Rahim Duvarı Kalınlaşması Nedir? Nasıl Oluşur?

Rahim duvarı kalınlaşması

Rahim duvarı kalınlaşması, rahim kadının en önemli üreme organlarından biridir ve kaslardan meydana gelen bir organdır. Rahmin vajinaya açılan iç tabakası salgı bezleri ile bağ dokulardan oluşur. Rahim içi tabakası aynı zamanda endometrium olarak da bilinir ve bu tabaka her ay adet kanaması ile birlikte dışarı atılır. Her adet döngüsünde olası bir gebelik durumuna karşın rahim duvarı kalınlaşması meydana gelir ve bir gebelik oluşmadığında kalınlaşan rahim duvarı kendiliğinden çatlayarak adet kanaması ile birlikte vücuttan dışarı atılır. Ancak bir döllenme meydana gelirse ve gebelik oluşursa, embriyo kalınlaşan rahim duvarına tutunur ve gelişimini bu şekilde devam ettirir.

Rahim duvarı kalınlaşması, bu nedenlerin dışında da bir sebepten de kaynaklanabilir ve buna tıpta endometrial hiperplazi adı verilir. Her adet döneminin başlangıcında, yumurtalıklar tarafından östrojen hormonu rahim tabakasını kaplayan hücreleri hızla çoğaltır. Bu artış, östrojenin progesteron hormonu ile karşılaşmasına kadar devam eder. Progesteron hormonu yumurtlama döneminde ortaya çıkar ve kalınlaşmayı yavaşlatır.

Bu iki hormon maksimum seviyeye yükseldikten sonra yavaş yavaş azalır ve sonucunda adet kanaması oluşur. Bu olay üreme çağındaki sağlıklı bir kadında, her ay doğal olarak meydana gelmesi gereken fizyolojik bir döngüdür.

Endometrial hiperplazi, rahim iç tabakasının normalden daha fazla kalınlaşması durumudur. Her rahim duvarı kalınlaşması kanser anlamına gelmez ancak tedavi edilmediği takdirde kansere neden olabilmektedir. Rahim duvarının anormal kalınlaşması sıklıkla;

• Menopoz öncesi dönemde olan kadınlarda yani 40 yaş üzeri yaş grubunda,
  • Adet gecikmesi ve adet düzensizliği olan kadınlarda,
  • Obezite sorunu, şeker hastalığı olan yetişkin kadınlarda,
  • Polikistik over sendromlu kadınlar,
  • Uzun süre progesteron ile dengelenmeyen östrojen kullanan kadınlarda görülür.

Rahim duvarı kalınlaşması belirtileri nelerdir?

Rahim duvarı kalınlaşması belirtileri

Rahim duvarı kalınlaşmasının belirtileri arasında en sık karşılaştığımız bulgu, uzun süren adet gecikmesini takip eden yoğun adet kanamalarıdır. Bu gibi şikayetleri olan kadınlar aynı zamanda ağrılı adet görme şikâyeti de yaşarlar ve ağrı genelde kasık bölgesinde toplanır.

Özellikle de menopoz sonrası kanama şikayeti olan kadınların mutlaka bir hekime başvurması ve kanamaya neden olan etmenin detaylıca araştırılması gerekir. Karın ve kasık bölgesinde ağrı ve buna eşlik eden bir vajinal kanamanız varsa endometrial hiperplaziden şüphelenmelisiniz.

Üreme çağında olan her kadının adet döngüsü 28 gün kabul edilmektedir. Adet döngüsünün ilk 14. günü rahim duvarı, östrojen etkisiyle kalınlaşmaya başlar ve 14. gün tamamlandığında yumurtlama meydana gelir. Gebelik oluşmadı ise son 14 gün rahim progesteron hormonunun etkisinde kalır. Sürecin sonunda da adet kanaması başlar.

Kadının vücudunda östrojenin etkisi altında kalan rahim iç tabakası progesteron hormonu ile karşılaşamaz ve tabakanın dökülmesini sağlamazsa rahim duvarının anormal kalınlaşması meydana gelir. Rahim duvarı kalınlaşması yaşayan bazı hastalarda hücre yapısında anormal değişimler görülebilir. Erken müdahale edilmediğinde hücre değişikliği rahim iç tabakası kanseri de denen endometrium kanserine yol açabilecek kadar ciddi sorunlara zemin hazırlayabilmektedir.

Rahim duvarı kalınlaşması tanısı nasıl konur?

Rahim Duvarı Kalınlaşması Tanısı Nasıl Konur?

Rahim duvarı kalınlaşması şüphesi olan vakalarda hekim öncelikli olarak vajinal olarak duvar kalınlığını milimetrik olarak ölçer.

Hastanın adet düzensizliği ve ağrıları da ultrason muayenesinde değerlendirilmeye alınır ve rahim içi ve yumurtalıklarda kitle, polip vs. gibi anomalilerin olup olmadığının kontrolü de yapılır.

Rahim hastalıkları şüphesinde ameliyata gerek kalmadan rahim iç tabakasına ulaşılarak kolayca biyopsi için parça alınabilir. Rahim kanseri, endometrium kanseri gibi kanserler de yine uterus içinin basit bir şekilde detaylı incelenebilmesi sayesinde erken teşhis edilebilen kanser türleri arasında yer alır. Rahim içi, yapısı gereği inceleme esnasında patoloji incelemesi esnasında parça alınmasını da mümkün kılar. Doktorunuz gerekli görürse histeroskopi de denen kameralı bir sistem ile rahim içine görüntüler ve şüpheli alanları inceleyerek tetkik ve tedavi için şüpheli parçaları basit bir müdahale ile rahimden çıkartır. Düzenli jinekolojik muayene olan hemen hemen her kadının olası kanser riski oluşmadan ya da oluşmaya başlar başlamaz erken teşhis edilebilmektedir.

Bu nedenle kanserde erken teşhisin önemi, gerek biz hekimler ve sağlık kuruluşları gerekse de belli kamu yayınları ile devlet tarafından sık sık kadınlara hatırlatılarak düzenli kontrollerini yaptırmaları için çağrıda bulunulur.

Rahim kalınlaşması tanısında kullanılan yöntemler nelerdir?

Ultrasonografi:

Rahim kalınlaşması en sık ultrason muayenesi esnasında teşhis edilir. Ultrason ile rahim iç tabakasını kalınlığı milimetrik olarak ölçülebilmektedir.

Biyopsi:

Rahim ağzına yerleştirilen tek kullanımlık ince plastik bir tüp yardımı ile rahim içinden örnek doku parçası alınır. Alınan parça araştırılmak üzere patolojiye gönderilir.

Kürtaj (Dilatasyon):

Bazı durumlarda rahimden parça alınması için kürtaj yöntemi de kullanılmaktadır. Kürtaj öncesi rahim ağzı genişletilerek, aletlerin rahim içine girişi sağlanır. Küret denen özel bir kürtaj aleti ile rahim iç tabakasından örnek parçalar çıkartılır ve patolojiye gönderilir.

Histeroskopi:

Rahim, kas yapıdan oluşan bir organdır. Bazı kısımlarına ulaşmak ve bu kısımlardan parça almak için histeroskopiye ihtiyaç duyulur. Histeroskopi, ışıklı kameraya sahip olan bir alettir ve ince bir boruya benzer. Histeroskopi ile rahimden parça alınması sonucu alınan parça incelenmek üzere patolojiye yollanır.

Rahim duvarı kalınlaşması nasıl tedavi edilir?

Rahim kalınlaşması tedavisi için genellikle progesteron içerikli ilaç tedavisi yeterli olmaktadır. Progesteron hormonu ile rahim kalınlaşması tedavisi doktor kontrolünde yapılması gereken bir tedavidir. Rahim duvarı kalınlaşması için ilaç kullanımı kesinlikle doktorun belirttiği dozu ve süreyi geçmemelidir.

Tedavi tamamlandıktan sonra hekiminiz yeniden ultrason ve gerekli görürse biyopsi yaparak kalınlaşmada bir iyileşme olup olmadığını incelemek isteyecektir. İlaç tedavisine yanıt alınmışsa hastanın belli aralıklarla yeniden kontrole gelmesi yeterli olacaktır. Fakat düzenli ilaç kullanımına rağmen kalınlaşma azalmadıysa ya da artmaya devam ediyorsa bu aşamada en etkin tedavi seçeneği cerrahi olmaktadır. Biyopsi sonucu atipik hiperplazi olan kadınların rahim kanseri (endometrium kanseri) riski oldukça fazladır ve hastanın çocuk sahibi olma düşüncesi de yoksa bu aşamada rahimin cerrahi ile alınması, rahim kanserinden korunma için en iyi seçenek olacaktır.

Rahim kalınlaşmasından korunmak mümkün müdür?

Rahim duvarı kalınlaşması önlem alınarak ve erken teşhis edilerek korunması mümkün olan hastalıklardan biridir. Bunun için özellikle de menopoz döneminde olan kadınların kullandığı ilaçlar, etken madde olarak sadece östrojen hormonu içermemelidir ve bu süreç mutlaka progesteron hormonu ile desteklenmelidir. Bu şekilde östrojen maruziyeti sonucu rahim duvarının kalınlaşması engellenebilmekte veya en aza düşürülebilmektedir.

Adet düzensizliği olan kadınlar rahim duvarında aşırı kalınlaşmayı önlemek için doktor kontrolünde progesteron içerikli ilaçlar kullanmalıdır.

Adet dönemleri düzenli olmayan kadınlar rahim duvarının aşırı kalınlaşmasını önlemek için doktorun onayıyla progesteron içeren ilaçlar kullanarak rahim duvarı kalınlaşma riskini azaltır. Fazla kilo problemi olan kadınların da rahim kalınlaşması riskleri vardır. İdeal kiloya ulaşıldığında rahim kalınlaşması riski de azalacaktır. Bunlarla birlikte gebelik ve emzirme dönemlerinde de rahim kalınlaşması riski oldukça düşüktür.

Bu nedenlerin dışında meme kanseri tedavisinde kullanılan Tamoksifen adlı ilacın da kadınlarda da rahim duvarı kalınlaşmasına neden olduğu bilinmektedir. Tamoksifen kullanan meme kanseri hastalarının, endometrium kanserinden korunmak için düzenli olarak biyopsi yaptırması gerekir.

Konu ile alakalı farklı yabancı kaynaklar

Detaylı bilgi için İstanbul’un Bakırköy ilçesinde bulunan Kürtaj merkezimizi arayabilirsiniz.

dr.ismetyildirim@hotmail.com

Yorum Yaz

İdrar yolu enfeksiyonu

İdrar Yolu Enfeksiyonu Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

İdrar yolu enfeksiyonu idrar yollarında görülen iltihaplanmadır ve üriner sistem enfeksiyonu olarak da adlandırılabilir. …

Gebelik tespiti

Gebelik Tespiti Nasıl Yapılır? Yöntemleri Nelerdir?

Gebelik tespiti yapılabilmesi için evde idrar numunesi kullanılarak gerçekleştirilen gebelik testi sonucunun pozitif …

Hamilelikte grip aşısı

Hamilelikte Grip Aşısı Bebeğe Zarar Verir mi?

Hamilelikte grip aşısı anne adayı ve bebeği korumak için yapılan aşılardan biridir. Grip bulaşıcı ve aynı zamanda …