Histerektomi ameliyatı rahim alınması amacıyla gerçekleştirilen operasyondur. Çeşitli nedenlere bağlı olarak rahmin vücuttan tahliye edilmesi gerekebilir. Bu durumda kadınların doğurganlığı da sona erer. Çünkü rahim alındığında hamile kalma şansı da ortadan kalkar.

Bu nedenle hamilelik planlayan hastaların ameliyatın ertelenmesinin mümkün olup olmadığı konusunda doktoruna danışması gerekir. Her durumda ameliyatın ertelenmesi maalesef mümkün olmuyor. Rahmin alınması durumunda kadınlar adet görmezler. Şayet yumurtalıklar alınmadıysa hormonlar çalışmaya devam eder. Rahim ile birlikte yumurtalıkların da alınması gerektiyse bu durumda menopoz dönemi de başlayacaktır. Rahim alındığında cinselliğin nasıl etkilendiğine değineceğiz. Ancak öncesinde ameliyatın nasıl yapıldığı konusunda bilgi vermek gerekir.

Rahim (Uterus) Ne Demek?

Kadınlarda üreme sitemi uterus, serviks, fallop tüpleri ve yumurtalıklardan oluşur. Rahim kadınların üreme sistemlerinin bir parçasıdır. Aynı zamanda döllenmenin meydana gelmesinin ardından fetüsün geliştiği organ da rahimdir ve bu organ her ay gebelik için kendini hazırlar. Gebelik oluşmadığında ise bir yenilenme sürecine girer.

Adet dönemi ile döllenmeyen yumurta vücuttan atılır. Vücudun tüm organları gibi rahimde de kimi zaman çeşitli sağlık sorunları meydana gelebilir. Bu sağlık sorunlarından bazılarına bağlı olarak histerektomi ameliyatı gündeme gelebilir. Bu ameliyat zorunlu durumlarda gerçekleştiriliyor ve rahmin vücuttan çıkarılması prensibine dayanıyor.

Histerektomi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Çeşitli tetkik ve muayenelerin ardından rahim alınması kararı verildiğinde hastanın durumuna en uygun teknik kullanılarak operasyon gerçekleştirilir. Bu ameliyat 4 farklı yöntemle yapılabiliyor. Bunlar;

• Vajinal histerektomi
  • Laparoskopik histerektomi
  • Abdominal histerektomi
  • Robotik histerektomi

Robotik histerektomi laparoskopik yöntemin bir alt türü olarak kabul edilebildiği gibi farklı bir yöntem olarak da değerlendirilebiliyor. Elbette tüm bu yöntemler arasında iyileşme süresi en kısa olan robotik ya da laparoskopik teknikle histerektomi ameliyatı yapılmasıdır. Ancak her hasta için bu 4 yöntemin her biri uygun olmayabiliyor. Bu nedenle ameliyat tekniğine mutlaka hekim tarafından karar verilmesi gerekiyor. Rahmin alınmasına neden ihtiyaç duyulduğu yani hastadaki mevcut rahatsızlık da operasyon tekniğinin tercihinde belirleyici unsurlardan biridir.

Rahim Alınması Cinselliği Nasıl Etkiler?

Kadınlar rahim alınması operasyonundan ileride nasıl etkileneceklerini de merak edebiliyor. Özellikle ameliyatın cinselliği ne yönde etkilediği en çok merak edilen unsurlardan biri oluyor. Elbette bu operasyonda vajinaya müdahale edilmiyor. Sadece rahim ve şayet gerekiyorsa yumurtalıklar alınıyor.

Bu nedenle histerektomi ameliyatı cinsel yaşamı sona erdiren bir operasyon değildir. Sadece ameliyatın yapıldığı ilk günlerde bir süre boyunca stres ve gerginlik gibi nedenlerle cinsel isteksizlik olabilir. Ancak sonrasında kadınların eski cinsel yaşamlarına geri dönmeleri mümkün olacaktır. Rahim alındığında gebe kalma şansı da % 100 ortadan kalkıyor ve bu nedenle doğum kontrol hapı kullanımı gibi gebeliği önlemeye yönelik kontrol yöntemlerini kullanmaya gerek kalmıyor.

Okumalısın –> https://www.drismetyildirim.com/rahim-duvari-kalinlasmasi

Rahim Alınması Ameliyatı Zor mu?

Günümüzde tıp teknolojisinin ilerlemesi ile birlikte çok sayıda ameliyat çok daha kolay bir şekilde tamamlanıyor. Bunlardan biri de rahim alınması operasyonudur. Geçmiş yıllar ile kıyaslandığında bu ameliyatın artık daha kolay yapıldığını ve hastalar açısından iyileşme sürecinin de daha konforlu olduğunu belirtebiliriz.

Ancak elbette ameliyat sonrasında hafif ağrı gibi bazı şikayetler olabilir. Bu durumda doktor tarafından reçete edilen ağrı kesici ilaçlar kullanılabiliyor. Bununla birlikte histerektomi ameliyatı esnasında rahim ile birlikte hangi dokuların alındığı da ameliyatın zorluk derecesinde etkili oluyor. şayet serviks yani rahim ağzı, yumurtalıklar gibi dokuların da alınması gerektiğinde operasyon biraz daha zorlaşabilir. Bu durumda ameliyat süresi de biraz daha uzayacaktır.

Laparoskopik Histerektomi Nedir?

Halk arasında “kapalı yöntem” olarak da bilinen laparoskopik histerektomi ameliyatı karın içinin mikro boyutta bir kamera ile görüntülemesi yoluyla gerçekleştiriliyor. Göbek bölgesine küçük kesiler uygulanıyor ve kesi uygulanan yerden karın içinin görüntülenmesini sağlayan kamera yerleştiriliyor. Ardından ahim bağlarından ayrılarak vajinadan dışarı çıkarılıyor.

Açık yöntem ile kıyaslandığında hasta açısından çok daha konforlu bir seçenek olan laparoskopik ameliyat yönteminde vücuda çok küçük kesiler uygulanıyor. Dolayısıyla iyileşme süresi de daha kısa oluyor. Bu yöntemde iyileşme döneminde ağrının daha az olduğunu, enfeksiyon riskinin de daha düşük olduğunu söyleyebiliriz. Ameliyatın laparoskopik yöntemle yapılması durumunda hastanın günlük yaşama geri dönme süresi de daha kısa olur.

İlginizi çekebilir –> https://www.drismetyildirim.com/rahim-agzi-kanseri

Rahim Neden Alınır?

Pek çok farklı nedene bağlı olarak rahim alınması ameliyatı yapılabilir. Bu nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:

Jinekolojik Kanserler

Rahmin endometrium adı verilen bölgesinde hücrelerin kontrolsüz bir şekilde çoğalarak yayılması yani kanser bu ameliyatın yapılmasını ve rahmin vücuttan tahliye edilmesini gerektirebiliyor. Rahim kanseri, yumurtalık kanseri ya da rahim ağzı kanseri durumunda ameliyat yapılabilir.

Myom

Rahmin alınmasının en yaygın nedeni iyi huylu tümörler olan myomlardır. Kimi zaman hiçbir belirti vermezken kimi zaman ağrı, kansızlık, kanama gibi şikayetlere yol açan myomlar her durumda rahim alınmasına neden olmayabilir.

Çikolata Kisti (Endometriozis)

Hastalarda geçmeyen şiddetli ağrıya neden olabilen çikolata kisti de her hastada olmasa bile bazı hastalarda rahmin vücuttan tahliye edilmesini zorunlu kılabiliyor.

Rahim Sarkması (Pelvik Organ Prolapsusu)

Rahmi tutan pelvik taban kaslarının zayıflaması rahim sarkmasına yol açabiliyor. Hastalığın derecesine bağlı olarak tedavi seçenekleri değerlendirilir ve rahmin alınması da bu seçeneklerden biridir.

Bu konuyla ilgili detaylı bilgi için –> https://www.drismetyildirim.com/rahim-sarkmasi

Anormal Rahim Kanaması

Çeşitli faktörlere bağlı olarak rahimde anormal bir kanama olması durumunda öncelikle ilaç ve hormon tedavileri gibi yöntemler tercih ediliyor. Tedaviye yanıt alınamadığında ise hastanın yaşam kalitesine yeniden kavuşabilmesi için rahmin alınmasına (histerektomi ameliyatı) gereksinim doğabiliyor.

Endometriyal Hiperplazi

Rahmin içi endometrium adlı zarın patolojik bir şekilde kalınlaşması maalesef kanser için harika bir zemin hazırlayabiliyor. Böyle durumlarda hastanın yaşı da dikkate alınarak histerektomiye başvurulabiliyor.

Doğum ve Gebeliğe Bağlı Komplikasyonlar

Çok yaygın şekilde görülmese de gebeliğe ya da doğuma bağlı komplikasyonlar durumunda acil olarak rahmin alınmasına gerek duyulabilir.

Vajinal Histerektomi

Her hasta vajinal histerektomi ameliyatı için uygun değildir. Bu yöntemde vajinadan kesi uygulanıyor ve rahim dokusu çıkarılıyor. Kimi zaman karın bölgesinden kamera ile girilmesi yani laparoskopik destekli olarak vajinal histerektominin yapılması da mümkün olabiliyor. karından yapılan ameliyata nazaran iyileşme süresinin daha kısa olduğunu ve komplikasyon riskinin de daha düşük olduğunu belirtebiliriz. Bu operasyon da genel anestezi altında gerçekleştirilir ve hastanın acı hissetmesi asla mümkün olmaz.

Bilgin olsun –> https://www.drismetyildirim.com/yumurtalik-kanseri

Total Abdominal Histerektomi

Terminolojide kısaca TAH olarak adlandırılan total abdominal histerektomi rahmin tamamının karından yapılan kesi ile alınması işlemidir. Dünya genelinde rahim alınması işlemlerinin yaklaşık olarak % 60’ı bu yöntemle gerçekleştiriliyor.

Rahim Ameliyatı Sonrası Ağrılar Ne Kadar Sürer?

Hastaları en çok endişelendiren durumlardan biri de histerektomi ameliyatı sonrasında yaşanan ağrıdır. Ağrının süresi, hangi ameliyat tekniğinin tercih edildiğine bağlı olarak değişebilir. Açık ameliyatta ağrının süresi biraz daha uzun olur. Genellikle ağrının ilk 10 gün içerisinde azalarak ortadan kalktığını ve en fazla 3 haftaya kadar ağrı hissedildiğini belirtebiliriz. Kapalı teknikle yapılan ameliyatlarda ise birkaç gün içerisinde ağzı belirgin düzeyde azalıyor. Rahmin alınması ile ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar: