Hamilelikte mide bulantısı

Hamilelikte mide bulantısı çok sık yaşanan bir durumdur. Çoğunlukla gebeliğin ilk aylarında ortaya çıkan mide bulantısı, kokulara karşı duyulan hassasiyet ile birlikte artabiliyor. Bazı anne adayları bu durumu yoğun bir şekilde yaşarken bazı gebeliklerde de çok hafif bir mide bulantısı yaşandığını söyleyebiliriz. Mide bulantısına kimi zaman kusma şikayeti de eşlik edebilir. Gebelik süreci boyunca yani 40 haftalık zaman diliminde sürekli olarak yaşanan bir şikayet olmadığını da belirtmek gerekiyor.

Özellikle ilk gebeliklerde bulantı ve kusma şikayetinin yoğun olması, anne adaylarına gebelikle ilgili bir sorun olduğunu düşündürüyor. Oysa böyle bir durum söz konusu değildir. Mide bulantısının az ya da çok olmasının bebeğin sağlığı ile bir ilgisi bulunmuyor. Çünkü mide bulantısının ve beraberinde kusma şikayetinin ortaya çıkmasının nedeni hamilelik nedeniyle vücutta bazı değişimler olması ve vücudun da bu değişimlere uyum sağlama çabasıdır. Mide bulantısı şikayetine nelerin iyi geldiğini, bu şikayetin ne zaman geçtiğini ve benzeri konuları da ele alacağız. Öncesinde ise bu şikayetin ne zaman başladığını aktaralım.

Hamilelikte Mide Bulantısı Ne Zaman Başlar?

Anne adaylarının sıklıkla merak ettiği hususlardan ilki mide bulantısının ne zaman başladığıdır. Bu dönem her anne adayında aynı olmayabilir ancak genellikle hamilelikte mide bulantısı şikayeti hamileliğin 5. haftası ile 8. haftası arasında başlıyor. Ancak ender durumlarda biraz daha erken dönemde, kimi zaman da daha geç dönemde başlaması da söz konusu olabiliyor. Hamileliğin ilk 3 ayı tamamlandığında ise genellikle bu şikayette belirgin bir azalma meydana geliyor. Çünkü bu dönemde artık anne adayının vücudunun hormon düzeyleri belirli bir dengeye kavuşmuş oluyor.

Elbette anne adayının vücudunun gebeliğe alışması ve adapte olması için bir zaman dilimi gerekir. Bu süreçte mide bulantıları azalıyor olsa da hafif düzeyde devam edebilir. Anne adayları mide bulantısını daha önceki gebelikleriyle ya da başka anne adaylarının yaşadığı mide bulantısıyla kıyaslamamalıdır. Her gebelikte vücudun hamileliğe adapte olma süreci değişebilir ve bu durum gayet normaldir. Önemli olan ise anne adaylarının bu durumu normal kabul etmesi ve bebeklerinin sağlığı ile alakalı bir problem olduğu endişesine kapılmamasıdır.

Hamilelikte Mide Bulantısına Ne İyi Gelir?

hamilelikte mide bulantısına ne iyi gelir

Çoğunlukla hamilelikte mide bulantısı durumunda ne yapmalı sorusunun yanıtı internette aranıyor. Ancak internette yazan her bilginin doğru olmadığını belirtmemiz gerekiyor. Bu nedenle anne adayları mide bulantısından kurtulmak için gelişigüzel yöntemlere yönelmemelidir. Asla gelişigüzel ilaç kullanımı ya da bitki kürü kullanımı tercih edilmemelidir. Mide bulantısını tamamen ortadan kaldırmak çoğu zaman mümkün olmaz. Ancak hafifletmek ve anne adaylarının rahatlamasını sağlamak adına şu yöntemler denenebilir:

• Oturma ve uzanma pozisyonları mideye baskı yapabilir ve mide bulantısının artmasına yol açabilir
  • Su içmek mide bulantısını artırmaz ve bu nedenle su tüketimini azaltmak doğru değildir
  • Aşırı çay ve kahve tüketiminden uzak durulmalıdır
  • Kafein içerikli içecekler bu dönemde tüketilmemelidir
  • Olabildiğince az yağlı ya da yağsız gıdaların tüketilmesine dikkat edilmelidir
  • Tuzlu atıştırmalıkların tüketilmesi mide bulantısını azaltabilir
  • Şayet mide bulantısına kusma da eşlik ediyorsa kusma sonrası ağzın bol su ile çalkalanması gerekir
  • Baharatlı gıdalar mide bulantısını tetikleyebilir

Bu hususlara dikkat edilmesi durumunda mide bulantısının yoğun yaşandığı gebelik dönemleri daha hafif şikayetlerle atlatılabilir.

Hamilelikte Mide Bulantısı Ne Zaman Geçer?

