Smear testi ve Jinekolojik muayene : 18 yaşından sonra ilişkiye giren her kadında, senelik jinekolojik muayene yapılmalıdır. Jinekolojik muayene de rahim ve yumurtalar ile ilgili (iltihap, miyom, yumurta kisti, doğuştan gelen yapısal problemler vb.) tespit edilip tedavisi yapılmalıdır. Jinekolojik muayenede ultrasonografi ile rahim ve yumurtaların, ayrıca tüplerin şekilsel değerlendirilmesi önemlidir.

Jinekolojik muayene esnasında özel bir aparat ile rahim ağzından biraz hücre alınarak smear testi yapılmalıdır. Simir (Smear) testi mevcut veya ileri senelerde ortaya çıkabilecek kanser hastalığını erken teşhis de önemlidir. Rahim ağzında yara, kronik rahim ağzı iltihaplarında özellikle vajinal smear yapılması gerekir. Özellikle vajinal smearin yıllık tekrarı oldukça önemlidir.

Smear testi, rahim ağzı kanseri başta olmak üzere rahim ağzında meydana gelen enfeksiyonların, kansere öncü olabilecek hücresel değişikliklerin saptanması için yapılan ağrısız ve acısız bir testtir. Serviks kanserinde olduğu gibi rahim iç zarı kanseri olarak bilinen endometrium kanserinin erken tanısı için de simir (Smear) testi yapılması hastalığın oldukça erken evrede yakalanmasına öncülük eder. Kadın kanserlerinin neredeyse tamamı düzenli jinekolojik muayeneler ile erkenden teşhis edilebilir. Erken teşhis hastanın kısa sürede eski sağlığına kavuşması için altın kural niteliğindedir.

Smear Testi Nasıl Yapılır?

Smear testi için rahim ağzı adı verilen bölgeden özel pamuklu bir çubuk ile sürüntü şeklinde doku örneği alınır. 5-10 saniye süren bir işlem olan simir (Smear) testi ağrısız ve acısızdır.

Rahim ağzı yani serviks rahmin vajina içinde kalan kısmıdır ve jinekolojik muayene sırasında spekulum yardımı ile genişletilir ve görünebilir hale getirilir. Muayene esnasında kolayca doku örneği almak mümkündür ve hasta doku sürüntüsü alınırken kesinlikle hiçbir acı ya da ağrı hissetmez.

Smear Testi Yapılmaya Ne Zaman Başlanmalı?

Smear testine ne zaman başlanmalı sorusu genç kadınların en çok merak ettiği konulardan biridir. Simir (Smear) testine başlama yaşı ancak 21 yaş ve sonrası olmalıdır. Ayrıca kadının yaşı 21 yaşının altın ise ve ilk cinsel ilişkisini yaşamış ise ilişkiden 3 yıl sonra test yapılması önerilir.

30 yaşından küçük kadınlarda smear yılda bir kere yapıldığında yeterli olur ancak kadın 30 yaşından büyük ise ve smear sonucu 3 kez artarda negatif gelmiş ise testin 2-3 yılda tekrarlanması önerilir.

Smear testine önem vermesi gereken grubun HIV pozitif olan kadınlar, bağışıklık sistemi yeteri kadar sağlıklı olmayanlar, herhangi bir nedenle östrojen kullananlar, organ transplantasyonu yani organ nakli yapılanlar, daha önceden ya da halen kemoterapi ve kortizon tedavisi görenler daha sık smear taraması yaptırmalıdır.

Smear Testinin Önemi Nedir?

Rahim ağzındaki yer alan hücreler zaman içerisinde atipik değişikliklere neden olabilir. Hücrelerde meydana gelen bu değişiklikler ve bozukluklara hücresel displazi yani kanser öncüsü hücreler adı verilir. Hücresel değişiklikler kısa sürede meydan gelmez. Bu nedenle hücresel anomalilerin erken teşhis edilmesi oldukça kolaydır.

Smear testinin amacı da bu hücreleri henüz kansere dönüşmeden fark etmek ve tedavisini en kısa sürede gerçekleştirmektir.

Rahim ağzı hücreleri normal seyrinde ilerlerken bazı kalıtımsal, çevresel nedenler ya da hastalıklar nedeniyle başkalaşım geçirebilir. Rahim ağzı hücrelerinin doğal döngüsünü gerçekleştirememesine ve kanser öncüsü hücreler haline gelmesindeki en büyük neden Human Papilloma Virüsü yani HPV’dir.

Genital siğil olarak da bilinen HPV genital bölgede siğillere neden olur. Siğiller zaman içinde lezyonlara, geçmeyen enfeksiyonlara ve rahim ağzı hücrelerinde displazi gelişmesine yani hücrelerin kanser öncüsü hücreler haline gelmesine neden olur.

HPV’nin bulaşma şeklinin en çok rastlanıldığı durum cinsel temastır. Ülkemizde son yıllarda genital siğillerde ve rahim ağzı kanser öncüsü lezyonlarda artışlar saptanmıştır.

Smear testinin faydaları sayesinde kadın değişim geçiren hücrelerden kurtulabilir ve çoğunlukla radyoterapi, ışın tedavisi gibi kanser tedavisi almasına gerek kalmaz. Gerekli tedavi uygulandıktan sonra kadın sağlığına kavuşur ve dilerse çocuk sahibi olabilir.

Rahim Ağzı Kanserinin Nedenleri Nelerdir?

Smear testinde sonuçların hücre displazisi çıkmasının birden çok nedeni vardır. Bu nedenler arasında;

• Cinsel yaşamın erken yaşta başlamış olması,
  • Birden fazla cinsel partner ile birlikte olmuş olmak ya da halen devam eden çok eşli cinsel yaşam,
  • Bel soğukluğu, frengi, uçuk virüsü gibi enfeksiyon hastalıklarına sahip olmak
  • Genital siğil ya da siğillere sahip olmak
  • Genital bakımın eksik olması ya da hiç yapılmaması
  • Sigara kullanımı gibi nedenler serviks hücrelerinde displaziye rastlanmasında en sık karşılaşılan nedenlerdir.

Smear Testi Sonuçları Ne Anlama Gelir?

Smear testi sonucu herkeste aynı sonucu vermez. Hücre değişikliğinin boyutu, hastalığın şiddeti ve evresi simir (Smear) testi sonucunda belirtilir.

Pap smear testinin sonuçları raporlanırken Bethesta adlı sistemi kullanılır.

Negatif

Pap testinde hiçbir anormal, prekanseröz ya da displazi hücre görülmemesi durumudur. Raporda çoğunlukla intraepitelyal lezyon ya da malignensi negatif ibaresi yer alır.

Ascus

Smear alınırken elde edilen hücreler patoloji uzmanı tarafından incelenir. İnceleme sırasında bir ya da iki alanda kanser öncüsü hücreler görür veya şüphelenirse sonuçtan emin olmadığını beyan ederek sonucu ASCUS olarak raporlar. ASCUS tanısı kesin bir sonuç değildir ve sonuca göre hücresel bozukluk var ya da yok denilemez. ASCUS raporu verilen bir kadında bir sonraki smear için 1 yıl beklenmez ve 2-3 ay sonra hastadan yeniden smear alınarak test tekrarlanır.

ASCUS tanısı alan hastalarda 2-3 ay bekleyip yeni baştan smear taraması yapmak yerine kolposkopi denen bir büyüteç yardımı ile rahim ağzı detaylıca incelenebilir. Kolposkopi değerlendirmesi sırasında riskli ya da şüpheli bir bulguya rastlanırsa hekim muayene esnasında servikal biyopsi işlemi yapar ve alınan doku incelenmek üzere patoloji laboratuvarına gönderilir.

Bununla birlikte smear sonucu ASCUS olarak gelen hastalara Human Papilloma Virüsü Tiplendirme Testi yapılması da gerekebilir. HPV tarama testi sonucuna göre HPV aşısı yapılabilir ya da hastanın rahmin ağzı kolposkopi ile detaylıca araştırılabilir.

Ancak hekiminiz rapor sonucuna göre 2-3 ay beklemenizi de önerebilir. Bu da bir yaklaşım tarzıdır ve bu süreç içerisinde hastalık bu sürede ilerlemez.

LSIL

Smear testinin incelenirken uzman hekimin doku üzerinde bazı alanlarda hücresel bozukluklara rastladığı anlamına gelir. Ancak tespit edilen hücresel bozukluklar, hastanın rahim ağzı kanseri olduğu anlamına gelmez.  Smear sonucuna göre LSIL tanısı alan olgulardan yaklaşık %90’ı kendiliğinden iyileşir. İyileşme, kadının bağışıklık sistemi ile alakalıdır.

Bağışıklık sistemi iyi olan kadınlarda lezyonlar kendiliğinden iyileşir ve hiçbir müdahaleye gerek kalmadan hasta eski sağlığına kavuşur. Ancak bu süreçte bağışıklık sistemi güçlü değil ise lezyonlar ilerleyebilir. Bu da %10’unda hastalığın ilerlemesi ve HSIL adı verilen 3. evre hastalık evresi anlamına gelir. Lezyon saptanması durumunda bağışıklık sistemi güçlü olsa da olmasa da her kadının düzenli olarak kontrole gelmesi gerekir.

LSIL tanısı alan hastalarda kolposkopi aleti kullanılarak rahim ağzı detaylıca incelenir. Hekim şüpheli gördüğü alanlardan incecik doku örnekleri alır ve bu işleme de servikal biyopsi adı verilir. Rahim ağzından parça alınması işlemi biraz sancılı ve ağrılı olsa da hastaya anestezi verilmesini gerektirecek boyuta ulaşmaz.  Rahim ağzından parça alınması sonrasında kanama görülebilir ve bu kanama kendiliğinden geçebilecek nitelikte bir kanamadır.

HSIL

Smear sonucu raporunda HSIL yazan kadınlarda hekim mutlaka kolposkopi yaparak gerekli gördüğü yerlerden patoloji incelemesi için doku örnekleri alır. Biyopsi raporundan gelen sonuç kesin tanı konulmasını sağlar ve tedavi şekli de buna rapora göre belirlenir.

İlginizi çekebileceğini düşündüğümüz diğer yazımız:

Sık görülen jinekolojik problemler neler?
rahim ağzında yara

Detaylı bilgi için bize ulaşın: