13 haftalık gebelik

Gebeliğin 13. haftasında bebeklerin ağırlığı yaklaşık olarak 25 gr civarındadır. Boyunun ise 8 cm dolaylarında olduğunu söyleyebiliriz. Bebekler uyanık olduklarında bir hayli aktiftirler. Esnerler, dönerler, tekme atabilirler ve küçük parmaklarını oynatabilirler. Bebeğin her hareketi anne adayı tarafından hissedilmiyor olsa da aslında uyanık oldukları saatleri aktif geçirdiklerini söyleyebiliriz. Bu dönemde bebeklerin cildinde ince ve yumuşak tüyler de belirmeye başlar.

13 haftalık hamilelikte bebeklerin karaciğeri de çalışmaya başlar ve pankreası insülin üretir. Hatta bebeklerin böbrekleri ve idrar yolları çalıştığı için bebeklerin idrar yapmaya başladığını, bu idrarın amniyotik sıvıya dönüştüğünü belirtmeliyiz. Tüm bunlarla birlikte bebeklerin emme, yutma refleksleri de güçlenme evresindedir. İlk trimester döneminin son haftası olan hamileliğin 13. Haftasında anne adayları da pek açıdan rahatlamış olurlar. Bu dönemde bebeklerin cinsiyeti belli olur mu ya da kalp atışları duyulur mu gibi soruların yanıtlarını aktaracağız. Öncesinde bedeninizde neler olduğu konusunu ele alalım.

Bedeninizde Adım Adım Neler Oluyor?

Gebeliğin bu haftasında anne adayının karnı artık büyümeye de başlar ve daha belirgin bir görünüm kazanır. Elbette rahimde de büyüme devam eder ve rahim leğen kemiğinin içerisini doldurur. Sonraki gebelik haftalarında da rahimde büyüme devam edeceğinden karın bölgesindeki büyüme daha çok öne doğru olacaktır. Karındaki büyümenin her anne adayında aynı olmadığını belirtmeliyiz. Bazı anne adaylarında karın daha küçük görünümde olabilir ve bu durum tamamen vücut yapısı ile ilgili olduğundan gayet normaldir.

Anne adayları bu dönemde karında ve kasıklarda bulunan kaslarda bir gerilme hissedebilirler. Bazı anne adayları hafif bir karın ağrısı yaşayabilir. Göğüslerde bulunan damarlar daha belirgin olabilir ve göğüslerin dolgunlaştığını anne adayları da fark edebilirler. Her ne kadar doğuma hala haftalarca zaman olsa da göğüsler ve süt kanalları kendini emzirme için hazırlamaya başlamıştır. Yakın bir zamanda ‘kolostrum’ adlı sıvı üretimi başlayacak ve bu sıvı besin değeri yüksek olan, bebeğinizi ilk kez besleyecek olan süttür.

Anne adaylarının gebeliğin bu dönemine dair ortak şikayeti çatlaklardır. Karın, göğüs ve bacaklarda çatlak görünümü sık karşılaşılan bir sorun ve bu sorunu gidermek için çatlak önleyici krem ve losyon gibi ürünler kullanılabilir. Cildin elastikiyetini korumak için su tüketimine de dikkat edilmelidir.

Sık idrara çıkma isteği 13 haftalık gebelikte devam edebilir. Bu durum gayet normaldir ancak idrar yaparken yanma, ağrı olması halinde doktorunuza bilgi vermeniz de önem taşır. Vajinal akıntıda bir artış olduğunu görebilirsiniz. Bu artış da normaldir ve gebelik boyunca devam edebilir. Vajinal akıntıdaki artışın nedeni östrojen hormonunun artmasıdır. Pelvik bölgedeki kan dolaşımı da hızlanır ve bu durum vajinal akıntıda bir artış olmasını beraberinde getirir. Vajinal akıntı da gebelikte önemlidir çünkü sağlıklı bakteri sayısını dengeleyerek doğum kanallarının enfeksiyondan korunmasına yardımcı olur.

Son olarak anne adaylarının şikayetlerinin büyük bölümünün bir sonraki haftada ortadan kalkacağını da belirtmeliyiz. İkinci trimester döneminin ilk haftası ile beraber anne adaylarının gebeliğe dair yaşadıkları sıkıntılar da belirgi düzeyde hafifler.

13 Haftada Cinsiyet Belli Olur Mu?

13 haftada cinsiyet belli olur mu

13 haftalık hamilelikte eğer anne karnındaki bebek erkekse testisleri, kız ise yumurtalıkları gelişmeye başlar. Hatta kız bebeklerin şimdiden 2 milyon yumurtası da mevcuttur. Bebeklerin cinsel organları aslında gebeliğin 8. haftasından itibaren oluşmaya başlar. Fakat cinsel organın fark edilebilmesi için bebeklerin biraz daha büyümesi gerekiyor. Ultrason muayenesi ile cinsiyetin belirlenmesi için gebeliğin en erken 16. haftasını beklemek gerekir. Bir tahminde bulunulması mümkün olsa da yanılma payının bir hayli yüksek olacağını unutmamalısınız. Gebeliğin 13 haftasında cinsiyet tayini tam olarak yapılamaz. Bu süre bazı anne adayları için hamileliğin 20 haftasını bile bulabilir. Sabırlı olmak, doğru cinsiyet bilgisini alabilmek adına önem taşıyor. bebeğin cinsiyetinin belirlenmesi için ultrason muayenesinde bebeğin pozisyonunun uygun olması da önemlidir.

Bilginiz olsun –> 12 hafta hamilelik

13 Haftalık Gebelik Bebek Neye Benzer?

13 haftalık gebelikte bebekler bir limon büyüklüğünde olurlar. Bir yandan da gelişimleri devam eder ve artık küçük bir insan görünümünü almaya başlamışlardır. Önceki gebelik haftalarında bebeklerin kafası ile vücudu arasında bir orantısızlık varken bu dönemde bebeklerin kafası vücudunun 1/3’ü kadar olur. Yani bebeklerin vücut oranları bu gebelik haftasından sonra da dengelenmeye devam eder.

13 Haftalık Bebeğin Kalp Atışı Hissedilir Mi?

Bebeklerin gelişen ve anne karnında çalışmaya başlayan ilk organları kalpleridir. 13 haftalık hamilelik döneminde bebeklerin kalp atış hızları dakikada yaklaşık 120 – 160 dolaylarında olur. Fakat anne adayları bebeklerinin kalp atışlarını duyamazlar. Ayrıca bebeklerin kalp atışlarını çeşitli şekillerde kendi kendilerine hissetmeleri de mümkün olmaz. Sadece yapılacak olan ultrason ile bebeklerin kalp atışları duyulabilir.

13 Haftalık Gebelikte Mide Bulantısı Normal Mi?

Gebelik haftası ilerledikçe anne adayları da rahatlamak ve ilk gebelik belirtileri olan bazı şikayetlerden kurtulmak istiyor. Anne adaylarını en çok zorlayan unsurlardan biri de özellikle sabah saatlerinde yaşanan mide bulantısıdır. Bu durum beslenme konusunda da zorluk yaşanmasına neden olabiliyor. Mide bulantısı çoğunlukla 6 haftalık hamilelik döneminde kendini hissettirmeye başlar ve 12 haftalık gebelik döneminde de sona erer. Yani 13 haftalık hamilelikte çok sayıda anne adayı bu şikayetten kurtulmuş olur. Ancak kimi zaman mide bulantısının sona ermesi için kısa bir süre daha beklemek gerekebilir. Sindirim sistemi ile alakalı olarak yaşanan şikayetlerin sona erme dönemi ise genellikle 16 haftalık hamilelik zamanıdır.

Sıklıkla merak edilen hususlardan biri de sancı problemidir. Hamilelik boyunca anne adaylarının vücudunda çok sayıda fizyolojik ve biyolojik değişim meydana geliyor. Özellikle vücudun hormon dengesindeki değişimler, bir uyum süreci yaşanmasını gerektiriyor. Bu uyum sürecinde de hafif sancılar olabilir. Vücudun tüm bu değişime uyum sağlaması, hamileliğin 13. haftasına kadar devam edebilir. Önemli olan unsur, bu sancının ne oranda şiddetli olduğudur. Uzun süreli sancı ya da çok şiddetli sancı normal kabul edilemez. Bu durumda mutlaka en kısa zamanda doktorunuza bilgi vermeli ve gerekli incelemelerin yapılmasını sağlamalısınız.

İlginizi çekebilir –> 11 hafta hamilelik

13 Haftada Karın Büyür Mü?

Gebelikte rahim büyümeye başlar ve bebek için en uygun ortamı ona sunar. Bebeğin rahatlıkla gelişimini sürdürebilmesi için rahmin de büyümesi gerekir. Hamileliğin 12 haftasına kadar olan dönemde rahim leğen kemiğinin içini dolduracak şekilde büyür. 13 haftalık gebelikten sonra da karın bölgesi artış dışa doğru büyüme eğiliminde olur. Bu nedenle karın hafif de olsa artık daha belirgindir. Sonraki gebelik haftalarında dışarıdan bakıldığında karındaki büyüme daha fazla anlaşılır hale gelir. Bir kadının dışarıdan bakıldığında hamile olduğunun anlaşılması ise gebeliğin 20. haftalarına tekabül eder. Bu süre biraz da kadının kilosu ile ilgilidir.

13 Haftada Düşük Olur Mu?

Gebeliklerin ilk trimester döneminde gebelik kayıpları meydana gelebiliyor. Gebelik kesesinin boş olması, bebeğin kalp atımının olmaması gibi nedenlerle gebelik kaybının meydana gelmesi söz konusu olabilir. Mevcut gebeliklerde düşüklerin % 80’i hamileliğin ilk 13 haftasında meydana gelir. Bu nedenle düşük riskinin bulunmadığını söyleyemeyiz. 13 haftalık gebelikle ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Merak edenler için –> 10 hafta hamilelik