Elbette hamilelikte mide bulantısı ne zaman başlar ve ne zaman biter sorusunun yanıtı kişiden kişiye değişkenlik gösterebilir. Bulantının tamamen kesileceği günü belirtmek oldukça zordur. Ancak çoğunlukla hamileliğin 3. ayının sonlarına doğru bir azalma meydana gelir. Gebeliğin 12. haftasından sonraki dönemde de çok sayıda anne adayı mide bulantısı ve kusma şikayetinden kurtulmuş olur.  Fakat bazı anne adayları için bu sürenin daha uzun olabileceğini de unutmamak gerekiyor. Özellikle tükettiği gıdalara çok fazla dikkat etmeyen, aşırı oranda baharatlı ve yağlı yiyecekler tüketen anne adaylarında mide bulantısı şikayeti daha uzun sürüyor. Aşırı kafein alan anne adayları için de bu durum geçerlidir. Özellikle günlük ideal su tüketimine dikkat edilmesi gerektiğinin atını çizelim.

Hamileliğin İlk Aylarında Neden Mide Bulanır?

Hamilelik ile birlikte vücudun pek çok sisteminde ve dengesinde değişimler meydana gelir. Özellikle hormon seviyelerinin hızlı bir şekilde değişiyor olması, vücudun bu değişime adapte olmasını gerektiriyor. Zira hamilelikte mide bulantısı da bu adaptasyon sürecinin belirtilerinden biridir. Gebeliğin ilk aylarında hormon seviyelerinde meydana gelen oynamalar, mide bulantısı şikayetinin de bu dönemde ortaya çıkması ile sonuçlanıyor. Hormon seviyeleri dengelendiğinde ve aynı zamanda vücudun gebeliğe adaptasyonu tamamlandığında ise bulantı ve kusma şikayetleri de ortadan kalkmış oluyor. Vücudun gebelik dönemindeki değişimi ilk gün başlayarak son güne kadar devam eder. Ancak bulantı şikayeti çok uzun süreli bir şikayet olmaz.

Gebelikte Mide Bulantısı Olmaması Normal Mi?

Anne adayları hamilelikte mide bulantısı beklentisi içerisine de girebiliyor. Mide bulantısının olmaması durumunda ise stres ve endişe yaşanabiliyor. Elbette her gebelikte mutlaka bu şikayet ortaya çıkacak şeklinde bir kaide yok. Bazı anne adayları gebelik süreci boyunca hiçbir şekilde bulantı şikayeti yaşamaz ve bu durumun da bir sorunun belirtisi olmadığını belirtmeliyiz. Daha önce de değindiğimiz gibi mide bulantısıyla bebeğin sağlıklı olup olmadığı konusu arasında hiçbir bağlantı bulunmuyor. Anne adayları ‘sağlıklı gebelikte mide bulantısı olur, sağlıksız gebelikte olmaz’ gibi düşüncelere inanmamalıdır.

İlginizi çekebilir –> Gebelikte Şeker Yüklemesi

Gebelikte Mide Bulantısı Nedenleri

gebelikte mide bulantısı nedenleri

Genel olarak hamilelikte mide bulantısı nedenleri birkaç başlıkta toplanabilir:

Hormon Dengesi

Rahimde döllenmenin meydana gelmesiyle beraber vücudun hormon seviyeleri de değişmeye başlar. Progesteron hormonu normalin üzerine çıkar ve vücudun buna uyum sağlama sürecinde de mide bulantısı gibi şikayetler olabilir.

Hassaslık

Mide bulantısı problemini pek yaşamayan kadınlar hamile kaldıklarında da bu şikayeti hafif düzeyde yaşıyor ya da hiç yaşamıyor. Bu nedenle kişinin bu konuda ne kadar hassas olduğu da gebelikte yaşanan mide bulantısının şiddeti ile alakalı olabiliyor.

Stres

Gebelik döneminde mide bulantısının psikolojik unsurlardan da etkilendiği biliniyor. Özellikle stres ve endişenin bu durumu tetiklediğini net bir şekilde ifade edebiliriz. Anne adaylarının kendi yaşamları ya da bebeklerinin sağlığı hakkında aşırı endişeli olması, stresli bir yaşam sürmesi gibi durumlarda mide bulantısının da günlük hayatı etkileyecek boyutta yaşanabildiğini belirtelim. İstenmeyen, plansız gebeliklerde ya da aile içi sıkıntıların yaşandığı durumlarda bu şikayetlerin daha fazla olduğu çeşitli araştırmalar ile de ortaya kondu.

Çoğul Gebelik

Çoğul gebeliklerde de bu şikayet daha yoğun yaşanabiliyor. Elbette çoğul gebelik asla tek başına mide bulantısı nedeni değildir. Sadece bu durumu tetikleyebiliyor ve söz konusu şikayetin daha yoğun yaşanmasına yol açabiliyor.

Göz atın –> Hamilelikte Bitki Çayları

Hamilelikte Mide Bulantısı Cinsiyeti Belirler Mi?

Kesinlikle hamilelikte mide bulantısı ile bebeğin cinsiyeti arasında bir bağ bulunmuyor. Mide bulantısının şiddeti, günün hangi saatlerinde olduğu gibi hususlara bakılarak bebeğin cinsiyetinin anlaşılması asla mümkün olmaz. Konuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilgi sahibi olun –> Cinsiyet Belirleme