10 hafta hamilelik

Hamileliğin 10. haftası, artık gebeliğe başlı şikayetlerin ortadan kalkmaya başladığı dönemdir. Bu nedenle anne adaylarının 10 haftalık gebelikte rahatlamaya başladığını söyleyebiliriz. Hamilelik takvimine göre gebeliğin bu dönemi de ilk trimester döneminin içerisindedir. Aynı zamanda gebeliğin üçüncü ayına da girilmiş olur. Anne adayları 10 haftalık gebelik konusunda çok sayıda sorunun yanıtını merak ediyor. En sık sorulan sorular ve yanıtlarını hemen sizlerle paylaşabiliriz.

Anne Karnında 10 Haftalık Bebek Nasıl Olur?

Anne karnındaki bebeklerin gelişimi hamileliğin 10. haftasında da devam eder. Bu hafta içerisinde bebeklerin büyüklüğü 3 cm dolaylarındadır. Ayrıca bebeklerin beyninin de diğer organlarına nazaran daha hızlı bir gelişim içerisinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu nedenle gebeliğin önceki haftalarında olduğu gibi 10 haftalık gebelikte de bebeklerin kafası, vücuduna oranla daha büyük görünebilir ve bu durum gayet normaldir.

10 haftalık gebelikte bebeklerin kolları bükülebilir duruma geliyor. Bu da kaslarının gelişmesine çok ciddi bir katkıda bulunuyor. Bebekler kolları ile beraber ayak parmaklarını da oynatabilir durumdadır. Ayak parmaklarının arasındaki perde bu dönemde kalkmış olur. Tüm bu gelişimlerle beraber bebeklerin omurgasındaki gelişimin de devam ettiğini söyleyebiliriz. Anne karnındaki bebeklerin aktiviteleri uyku hali ve uyanıklık hali olarak ikiye ayrılır. 10 haftalık hamilelikte bebeklerin her iki durumda da aktivitelerinin önceki gebelik haftalarına göre daha aktif olduğunu söyleyebiliriz.

10 Haftalık Bebeğin Neleri Oluşur?

10 haftalık bebeğin kıkırdakları ve bazı kemikleri bu dönemde oluşmaya başlar. Çene kemiğinin bir miktar daha gelişmesi ile beraber çok küçük olan diş tomurcuklarının da şekillenmeye başladığını söyleyebiliriz. Kafasında ise küçük kulak kanallarının oluşum süreci bu hafta içerisinde başlar. Bilekleri ve dizlerinin de oluşmaya başladığını söyleyebiliriz. Bebeklerin kalbinin ise belirli bir olgunluğa eriştiğinden söz edebiliriz. Yetişkin bir insanın kalp atışlarından 3 kat fazla olan kalp atışları gebeliğin bu haftasında da devam eder ve ultrason yardımı ile dinlenebilir. Anne adaylarının gebeliğin bu haftasında da bebeklerinin hareketlerini hissetmesi pek mümkün olmaz ancak bebekler aslında anne karnında bir hayli hareketlidir.

Bebeğin Cinsiyeti 10. Haftada Belli Olur Mu?

Anne adaylarının heyecanla bekledikleri haberlerden biri de bebeklerinin cinsiyeti olur. Fakat 10 haftalık hamilelik dönemi, bebeklerin cinsiyetini öğrenmek adına bir hayli erken bir zamandır. Aslında bebeklerin cinsiyeti bellidir ancak ultrason görüntülemesinde bebeğin üreme organı henüz yeterince oluşmadığından cinsiyetinin anlaşılması da mümkün olmuyor. Hamilelin 16. ya da 17. haftalarında şayet bebeğin anne karnındaki pozisyonu da uygunsa cinsiyetinin anlaşılması mümkün olabilir. Fakat hata payının olabileceğini de unutmamak gerekiyor. Hata payının en aza indirgendiği dönem ise gebeliğin 20. haftasıdır. Bu haftadan sonra bebeklerin cinsiyetini daha kesin bir şekilde öğrenebilirsiniz.

Anne Karnında 2 Aylık Bebek Hareket Eder Mi?

Elbette 2 aylık bebekler hareket ederler. Bu dönemde anne karnındaki bebeklerin kolları, bacakları ve eklemleri oluşmuştur. Kollarını bükebilme özelliğine sahip olan bebekler ayak parmaklarını da oynatabilir. Hatta bebeklerin hareket ettiği bir döneme denk gelmesi durumunda ultrason görüntülemesi sırasında da bu hareketler gözlemlenebilir. Bu noktada merak edilen husus anne adaylarının hissetme olasılığıdır. Daha önce de değindiğimiz gibi 10 haftalık hamilelikte bebek hareketleri hissedilemez.

Bedeninizde Neler Oluyor?

Gebeliğin 10 haftasında rahmin büyüklüğü bir greyfurt kadardır. Rahim büyümeye devam eder ve bu durum doğuma kadar devam edecektir. Bu sayede bebeğin gelişimi için yeterli alan da sunulmuş olur. Anne adayının karnında belirgin bir büyüme henüz meydana gelmez ancak gebeliğin başlangıcından itibaren hissedilen yorgunluk ve bitkinlik bu haftada da kendini gösterir. Anne adaylarının aşağıda sıraladığımız şikayetlere sahip olabileceğini belirtelim.

• Mide bulantısı
  • Kokulara karşı hassasiyet
  • Göğüslerde hassasiyet
  • Kabızlık
  • Vücudun çeşitli bölgelerinde şişkinlik hissi
  • Sıklıkla idrara çıkma isteği
  • Sıklıkla uyuma isteği
  • Baş ağrısı ve baş dönmesi
  • Vajinal akıntıda artış olması
  • İştahla ilgili ani değişimler
  • Kasıklarda ve karnın alt kısmında hafif ağrı ya da kramp

İlginizi çekebilir –> 6. Hafta Hamilelik

10 Haftalık Gebelikte Nelere Dikkat Edilmelidir?

Hamileliğin her dönemi önemlidir ve bu nedenle hassas, dikkatli olmak gerekir. Anne adayının sadece kendi sağlığı için değil bebeğinin sağlığı açısından da çeşitli unsurlara dikkat etmesi gerektiğinin altını çizelim. Öncelikle beslenmeye dikkat edilmesi gerekiyor ve bu durum lohusalık dönemi için de geçerlidir. Protein, kalsiyum, vitamin e ve mineral yönünden zengin olan gıdaların beslenme programına dahil edilmesinde fayda olacaktır. Gerek görülürse sağlıklı bir beslenme programının belirlenmesi için diyetisyen desteği de alınabilir.

Gebelik boyunca anne adaylarının eğer gebelik öncesi düşük kilolu ise 15 ile 20 kg alması normal kabul edilir. Normal kilo aralığında olan kadınların gebelik döneminde 7 ile 13 kg alması beklenir. Bu doğrultuda aşırı kilo almaya neden olabilecek gıdalardan da uzak durulmalıdır. Çünkü hamilelik döneminde de aşırı kilo alımı önerilmez. Bu dönemden itibaren egzersiz yapılabilir ancak vücudu zorlayan, ağır spor aktivitelerinden de kaçınmak gerekiyor.

10 haftalık gebelikte ani kan şekeri düşmesi gibi hafif sıkıntılar yaşanabilir. Bunun için de küçük atıştırmalıklar tüketilebilir. Beli sıkan ve dar kıyafetler kullanmak doğru değildir. Vücudun kan dolaşımını etkilemeyecek kıyafetleri tercih etmelisiniz. Hamileliğin bu haftasında demir takviyesi almaya başlayabilirsiniz. Demir kandaki oksijen taşıyıcıdır ve bebeklerin de gebelikte bol miktarda demir mineraline ihtiyacı olur. Yüksek oranda demir içeren gıdaları beslenme programınıza dahil edebilir ya da doktorunuza danışarak dışarıdan demir takviyesi alabilirsiniz.

Demir, bebeklerin bilişsel gelişimi açısından da büyük önem taşır. Hemoglobin üretimine katkıda bulunur ve anemi riskini de azaltır. Mevsiminde olan meyve ve sebzelerin tüketilmesi, taze sıkılmış meyve sularının içilmesi de bu ihtiyacın karşılanması açısından önem taşıyor. Fasulye, mercimek, nohut gibi kuru bakliyat içerisinde de demir olduğunu hatırlatmak gerekir. Fındık, kaju, çekirdek, yumurta, kuru erik, kuru kayısı ve kuru üzümde de demir mevcut ve bu gıdaların tüketilmesinde de fayda var. Brokoli, kara lahana, tere ve tüm yeşil yapraklı sebzelerde de bu mineral bulunuyor.

Son olarak dikkat edilmesi gereken unsurlardan biri de doktor kontrollerini asla aksatmamaktır. Doktorunuzun istediği test ve tetkikler varsa zamanını geçirmeden yaptırmalısınız. Bu sayede gebelik takibinin ve anne karnındaki bebeğin sağlığının kontrolünün sorunsuz bir şekilde yapılmasını da sağlamış olacaksınız.

Göz atın –> 7. Hafta Hamilelik

10 Haftalık Gebelikte Cinsel İlişki Yaşanır Mı?

Kadınlar kimi zaman hamilelik döneminde cinsel ilişki yaşamalarının bebeklerine zarar vereceğini düşünüyor. Hatta cinsel ilişki yaşaması durumunda düşük yapacağını sanan anne adayları da var. Oysa bu bilgiler doğru değildir. Eğer doktorunuz cinsel ilişki yasağı koymadıysa 10 haftalık gebelik döneminde cinsel ilişkiye girilmesinin hiçbir sıkıntıya yol açmayacağını belirtmeliyiz. Bu durum gebeliğin ilerleyen dönemleri için de geçerlidir. Doğuma 4 hafta kalana kadar cinsel ilişkiye girilebilir ve bu durum bebeğinize asla zarar vermez. Sadece doktorunuz bu konuda bir yasak getirirse cinsel perhiz uygulamalısınız. Bunun dışında böyle bir kısıtlamaya gerek yoktur. 10 haftalık gebelik ile alakalı olan sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilgi sahibi olun –> 8. Hafta Hamilelik