Polikistik Over Sendromu

polikistik over sendromu

Polikistik Over Sendromu

Polikistik over sendromu (PCOS), üreme çağındaki kadınlar arasında yaygın bir endokrin sistem bozukluğudur. PCOS’lu kadınlar, ultrason muayenesinde görüldüğü gibi, yumurtalıklarda bulunan küçük folikül koleksiyonlarını içeren genişlemiş yumurtalıklara sahip olabilirler. Seyrek veya uzun süreli adet dönemleri, fazla kıl büyümesi, akne ve obezite, polikistik over sendromlu kadınlarda görülebilir. Adolesanlarda menstruasyon seyrek olarak ya da yokluğunda bu durumdan kuşku duyabilir. Polikistik over sendromunun kesin nedeni bilinmemektedir. Kilo kaybı ile birlikte erken tanı ve tedavi, tip 2 diyabet ve kalp rahatsızlığı gibi uzun vadeli komplikasyonlar riskini azaltabilir.

Polikistik Over Sendromu Belirtileri nelerdir?

Polikistik yumurtalık sendromu bulguları ve belirtileri genellikle kadının ilk periyotlara (menarş) başlamışsa başlar. Bazı durumlarda, PCOS, örneğin önemli kilo artışına yanıt olarak, üreme yıllarında daha sonra gelişir.
PCOS’un birçok belirtisi vardır – sizin veya doktorunuzun görebileceği veya ölçebileceği ve semptomları – fark ettiğiniz veya hissettiğiniz şeyler. Bunların hepsi obezite ile kötüleşebilir. PCOS’lu her kadın biraz farklı etkilenebilir.
Düzensiz adet: Bu en yaygın özelliktir. Örnekler arasında 35 günden daha uzun menstrüel aralıklar, dört ay veya daha uzun menstruasyon görmeme olarak sayılabilir.

Aşırı androjen: Artmış erkek hormon seviyeleri (androjenler) aşırı yüz ve vücut tüyleri (hirsutizm), yetişkin akne veya şiddetli ergen akne ve erkek tipi kellik (androjenik alopesi) gibi fiziksel bulgulara neden olabilir.

Polikistik yumurtalıklar: Polikistik yumurtalıklar büyütülür ve yumurtaları çevreleyen sayısız küçük sıvı dolgulu keseler içerir.

Sebepleri:

Doktorlar polikistik over sendromuna neyin neden olduğunu bilmiyorlar, ancak bu faktörler polikistik over sendromunun gelişmesinde rol oynayabilir:

Fazla insülin

İnsülin, pankreasta üretilen ve hücrelerin şekeri (glukoz) kullanmasına izin veren hormondur; vücudunuzun birincil enerji kaynağıdır. İnsülin direncine sahipseniz, insülini etkili bir şekilde kullanma kabiliyetiniz bozulur ve pankreasınız, glikozu hücrelere sunmak için daha fazla insülin salgılarlar. Fazla insülin, yumurtalıkların yumurtlama yeteneğini etkileyebilecek olan androjen üretimini arttırarak yumurtalıkları da etkileyebilir.

Düşük dereceli iltihaplanma

Vücudunuzun beyaz kan hücreleri, enflamasyon denen bir cevapta enfeksiyonla savaşmak için maddeler üretir. Araştırmalar PCOS’lu kadınların düşük dereceli inflamasyona sahip olduğunu ve bu düşük dereceli inflamasyonun androjen üretmek için polikistik yumurtalıkları uyartığını göstermiştir.

Kalıtım

• Anneniz ya da kız kardeşiniz PCOS’a sahipse, buna sahip olma şansınız daha yüksek olabilir. Araştırmacılar ayrıca bazı genlerin PCOS ile bağlantılı olma olasılığını araştırıyorlar.
  • Polikistik over sendromuna sahip olmak, özellikle obezite de eşlik ediyor ise aşağıdaki koşulları muhtemel hale getirebilir:
  • Tip 2 diyabet
  • Yüksek tansiyon
  • Yüksek trigliseritler veya düşük yüksek yoğunluklu lipoprotein (HDL) kolesterol, “iyi” kolesterol gibi kolesterol ve lipid anormallikleri
  • Metabolik sendrom – belirgin bir artmış kardiyovasküler hastalık riski olduğuna işaret eden belirtiler ve semptomlar grubu
  • Nonalkolik steatohepatit – karaciğerdeki yağ birikiminin neden olduğu ciddi bir karaciğer iltihabı
  • İnfertilite
  • Uyku apnesi
  • Depresyon ve kaygı
  • Anormal uterin kanama
  • Sürekli yüksek seviyelerde östrojen maruziyetinin neden olduğu uterin astar kanseri (endometrium kanseri)
  • Gestasyonel diyabet veya gebeliğe bağlı yüksek tansiyon

Polikistik Over Sendromu Tanısı nasıl konur?

Polikistik over sendromunu kesin olarak teşhis etmek için özel bir test yoktur. Teşhis, doktorunuzun tüm belirtilerinizi değerlendirdiği ve daha sonra diğer muhtemel bozuklukları ortadan kaldırdığı anlamına gelen dışlama durumlarından biridir. Bu işlem sırasında, menstrüel dönemleriniz, kilo değişiklikleriniz ve diğer belirtiler gibi tıbbi geçmişi hakkında siz ve doktorunuz görüşecektir. Doktorunuz ayrıca bazı testler ve muayeneler yapabilir.

Fiziksel muayene: Fiziksel muayeneniz sırasında, doktorunuz yükseklik, kilo ve kan basıncınız gibi bazı önemli bilgileri not eder.

