Beta HCG değerleri hamilelik döneminde yükseliş kaydettiğinden gebelik şüphesine dair önemli bir veri olarak kabul ediliyor. Halk arasında ‘hamilelik hormonu’ olarak da adlandırılabilen bu hormon gebelik haftasının hesaplanması ya da dış gebelik tanısı konması amacıyla da ölçülebiliyor. Plasentadaki trofoblastik hücrelerden salgılanan Beta HCG, vücudun progesteron hormonu üretimine devam etmesini sağlıyor olmasıyla büyük önem taşıyor. Çünkü progesteron da gebelikte anne adayının düşük yapmasını engelleyen en önemli faktördür.

Kimi zaman Beta HCG değerleri gebelik dışında farklı nedenlerle de artış kaydedebilir. Örneğin infertilite tedavisinde kullanılan bazı ilaçlar B-HCG içeriyor ve bu dönemde test yapılması durumunda kandaki B-HCG değeri hamilelik olmadığı halde daha yüksek çıkabiliyor. Dolayısıyla gebelik şüphesinde son derece önemli olan B-HCG yüksekliği, tek başına sağlıklı bir gebelik tanısı konması için yeterli bir done değildir.

Tıkla Öğren –> Çocuk nasıl yapılır

Beta HCG Testi Nasıl Yapılır?

Beta HCG testi yaygın bir şekilde 2 farklı biçimde yapılır. Bunların ilki eczanelerden satın alınan preparatlarla yapılan testtir. İdrar numunesi ile gerçekleştirilen bu test ile Beta HCG değerleri rakamsal anlamda belirlenemez. Test sadece ‘pozitif’ ve ‘negatif’ şeklinde bir sonuç verir. Pozitif çıkması durumunda gebelikten söz edilebilir ancak negatif çıkması durumunda bir süre bekleyerek testin tekrarlanmasında fayda var.

Bir diğer test de kan numunesi ile laboratuvarda gerçekleştirilen beta HCG testidir. Evde yapılan testten çok daha güvenilir olan bu tetkik için tek tüp kan alınması yeterli olur. Aç ya da tok karnına kan numunesi verilebilir ve günün herhangi bir saatinde kanda gebelik testi gerçekleştirilebilir. Ayrıca test sonucunda Beta HCG değerleri görülebilir. Kanda gebelik testi yaptırmak için acele etmemekte fayda var. Adet döneminin üzerinden birkaç gün geçtikten sonra test yapılması, çok daha güvenilir sonuçlar elde etmeyi sağlar.

Tıkla Öğren –> Yumurtlama dönemi hesaplama

Gebelik Haftasına Göre Beta HCG Hesaplama

Öncelikle Beta HCG değerleri gebelik süresi boyunca sürekli olarak ölçülmez çünkü herhangi bir şüphe olmaması durumunda böyle bir gereksinim duyulmaz. Gebeliğin ilk dönemlerinde testin tekrarlanması istenebilir ancak söz konusu değerlerin hamilelik süresi boyunca sürekli olarak ölçülmediğini de belirtmek gerekiyor.  Ayrıca bu hormon seviyesinin vücutta sadece gebelik döneminde mevcut olduğu bilgisi de doğru değildir. Hamile olmayan bir kadında da B-HCG hormonu bulunur ancak 0 – 10 mlU/ml seviyesinde olur.

Gebelikte ise Beta HCG değerleri 48 saatte bir % 50 ila % 65 seviyesinde artar. Gebeliğin belirli bir dönemine gelindiğinde ise artış hızı azalır ve artık son dönemlerde sabitlenerek belirli bir seviyede kalır. Yapılan gebelik testlerinde kimi zaman değer 6 mIU/ml – 24 mIU/ml referans aralığında olabiliyor. Bu durum ‘gri zon’ olarak adlandırılır birkaç gün sonrasında yeniden test yapılması gerekir. Çünkü gri zon durumunda kesin bir gebelik tanısı konamaz.

Beta HCG Yüksekliği Nedir?

Anne adaylarını en çok endişelendiren durumlardan biri Beta HCG değerleri olarak görülen rakamların referans aralığındaki alt ya da üst sınıra yakın olmasıdır. Bu durum anne adayının ya da fetusun sağlık sorunu anlamına gelmez. Değerlerin alt ya da üst sınıra yakın olması durumunda endişe duymanıza gerek yok çünkü tıbben gayet normal bir durumdur. Ayrıca B-HCG seviyesi anne karnındaki bebeğin sağlık durumunu değerlendirmek için tek başına yeterli bir veri değildir.

Gebelik dönemi dışında 0 – 10 mlU/ml düzeyinden daha yüksek Beta HCG değerleri ile karşılaşılabilir. Bunun olası nedenlerini şu şekilde listeleyebiliriz:

• Germinal hücreleri tümörler
  • Mol hidatiform rahatsızlığı
  • B-HCG içeren bazı ilaçların kullanımı

Beta HCG Seviyesi Nelerden Etkilenir?

Hamilelik dönemi dışında Beta HCG değerleri kullanılan ilaçlardan ya da bazı hastalıklardan etkilenebilir. Doğum kontrol hapları, bazı antibiyotik ilaçlar ya da kısırlık tedavisinde kullanılan ilaçlar değerlerin yüksek çıkmasına neden olabiliyor. Düşük ve kürtaj durumunda da Beta HCG değerleri hemen normal seviyeye gerilemez. Bunun için 4 ila 6 hafta beklemek gerekir. Mol gebelik, dış gebelik ve boş gebelik de söz konusu hormon seviyesini etkiler ve hormon düzeyi yüksek çıkar.

Tıkla Öğren –> Hamilelikte kist

Beta HCG Değeri Kaç Olmalı?

Gebelikte normal kabul edilen Beta HCG değerleri şöyledir:

• 3 haftalık gebelik: 10 – 50 mlU/ml
  • 4 haftalık gebelik: 5 – 426 mlU/ml
  • 5 haftalık gebelik: 18 – 7.340 mlU/ml
  • 6 haftalık gebelik: 1.080 – 56.500 mlU/ml
  • 7 ila 8 haftalık gebelik: 7.650 – 229.000 mlU/ml
  • 9 ila 12 haftalık gebelik: 25.700 – 288.000 mlU/ml
  • 13 ila 16 haftalık gebelik: 13.300 – 254.000 mlU/ml
  • 17 ila 24 haftalık gebelik: 4.060 – 165.400 mlU/ml
  • 25 ila 40 haftalık gebelik: 3.640 – 117.000 mlU/ml

Elbette bu değerleri mutlaka kadın hastalıkları ve doğum uzmanları tarafından değerlendirilmelidir. Değerlerde bir anormallik olması durumunda çeşitli şüpheler doğabilir ve doktorunuz sizden bazı ileri tetkikleri yaptırmanızı isteyebilir.

1 Haftalık Gebelikte Beta HCG Değeri

Gebelik haftası hesaplaması, son adet döneminin ilk günü dikkate alınarak yapılır. Bu nedenle gebeliğin ilk haftası aslında teknik anlamda hamile olmadığınız bir dönemdir ve bundan kaynaklı olarak Beta HCG değerleri gebelik şüphesini doğuracak düzeyde olamaz. Henüz döllenmenin bile gerçekleşmediği bu dönemde B-HCG testi yapılması durumunda sonuç 0 – 10 mlU/mL arasında çıkacaktır.

Tıkla Öğren –> Detaylı ultrason

2 Haftalık Gebelikte Beta HCG Değeri

Aynı durumun 2 haftalık gebelikte de geçerli olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü Beta HCG değerleri döllenmenin meydana gelmesinin üzerinden 6 gün geçtikten sonra yükselmeye başlar. Bu süre gebeliğin 3 ila 4. haftasına tekabül edebileceğinden hamileliğin 2. haftasında da B-HCG değerleri gebeliği işaret edecek düzeyde olmaz. Bu hafta içerisinde de henüz rahimde gebelik ürünü yoktur.

Dış Gebelikte Beta HCG Değerleri

Dış gebelik tanısında Beta HCG değerleri çok büyük bir önem taşıyor. Sağlıklı bir gebelikte B-HCG değerleri 48 saatte bir % 65’e yakın bir oranda artış gösteriyor. En azından gebeliğin belirli bir dönemine dek bu artış düzenli bir şekilde gerçekleşiyor. Ancak dış gebelikte ilk aşamada Beta HCG değerleri yükseliyor olsa da 48 saatte bir değerin iki katına çıktığından söz edilemez. Bu gibi durumlarda dış gebelik şüphesi doğabiliyor. Ancak elbette dıi gebelik tanısı sadece bu değerlere bakılarak konmaz.

Kandaki Beta HCG değeri 1000 mlU/ml ila 2000 mlU/ml arasına ulaştığında ultrason yöntemi ile gebelik kesesinin kontrolü sağlanabilir. Fakat dış gebelikte gebelik kesesi rahim içine değil, farklı bir yere yerleşmiş olur. Bu yerin de % 95 gibi yüksek bir oranda fallop tüpleri olduğunu söyleyebiliriz. Bu durumda tedavi yöntemlerinin devreye girmesi gerekiyor.

Uygulanacak tedavi yöntemine bağlı olarak birkaç kez test yapılması ve kandaki B-HCG seviyesinin ölçülmesi gerekebilir. Dış gebelikte erken tanının hayati önem taşıdığına da değinmek gerekiyor. Bu nedenle daha önce dış gebelik yaşayanların Beta HCG değeri bir süreliğine kontrol edilebilir. Her ne kadar toplumda görülme sıklığı % 2 düzeyinde olsa da gebeliğe bağlı ölümlerin % 6’sının nedeni dış gebeliktir.

Konu ile alakalı farklı dış kaynaklar: