Dış gebelik nedir? döllenmiş yumurtanın rahim dışında farklı bir yere yerleşmesidir. En yaygın olarak tüplere yerleştiği gözlemlenir. Döllenmiş yumurta, çeşitli sebeplerden dolayı rahim boşluğuna ulaşamaz ve rahim dışında bir alana yerleşir. Hamileliğin erken dönemlerinde, gebelik belirtileri normal şekilde yaşanır.

Bu sebeple de adet gecikmesi, hamilelik testin pozitif çıkması, mide bulantısı, memelerde hassasiyet belirtiler meydana gelebilir. Ancak tüplere yerleşen gebelik büyümeye başladıkça, tüpleri gerer. Bu sebeple de yırtılma ve kanama meydana gelebilir. Bu durumun erken safhada tedavi edilmesi oldukça önemlidir.

Dış Gebelik Nedenleri

Tüplerde meydana gelen hafif tıkanıklıklar ya da tüplerin hareket yetisini kısıtlayan faktörler dış gebeliğe yol açabilir. Özellikle geçirilmiş enfeksiyonlar, dış gebeliğe zemin hazırlamaktadır. Enfeksiyonlar, dokularda hasara sebep olur. Geçirilmiş enfeksiyon sayısı ve şiddetine bağlı olarak da tüplerde yapışıklıklar meydana gelebilir.

Şayet bu yapışıklıklar tüpleri tamamen tıkayacak ve sperm geçişini engelleyecek şekilde ise kısırlık meydana gelebilir. Fakat hafif yapışıklıklar da döllenme oluşur ancak tüplerde gerçekleşebilir. Bu sebeple de dış gebelik meydana gelebilir.
Bunun dışında geçirilmiş cerrahi operasyonlar da yapışıklığa sebep olabilir. Şayet kadının daha önce dış gebelik öyküsü varsa, riski daha yüksek olabilir.

Dış Gebelik Belirtileri Nelerdir?

Dış gebeliğin erken dönemlerinde, normal hamilelik belirtileri gözlemlenmektedir. Kadının adeti gecikir ve mide bulantıları yaşayabilir. Yapılan idrarda gebelik testi pozitif çıkabilir. Bunun dışında alt karın bölgesinde ağrılar ve anormal vajinal kanamalar meydana gelebilir. Bu gibi belirtiler sebebiyle doktora başvuran kadına teşhis koyulabilir.

Bunun dışında, şayet dış gebelik kanama, bayılma ya da ağrı gibi belirtiler vermiyorsa yapılan gebelik testi ile teşhis koyulabilir. Kan ya da idrar testinde kadının hamile olduğu çıktıysa ancak ultrasonda gebelik kesesi gözlemlenmiyorsa dış gebelik olduğu anlaşılabilir. Daha sonra vajinal yoldan yapılan ultrasonda yumurtalık bölgesinde gebelik ürünü tespit edilebilir.

Eğer kanama belirtileri yoksa, kanda bhCG değerlerine bakılır. Bu sayede teşhis koyulabilir. Bu değerler yüksek ise ancak transvajinal ultrasonda gebelik kesesi mevcut değilse şüphesi artar. Bunun dışında erken gebelik, düşük riski, akut apandisit, pelvis iltihaplar da göz önünde tutularak teşhis koyulmalıdır.

Dış Gebelik Tedavisi Nasıl Olur?

Eğer dış gebelik, tüplerde yırtılmaya sebep olmuş ya da iç kanama söz konusu ise tek ve etkili tedavi yöntemi cerrahi girişimdir. Bu aşamada laparoskopik yöntemle ya da açık ameliyatla dış gebeliğin temizlenmesi amaçlanır. Şayet hastanın durumu uygunsa tüpler korunarak işlem yapılabilir. Ancak çeşitli durumlarda tüplerin alınması gerekebilir.

Dış Gebeliğin Çözümü

Şayet yırtılma söz konusu olmamış ise ancak gerekli şartlar mevcut ise henüz cerrahi işleme başvurmadan hastanın yakından takibi yeterli olabilir. Dış gebeliklerin bir kısmında, gebelik ürünü tüpleri yırtmaz ve kanamaya sebep olacak kadar büyümez. Bu durumda canlılığını yitiren gebelik ürünü vücut tarafından absorbe edilebilir ya da kanama ile vücuttan temizlenebilir.

Bu gibi durumlarda hastaya cerrahi yöntemler uygulanmasına gerek kalmaz. Bu sayede operasyona bağlı komplikasyonların görülme riski ortadan kalkar.
Ancak çeşitli durumlarda ultrasonda tüp içinde gebelik ürünü tespit edilebilir. Ancak bebeğin herhangi bir kalp atımı ya da canlılığa dair belirtisi yoksa cerrahi girişimlere başvurmak gerekmez. Tedavi yöntemleri için hastanın durumuna göre karar verilmektedir.

Dış Gebeliğin Nadir Şekilleri Nelerdir?

Dış gebelik, genellikle tüplere yerleşmektedir. Ancak nadir olarak tüpler dışındaki alanlara da yerleşebilir. Çeşitli durumlarda tüp içinde yerleşen gebelik bir süre sonra düşükle neticelenir. Ardından gebelik ürünü karın boşluğu içine düşer. Canlılığını henüz kaybetmeyebilir. Bu sebeple de düştüğü alana yerleşebilir. Tüpler dışında yumurtalıklarda, rahim ağzında da meydana gelebilir.

Aşağıdaki video da laparoskopik dış gebelik ameliyatının nasıl yapıldığını izleyebilirsiniz.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Hamilelik belirtileri nelerdir

Hamilelikte sigara içmenin zararları

Hamilelikte idrar rengi nasıl olur

Mol gebelik nedir

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar: