salgın döneminde gebelik

Kadınların çok büyük bir bölümü hamilelik döneminde farklı konularda stres yaşayabiliyor. Özellikle bebeğinin sağlıklı olup olmadığı konusu anne adayları için başlı başına stres faktörüne dönüşebiliyor. Bir de pandemi süreci söz konusu olduğunda stres seviyesinin çok daha yüksek boyutlara ulaşması da söz konusu olabiliyor. Hatta bazı anne adaylarının endişe bozukluğu problemi yaşadığından da söz edebiliriz.

Uzmanlar anne adaylarının bu süreçte yaşanan stres ve endişe bozukluğunun uzun vadede anne adaylarının sağlığını nasıl etkileyeceği konusuna da dikkat çekiyor. Dünyanın farklı ülkelerinde yapılan araştırmalarda anne adaylarının pandemi dönemi nedeniyle gebelikle ilgili normal kabul edilen endişelerden çok daha fazlasını yaşadıkları anlaşıldı. Dolayısıyla bu araştırmalar da uzmanların konuya dair endişe duymalarını beraberinde getiriyor. Çünkü gebelik döneminde anne adaylarının yüksek oranda stresli olmaları istenen bir durum değildir. Anne karnındaki bebekler de bu durumdan olumsuz etkilenebiliyor.

Olabildiğince stres seviyesini düşürmek ve daha sağlıklı bir gebelik dönemi geçirmek için neler yapılabileceği, nelere dikkat edilmesi gerektiği son derece önemli bir konudur. Daha sağlıklı bir gebelik için aşağıdaki bilgilere göz atabilirsiniz.

Salgın Döneminde Daha Sağlıklı Bir Hamilelik İçin Öneriler

Salgın döneminde anne adaylarının daha sağlıklı ve stresten uzak bir gebelik geçirmesi için bu hususlara önem vermesi gerekir:

Rahatlayın

Gebelik döneminde vücudun rahatlaması için uygulanabilecek pek çok yöntem bulunuyor. Bu yöntemler arasında en kolay olanlar esneme hareketleri, meditasyon ve nefes egzersizleridir. Bununla birlikte yürüyüş yapmak ve yoga yapmak da hem fiziksel anlamda hem de ruhsal anlamda ciddi bir rahatlama etkisi yaratır. Bu yöntemler anne adaylarının stres, endişe bozukluğu ve depresyon problemlerini azaltabilmeleri adına da son derece faydalıdır.

Sağlıklı Beslenin

sağlıklı beslenme

Sağlıklı beslenme hamileliğin ilk günlerinden son anlarına kadar üzerinde titizlikle durulması gereken hususların başında geliyor. Özellikle stres ve endişe bozukluğu kimi zaman sağlıksız atıştırmalıkların daha fazla tüketilmesine yol açabiliyor. Ancak gebelik döneminde sağlıklı ve dengeli beslenme şeklinin asla bozulmaması gerekir. Günlük su tüketimine de titizlikle dikkat edilmelidir. Mevsiminde olan sebze ve meyvelerin tüketimine önem verilmesi, alkol ve tütün ürünlerinden uzak durulması da mühimdir.

Yeterli Uyku Alın

Uyku süresi ve kalitesinin anne adayları ile bebeğin sağlığı üzerinde etkili olduğunu hatırlatmalıyız. Uyku kalitesi vücudun bağışıklık sistemi ve zihinsel sağlığı üzerinde de etkilidir. Anne adaylarının gece saatlerinde 7 saat ile 9 saatlik bir zaman dilimini uykuda geçirmesi gerekir. Yatmadan 3 – 4 saat öncesinde kafein alımını kesmek, uykuya dalmayı kolaylaştırır. Aynı zamanda ekran sürelerini de kısıtlamak gerekiyor. Bu sayede pandemi döneminden kaynaklanan stres ve endişenin azalmasını sağlayabilirsiniz. Ekran süresini kısaltmak ve özellikle uyku öncesinde sosyal medyadan uzak durmak, yatmadan önce üzücü bir Covid-19 durumunu görmenizi de önler.

İpuçları ve Uygulamalar

Hamilelik döneminde salgından kaynaklı olarak yaşanan endişenin ve stresin kontrol altında tutulması oldukça önemlidir. Anne adaylarının stresten arınmak için bazı ipuçlarını denemesi gerekebilir. Bu ipuçları ve uygulamaları da şu şekilde sıralayabiliriz:

• Gün içerisinde sürekli olarak salgın haberlerini takip etmeyin
  • Haber izleme ve takip etme dönemlerini kısıtlayın ve özellikle geceleri yatmadan önce haber platformlarını, sosyal medyayı kullanmayın
  • Her gün düzenli olarak meditasyon, nefes egzersizleri ya da hafif esneme hareketleri yapmaya özen gösterin
  • Günlük yürüyüşler ile vücudunuzu da rahatlatmaya çalışın
  • Aile ilişkilerine ve yakın ilişkilerinize daha fazla zaman ayırmaya çalışın
  • Ekran saatlerini kısıtlayın ve olabildiğince yatmadan önce kitap okumak, film izlemek gibi sizi rahatlatan aktivitelere zaman ayırın
  • Sağlıklı ve dengeli beslenme alışkanlıklarınızı titizlikle koruyun
  • Eğer stres seviyenizin çok yüksek olduğunu fark ediyorsanız yeni bir hobi edinmeye çalışın
  • Endişe bozukluğu yaşadığını düşünüyorsanız bu durumu ciddiye alın ve mutlaka terapi desteğinden faydalanın

Hamilelik Döneminde Sosyal Mesafe

Gebelik döneminde sosyal mesafe kuralına maksimum düzeyde dikkat edilmesi gerekiyor. Topluluk içerisine mecbur kalmadıkça girmemek, girildiğinde ise insanlarla sosyal mesafeyi ayarlamak anne adaylarının dikkat etmesi gereken unsurlardır. Çünkü bu sayede virüsün bulaşma riskinin azaltılması da mümkün olacaktır. Türkiye’de de salgın döneminin başlarında sokağa çıkma yasağı gibi çeşitli politikalar yürürlüğe girdi. Bu sayede salgının büyük bir hızla yayılmasının önüne geçilmesi hedeflendi.

Bu durum da anne adaylarında ekstra bir strese dönüşmüş olabilir. Ancak pandemi süreci boyunca salgının yayılmasını azaltma amaçlı olarak uygulanan bu yöntemlere uyulması da büyük önem taşıyor. Bu sayede anne adaylarının kendilerini ve aileleri de korumaları mümkün olacaktır. Sosyal mesafe kurallarına uyulması, anne adaylarının pandemi döneminde yaşadıkları stresin azalabilmesi adına da önemlidir.

Bu konuda üzerinde durulması gereken hususlardan biri de iletişimin mutlaka fiziksel anlamda yan yana olmakla kurulması gerekmediğidir. Anne adayları sosyal mesafe kuralına uyarken bir yandan da yakınları ve ailesi ile iletişim halinde kalabilir. Görüntülü görüşme yapma gibi yöntemlerden faydalanarak sosyal mesafe kuralına gebelik boyunca ve salgın dönemi sona erene kadar devam edilmesi çok daha akılcı bir seçim olacaktır. Salgından kaynaklanan endişe ve stresten arınmak için sürekli olarak sosyal mesafe kurallarını göz ardı etmek doğru bir tercih değildir.

Göz atın –> Hamilelikte Seyahat

Hastanede Yalnız Doğum Yapmak Zorunda Mısınız?

yalnız doğum

Anne adaylarının sıklıkla endişe yaşadıkları ve merak ettikleri hususlardan biri de hastanede yalnız doğum yapmak zorunda olup olmadıklarıdır. Elbette salgın döneminde hastanelerde çeşitli kısıtlamalar uygulanıyor. Bu kısıtlamaların amacı ziyaretçileri, sağlık görevlilerini ve hastanede tedavi gören diğer hastaları virüsten korumaktır. Elbette bu durum doğum sırasında anne adaylarının destek personelinden mahrum kalacağı anlamına gelmiyor. Destek personelin sayısı her hastanede aynı olmaz. Hastanelerin uyguladıkları politikalar birbirinden farklı olabiliyor.

Doğum sırasında odada olabilecek kişi sayısı da değişebilir. Bununla ilgili doğum öncesinde hastanede ilgili birim ile görüşebilir ve doğum odasına girebilecek kişi sayısına dair bilgi alabilirsiniz. Avrupa ülkelerinde ve ABD’de salgın döneminde evde doğum yapma taleplerinin artığı da dikkatlerden kaçmıyor. Ancak evde doğumun son derece riskli olduğunu da göz ardı etmemelisiniz. Olası bir doğum komplikasyonunun gelişmesi durumunda hastane ortamında derhal tıbbi müdahale yapılabilir. Ev ortamında ise komplikasyon durumunda müdahale edilme süresi daha uzun olacaktır ve anne adayının mutlaka bir sağlık kuruluşuna ulaştırılması gerekecektir. Dolayısıyla evde doğum konusu anne ve baba adayları tarafından bu hususlar da dikkate alınarak değerlendirilmelidir.

İlginizi çekebilir –> Gebelikte Covid Enfeksiyonu

Hamilelik Döneminde Yüksek Stres Seviyeleri Belirtileri

Kimi zaman anne adayları gebelik döneminde yaşadıkları stresin seviyesinin çok yüksek olduğunu anlayamayabiliyor. Yüksek stres seviyesi belirtilerine işte bu nedenle göz atılmalıdır. Bu belirtileri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• İştahta azalma olması ya da iştahın birden artması
  • Gebelik ve doğum ile ilgili sıklıkla endişelenme
  • Uyku kalitesinde ya da uyku süresinde azalma olması
  • Odaklanma ile ilgili sorunlar yaşanması

Eğer bu belirtileri kendinizde gözlemliyorsanız yukarıda da söz ettiğimiz rahatlama yöntemlerini uygulayabilirsiniz. Bu sayede gebelik döneminin çok daha sağlıklı bir şekilde tamamlanmasına kendiniz için katkıda bulunmuş olacaksınız. Bu konuda sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilgi sahibi olun –> İki Hamilelik Arası