5 haftalık hamilelik

Hamileliğin 5. haftası artık gebeliğin de kesinleştiği dönemdir. Gebeliğin ikinci ayına girilen bu dönemde bebekler sadece bir susam tanesi büyüklüğünde olur. Ancak bir yandan da organ ve sistemlerinin oluşması için hazırlıklar tüm hızıyla devam eder. Gebeliğin bu dönemine dair merak edilen tüm konulara açıklık getireceğiz. Ancak öncesinde bebekteki değişimlerden söz edelim.

Bebeğiniz Büyüyor

Artık bu hafta içerisinde embriyo rahme tutunmuş olur. Bebek 3 katmandan oluşur. Bu katmanlar ise ektoderm, mezoderm ve endoderm adını taşır. Elbette katmanlar zaman içerisinde bebeğin dokularına ve organlarına dönüşür. Ektoderm adı verilen üst katmanda bebeklerin beyni, omuriliği, sinirleri ve aynı zamanda omurgası oluşmaya başlayacaktır. Aynı zamanda bebeklerin saçları, tırnakları, derisi, ter bezleri ve diş minesinin oluşumu de bu katmanda gerçekleşir.

Mezoderm adı verilen orta katmanda ise bebeklerin kalbi ve dolaşım sistemi oluşur. Kaslar, kıkırdak dokular, kemikler ve deri altı dokuların şekillenmesi, oluşması da yine bu katmanda gerçekleşir. Endoderm adlı katmanda ise akciğerler, bağırsaklar, boşaltım sistemi, tiroidler, böbrekler ve pankreas oluşuyor. Gebeliğin bu haftasında henüz tüm bu doku, organ ve sistemler oluşmamıştır ancak plasenta ile bebeğin göbek bağının oluştuğunu söyleyebiliriz.

Bedeninizde Neler Oluyor?

Hamileliğin 5. haftası anne adaylarının artık gebeliğe bağlı şikayetlerinin de ortaya çıkmaya başladığı dönemdir. Bu şikayetler arasında yaygın olanlar ise göğüslerde hassasiyet olması, sık idrara çıkma isteği, yorgun hissetme sayılabilir. Mide bulantısı ve kusma şikayetleri ise bir süre sonrasında ortaya çıkan şikayetlerdir. Karına büyüme de henüz başlamaz ancak anne adayları çoğu zaman karın bölgesinde bir farklılık hissi yaşadıklarını dile getirir.

Gebeliğe bağlı şikayetler nedeniyle beslenme düzenini bozmamak, sağlıklı ve dengeli beslenmeye özen göstermek gerekiyor. Alkol ve sigara kullananların derhal bu alışkanlıkları terk etmesi de önemlidir. Bebekler her ne kadar bir susam tanesi kadar küçük olsa da bu haftada da anne adayının alkol ve sigara kullanması bebeklerin sağlığına ciddi zararlar verebilir.

5 Haftalık Gebelik Kaç Aydır?

Gebelik hesaplamasının 40 hafta üzerinden yapılıyor olması ve ilk günün de anne adayının son adet kanamasının başladığı gün olarak kabul edilmesi, ‘kaç aylık hamileyim’ konusunda akılların karışmasına neden olabiliyor. Hamileliğin 5 – 8 haftası arası, gebeliğin ikinci ayıdır. Yani 5 haftalık hamile olan kadınlar gebeliklerinin ikinci ayına başlamış olur.

5 Haftalık Hamilelik Belirtileri Nelerdir?

Gebeliğin bu haftasında en net belirti adet kanamasının olmamasıdır. Bunun yanı sıra aşağıdaki belirtiler de hafif de olsa hissedilmeye başlanabilir:

• Mide bulantısı
  • Göğüslerde hassasiyet
  • Sıklıkla idrara çıkma isteği
  • Kasıkta hafif ağrı
  • Ağızda metalik bir tat olması
  • Tükürük salgısında artış
  • Kokulara ya da bazı tatlara karşı hassasiyet
  • Duygu durumunda ani değişimler

Bu belirtilerin tamamının yaşanmıyor olması bir problem olduğu ya da bebeğin sağlığında bir sıkıntı olduğu anlamına gelmez. Herhangi bir belirtinin yaşanmıyor olması da gayet normaldir.

5 Haftalık Bebek Anne Karnında Hissedilir Mi?

Anne adaylarını en kısa zamanda bebeklerini hissetmek isteyebiliyor. Ancak 5 haftalık gebelikte bebeğin hissedilmesi mümkün değildir. Bebekler aslında 7 haftalıktan itibaren hareket etmeye başlarlar. Bu dönemde de bebeğin hareketleri anne adayı tarafından hissedilemez. Bebeklerin hareketlerinin hissedilebildiği dönem çoğunlukla hamileliğin 16. haftası ile 20. haftası arasıdır.

5 Haftalık Gebelik Ultrasonda Görünür Mü?

Ultrason görüntülemesinde 5 haftalık gebelik çok belirgin olmasa da görünebilir. Ancak ultrason görüntülemesinin karından değil vajinal yolla yapılması gerekiyor. Net bir görüntü beklentisine de girmemek gerekir. Çoğunlukla oldukça küçük bir nokta şeklinde olduğunu da belirtmeliyiz. Henüz bir bebek görünümü ortaya çıkmamıştır.

5 Haftalık Bebek Anne Karnında Nasıl Olur?

Bebekler anne karnında amniyon kesesinin içerisindedir ve gebelik boyunca da gelişimlerini burada devam ettirirler. 5 haftalık gebelikte de bebekler küçük bir nokta şeklindedir. Daha yakından incelendiğinde ise ince bir tüp görünümünden söz edebiliriz. Bu dönemde bebeğin beynini oluşturan 2 adet yapı ve bir de kuyruk sokumunun ilk aşamaları oluşmaya başlamıştır. Ayrıca bazı vücut gelişimlerinin de temelleri bu dönemde atılmaya başlanır.

5 Haftalık Gebelikte Cinsel İlişkiye Girilir Mi?

Gebelik ve cinsel ilişki konusu da akılları karıştıran hususlardan biridir. Kimi zaman anne adayları cinsel ilişkinin bebeklerine zarar vereceğini düşünebiliyor. Bu nedenle gebelik boyunca cinsel ilişkiden kaçınıyor. Bu konuda mutlaka doktorunuza danışmalısınız. Eğer düşük tehlikesi varsa doktorunuz bir süre cinsel ilişkiye girmenizi yasaklayabilir. Ancak gebelikle ilgili bir sıkıntının olmaması durumunda cinsel ilişki yasağı da olmaz.

İlginizi çekebilir –> Üçüncü Hafta Hamilelik

5 Haftalık Hamile Kadın Nelere Dikkat Etmelidir?

Gebeliğin her aşaması gibi ilk haftaları da bebek için oldukça kritiktir. Bu nedenle anne adaylarının sağlığına, beslenmesine ve uyku sürecine dikkat etmesi gerekir. Düzenli olarak doktor kontrollerine gidilmesi gerektiğini de belirtmeliyiz. Bu kontrol zamanlarının kesinlikle ihmal edilmemesi ve ertelenmemesi gerekiyor. Bu sayede olası sorunların erken dönemde tespit edilmesi ve önlenmesi mümkün olabilir.

Gebelik öncesinde folik asit desteğine de başlanması gerekiyor. Bu konuda doktorunuza danışmalı ve folik asit desteğini ne kadar süre devam ettirmeniz gerektiği gibi konularda bilgi almalısınız. Gebelik döneminde bebeğin sağlıklı bir şekilde gelişimini sürdürebilmesi için folik asitin yanı sıra demir, kalsiyum gibi mineraller de önemlidir. Sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzenine sahip olmak işte bu nedenle büyük önem taşır. Gerekli görülmesi durumunda doktorunuz dışarıdan mineral ve vitamin takviyesi almanızı da önerebilir.

5 haftalık gebeliklerde alkol ve sigara kullanımının kesinlikle bırakılması gerekir. Alkol ve sigara kullanımı sadece anne adayının değil bebeğin sağlığı açısından da risklidir. Bu nedenle azaltmak yerine tamamen bırakmayı tercih etmek gerekir. Mevcut hastalıklarınız varsa ya da bazı ilaçlar kullanıyorsanız doktorunuza bu konularda bilgi vermelisiniz. Bazı ilaçlar bebek için zararlı olabileceğinden doktorunuz ilacınızı değiştirmenizi isteyebilir. Böylelikle rahatsızlığınızı takip eden doktorunuz ile görüşerek ilaç değişimi yapmasını isteyebilirsiniz.

Gebelik döneminde vücudun ağır kimyasallara maruz kalmaması gerekiyor. Kurşun ya da civa gibi ağır kimyasallara maruz kaldığınız bir mesleğiniz varsa ya da radyasyona maruz kaldığınız bir mesleğe sahipseniz gebelik döneminde gerekli değişimleri yapalı ve bu tür ortamlardan uzak durmalısınız. Düzenli olarak su tüketmeye de önem vermelisiniz. Gebeliklerde vücudun susuz kalması da bebek için zararlı olabiliyor. Günlük su tüketiminize dikkat etmeniz işte bu nedenle son derece önemlidir.

Göz atın –> Gebelikte Antibiyotik

Adım Adım İlk Doktor Kontrolü İçin Öneriler

Artık hamile olduğunuzu biliyorsunuz ve düzenli bir şekilde kadın hastalıkları ve doğum uzmanına gitmeniz, gerekli testleri, kontrolleri yaptırmanız gerekiyor. Bunun için de bir doktor seçimi yapmalı ve ilk randevunuzu da en kısa zamanda almalısınız. Doktorunuza aklınıza takılan tüm soruları sorabilir, nasıl bir gebelik süreci yaşayacağınız konusunda fikir edinmenizi sağlayacak bilgilere ulaşabilirsiniz. Hamilelik döneminde yapılan testler ve muayeneler bebeğe hiçbir şekilde zarar vermez. Bu konuda da bir endişe yaşamadan doktor kontrollerine gidebilirsiniz. 5 haftalık gebelik konusunda aklınıza takılan sorular varsa hemen altta bulunan yorum bölümüne yazınız.

Bilgi sahibi olun –> Salgın Döneminde Gebelik