Pelvik muayene: Bir pelvik muayene sırasında doktorunuz üreme organlarınızı değerlendirir, büyüme veya diğer anormallikler açısından gözle ve manuel olarak inceler.

Kan tahlilleri: Kanınız, menstrüel anormalliklerin veya PCOS’u taklit eden androjen fazlasının olası nedenlerini hariç tutmak için çeşitli hormonların seviyelerini ölçmek için uygulanabilir. İlave kan tahlili, açlık kolestrolü ve trigliserit seviyelerini ve bir glikoz seviyelerinin, açlık ve bir glikoz içeren bir içeceği içtikten sonra ölçülmesi şeklindeki bir glikoz tolerans testini içerebilir.

Ultrason: Bir ultrason muayenesi, yumurtalıkların görünümünü ve rahmin astar kalınlığını gösterebilir. Test sırasında, çubuğa benzer bir cihaz (transdüser) vajina içine yerleştirilirken (transvajinal ultrason) bir yatakta ya da masada yatarsın. Dönüştürücü, bilgisayar ekranındaki görüntülere çevrilen duyulmayan ses dalgaları yayar.

polikistik over

Polikistik Over Sendromu Tedavisi Nasıldır?

Polikistik over sendromu tedavisi genellikle infertilite, hirsutizm, sivilce veya obezite gibi bireysel temel endişelerinizin yönetimine odaklanır.

Yaşam tarzı değişiklikleri

İlk adım olarak, doktorunuz orta derecede egzersiz aktiviteleri ile birlikte düşük kalorili bir diyetle kilo vermeyi önerebilir. Kilonuzda ılımlı bir azalma bile (örneğin vücut ağırlığınızın yüzde 5’ini kaybetmeniz) durumunuzu iyileştirebilir.

Adet döngüsünü düzenlemek

Adet döngüsünü düzenlemek için, doktorunuz kombine doğum kontrolü haplarını önerebilir – hem östrojen hem de progestin içeren haplar. Bu doğum kontrol hapları, androjen üretimini düşürür ve vücudunuza sürekli östrojen etkilerinden mola verir ve endometriyal kanser riskini düşürür ve anormal kanamayı düzeltir. Doğum kontrol haplarına alternatif olarak, östrojen ve progestin kombinasyonu içeren bir cilt yaması veya vajinal halka kullanabilirsiniz. Belirtilerinizi hafifletmek için bu ilacı aldığınız süre boyunca, gebe kalamazsınız.

Doktorunuz ayrıca insülin direncini artıran ve insülin seviyelerini düşüren tip 2 diyabet için ağızdan alınan bir ilaç olan metformini (Glükofaj, Fortamet, diğerleri) reçete edebilir. Bu ilaç ovulasyona yardımcı olabilir ve düzenli adet döngüsüne neden olabilir. Metformin ayrıca, prediyabetiniz varsa ve bir diyet ve egzersiz programını izlerseniz, kilo vermeye yardımcı olduğunuzda, tip 2 diyabete ilerlemeyi yavaşlatır.

Yumurtlama tedavisi

Hamile kalmaya çalışıyorsanız, yumurtlamanıza yardımcı olması için medikal desteğe ihtiyacınız olabilir. Clomiphene (Clomid, Serophene) menstrüel siklüsünün ilk bölümünde aldığınız oral anti-östrojen ilaçtır. Eğer tek başına klomifen etkili değilse, doktorunuz yumurtlamaya yardımcı olması için metformin ekleyebilir. Doktorunuz klomifen ve metformin kullanarak hamile kalmazsanız, enjeksiyonla verilen gonadotropinleri (follikül stimüle edici hormon (FSH) ve luteinize edici hormon (LH) ilaçları) önerebilir. Doktorunuzun denediğiniz diğer bir ilaç ise letrozole (Femara). Doktorlar, letrozolün yumurtalıkları uyarmak için nasıl çalıştığını tam olarak bilmiyor ancak diğer ilaçlar başarısız olduğunda ovulasyona yardımcı olabilir.

Yumurtlamanıza yardımcı olacak her tür ilaç kullanırken üreme uzmanınızla birlikte çalışmanız ve ilerlemenizi izlemek ve sorunları önlemek için düzenli ultrason kullanmanız önemlidir.

İstenmeyen tüyler için tedavi

Doktorunuz androjen üretimini azaltmak için doğum kontrol haplarını veya androjenlerin cilt üzerindeki etkilerini bloke eden spironolakton (Aldakton) adlı başka bir ilaç önerebilir. Spironolakton doğum kusurlarına neden olabileceğinden, ilacı kullanırken etkili kontrasepsiyon gereklidir ve hamileyseniz veya hamile kalmayı planlamıyorsanız önerilmez. İstenmeyen tüyler için epilasyon yöntemlerine başvurmak faydalı olabilir.

Aşağıdaki videoda ”Çikolata kisti hamileliğe engel mi?” konusu hakkında bilgiler verdim.

Yorum Yaz

Doğum Kontrol Yöntemleri

Rahim içi araç (Spiral): Türkiye de en yaygın kullanılan yöntemdir. Özellikle doğum yapan kadınlarda sıklıkla …

Rahim Kalınlaşması

Menopoz öncesi ve menopoz sonrası rahim içinde iç tabakanın, belirli bir milimetrik değerin üstüne çıkması oldukça …

Rahimağzı Kanser Aşısı Nedir?

Yaklaşık 15 yıldır ülkemizde yapılan rahimağzı kanser aşısı, HPV adı verilen bazı virüslerin rahimağzında …