler gelişmesi de olası riskler arasında bulunuyor. Bu nedenle hamilelikte enfeksiyon tanısının erken dönemde konması çok büyük bir önem taşıyor. Anne adayları için bu sorunun tespitine yönelik tarama yapılabilir.

Rahim içi enfeksiyonların erken dönemde tespit edilmesi ve gerekli tedavinin uygulanması sayesinde bebeklerde doğumsal kusurların görülme sıklığının azaltılması da mümkün hale geliyor. Elbette bu konuda anne adaylarının da bazı önlemler alması, bazı hususlara özen göstermesi gerekiyor. Bu konuda merak edilen tüm konuları ele alacağız. Aynı zamanda anne karnında enfeksiyon kapan bebeğin tedavisinin nasıl yapıldığına da değineceğiz. Ancak öncesinde bu enfeksiyonları gözden geçirelim.

Sitomegalovirüs Enfeksiyonu

Sitemegalovirüs enfeksiyonu

Sitomegalovirüs kısaca CMV olarak adlandırılıyor ve hamilelikte enfeksiyon problemleri arasında en sık karşılaşılanlardan biri olma özelliği taşıyor. Anne adaylarının gebelikte CMV ile enfekte olması nedeniyle bebekte konjetinal CMV yaşama riskinin bir hayli yükseldiğini söyleyebiliriz. Bu bebeklerde çoğunlukla doğum sırasında bir semptom gözlemlenmiyor. Sadece bazılarında konjenital CMV belirtileri ortaya çıkıyor. Bu belirtileri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Gözdeki retinada inflamasyon olması
  • Doğumda deri döküntüleri meydana gelmesi
  • Mikrosefali
  • Bebeğin derisinde, gözlerinde ve mukus zarlarında sararma
  • Karaciğerde büyüme
  • Dalakta büyüme
  • Nöbet
  • Düşük doğum ağırlığı sorunu
  • Beyinde bulunan minerallerde birikme olması

Doğumda çeşitli semptomların ortaya çıktığı bebeklerde uzun dönemde de bazı sorunlar gözlemleniyor. Özellikle görme ve duyma kaybı ile zeka ile alakalı sorunların sık yaşandığını belirtmek mümkün. Bununla birlikte bazı gelişim sorunları da yaşanabiliyor. Elbette bu sorunlar yıllar içerisinde çıkıyor. Zamanla bu bebeklerde nörolojik bazı sorunların da ortaya çıkabildiğini söyleyebiliriz. Diyabet, tiroit hastalıkları, kemik erimesi problemi riskid e ciddi seviyede yükseliyor. Doğum sırasında CMV ile enfekte olan ancak bir belirti göstermeyen bebeklerde ise söz konusu problemlerin gelişme riski çok daha düşük oluyor.

Bebeklerde konjetinal CMV yaşanıp yaşanmayacağının tahmin edilmesi pek mümkün olmaz ve bu soruna yönelik olarak da geliştirilmiş kesin bir çözüm de bulunmuyor. Dolayısıyla ortaya çıkan sorunlara yönelik olarak devreye özel eğitimler ya da fizik tedaviler giriyor. Antiviral ilaçlar ile duyma kaybı gibi yaşanabilecek bazı sorunların önlenmesi mümkün olabiliyor. CMV olarak adlandırılan virüsten kaçınmak ise ciddi tedbirler gerektiriyor. Çünkü anne adayları bu virüsü hemen her yerden kapabiliyor. Bu nedenle özellikle 6 yaş altı çocuklarla temastan kaçınmak, bu çocuklarla yiyecek, içecek ve özel eşya paylaşımından uzak durmak gerekiyor.

Kızamıkçık

Bebeklerde ciddi sorunlara yol açabilen, hamilelikte enfeksiyon kaynaklı olan sorunlardan biri de kızamıkçıktır. Rubella adlı virüsten kaynaklanan bu sorun gebeliğin ilk 3 ayında bir hayli tehlikelidir. Rubella virüsünden kaynaklı olarak ortaya çıkabilen sorunlar arasında düşük, erken doğum ve fetüs ölümü de bulunuyor. Bebekler canlı doğduklarında da konjetinal kızamıkçık sendromu olarak bilinen problem yaşanabiliyor. Bu da göz ve kulak ile birlikte kalpte de bazı sorunlara yol açıyor. Aynı zamanda otizm, mikrosefali, zihinsel gerilik ve motor becerilerinde gecikmeler de ortaya çıkabiliyor. Maalesef bu sağlık sorunlarının kalıcı olduğunu da belirtmeliyiz.

Doğumdan önce anne adaylarının kızamıkçık bağışıklığı bakımından testten geçirilmesi işte bu nedenle son derece önemlidir. Şayet kızamıkçığa karşı bağışıklık yoksa gebelik sonrasında aşı yaptırılması önerilir. Hamilelik esnasında kızamıkçık olan anne adaylarının ise gebelik takibinin çok yakından yapılması gerekiyor. Yapılan araştırmalara göre hamileliğin ilk 11 haftasında kızamıkçık yaşayan anne adaylarının % 90’ında dünyaya gelen bebeklerde konjetinal kızamıkçık sendromu görülüyor.

İlginizi çekebilir –> gebelikte tiroid

Herpes Virüs Enfeksiyonu

herpes virüs enfeksiyonu

Maalesef bebekler için ciddi riskler doğuran hamilelikte enfeksiyon sorununda herpes virüs enfeksiyonundan da söz edilmelidir. Bu enfeksiyondan kaynaklı olarak erken doğum, düşük ve düşük doğum ağırlığı sorunları gelişebiliyor. Bu enfeksiyonun doğum sırasında ya da doğumdan hemen sonra da ciddi sorunlara yol açabildiğini belirtmemiz gerekiyor. Hamileliğin sonlarına doğru yaşanan enfeksiyondan kaynaklı olarak mikrosefali, hidrosefali, retinanın inflamasyonu yahut döküntü sorunları yaşanabiliyor.  Doğum sırasında ya da hemen sonrasında, bebeklerin gözlerinde, ağzında ya da cildinde de bazı hastalıklar gelişebiliyor. Beyin fonksiyonlarıyla ilgili sorunlar olması gibi ciddi bir risk de doğuyor.

Toksoplazma Enfeksiyonu

Toksoplazma gondii adlı bir parazitten kaynaklanan ve hamilelikte enfeksiyon sorununa yol açan bu problem, sıcak ve nemli iklimlerin hakim olduğu coğrafyalarda daha sık yaşanıyor. Çoğunlukla pişmemiş ya da az pişmiş et ürünlerinin tüketimiyle bulaşan bu virüse kirli suların içilmesi de yol açabiliyor. Topraktan da bulaşabildiğini ve bu nedenle anne adaylarının toprakla temas edecekse eldiven giymesi gerektiğini belirtelim. Bu parazit anne karnındaki bebeklere de bulaşabiliyor.

Anne adaylarında ya da bebeklerde çoğunlukla belirti ortaya çıkmıyor. Ancak ölü doğum, düşük, hidrosefali, mikrosefali, retina inflamasyonu ve zeka bozukluklarına yol açabiliyor. Yenidoğanların hızlı bir şekilde tedaviye alınması ise gelişimlerinin % 70 oranında normal olması sağlanabiliyor. Ancak tedavinin doğumdan sonraki 1 yıllık süre boyunca devam etmesi gerekiyor.

Zika Virüsü

Aedes sivrisineğinin ısırığından kaynaklanan zika virüsü hamilelikte enfeksiyon sorununa neden olabiliyor. Bununla birlikte daha önce enfekte olmuş biriyle yaşanan korunmasız cinsel ilişkiyle de bu virüsün bulaşabildiğini belirtelim. Virüsün anne karnındaki bebeğe bulaşması durumunda mikrosefali, beyinde anomaliler olması gibi sıkıntılar ortaya çıkabilir. Kadınlarda çok daha ciddi riskleri beraberinde getirebilen bu virüse yönelik halen çok sayıda çalışma yapılmaya devam ediliyor. Ancak başarılı bir tedavi belirlenemedi. Dolayısıyla anne adaylarının önlem alması, bu virüsün yaygın olduğu bölgelere seyahat etmemesi gerekiyor.

Bilginiz olsun –> Anne karnında bebeğin hareketleri

Anne Karnında Enfeksiyon Kapan Bebeğin Tedavisi Nasıl Olur?

anne karnında enfeksiyon

Öncelikle hamilelikte enfeksiyon sorununun kaynağına yönelik olarak farklı tedaviler uygulanabildiğini söyleyebiliriz. Bu tedaviler arasında sıklıkla tercih edilenlerin başında antiviral ilaç kullanımı geliyor. İlaç kullanımı her daim başarılı bir sonuç sunmayabilir. Özellikle herpes enfeksiyonundan kaynaklanan sorunların önlenebilmesi noktasında antiviral ilaç kullanımı önemlidir. Zira ilk kez gebelik döneminde bu enfeksiyonu yaşayan anne adaylarının hamileliğin son 1 ayında antiviral ilaç kullanması, enfeksiyondan kaynaklı sorunları büyük oranda önleyebilir.

Hamilelik döneminde sitomegalovirüs enfeksiyonundan kaynaklanabilecek problemleri, anomalileri önlemek ise son derece güçtür. Gebelik planlayan kadınların hamilelikten 3 ay önce MMR aşısı yaptırması işte bu noktada çok büyük bir önem taşıyor. Hamile kaldıktan hemen sonra da söz konusu aşının yapılması mümkündür. Böylece pek çok enfeksiyona karşı önemli bir tedbir alınmış olur. Elbette bu aşı her enfeksiyonu önlemez ve enfeksiyondan kaynaklanabilecek olası riskleri sıfırlamaz. Ancak büyük oranda koruyuculuğu olan bir aşı olduğunu da göz ardı etmemek gerekiyor.

Fetüste Konjenital Anomali Nedir?

Fetüsünün doğumdan önce ortaya çıkan anomalileri konjetinal anomali olarak adlandırılıyor. Siz de hamilelikte enfeksiyon konusunda sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Merak edenler için –> Gebelikte protein eksikliği