Hamilelikte sigara içmek bebeği birçok yönden olumsuz etkiler. Sigara bağımlısı olan kadınların ortalama %50-70’i hamilelik süresince de sigara içmeye devam eder. Hamilelikte sigara kullanımı ciddi bir sorundur ve geri dönüşü olmayan gebelik komplikasyonlarına neden olabilmektedir.

Hamilelikte sigara tüketimi, anneden doğruca bebeğe geçer. Sigaranın içinde bulunan nikotin, zift, karbon monoksit gibi maddeler üst solunum yollarından bronşlara geçerek kana karışır. Kandaki zararlı maddeler solunum sistemi başta olmak üzere kalp ve damar sistemi ile birlikte tüm organlara zarar verir.

Hamilelikte sigara içmek bebeği nasıl etkiler

Anne karnındaki bir bebek göbek kordonu aracılığıyla annesinden kan alışverişi yapar. Yani sigaranın zararlı etkilerinin hızla kana karışması, zehrin direkt olarak bebeğe geçmesi anlamına gelir.

Sigaranın içinde yer alan nikotin, kuvvetli damar büzme özelliği olan bir maddedir. Bu durumda rahime giden kan akışlı yavaşlar. Karbon monoksit ise bebeğin hücrelerine zarar vererek fetüste gelişim geriliğine neden olur. Karbon monoksit aynı zamanda kanın yetersiz oksijen taşımasına neden olur. Kandaki oksijen oranının azalması bebeğe yeterli oksijen taşınmasına mani olduğu gibi gerekli besin maddelerinin bebeğe geçmesine de engel olur.

Nikotinin bebeğe giden kan akışına engel olması bebeğin oksijensiz kalmasına neden olur. Aynı zamanda anne adayının sigara içmesi dış gebelik, düşük ve ölüm doğum gibi olumsuz sonuçlara neden olabilmektedir.

Hamilelikte sigara içmek, bebeğin içinde yer aldığı plasentanın sağlığının bozulmasına da sebep olarak bebekte gelişim bozukluklarına da yol açabilmektedir. Sigaradan dolayı erken doğumların yaşanması da bebeğin akciğerlerin yeteri kadar gelişmemiş olmasından dolayı bebekte solunum sorunları yaşanmasına sebebiyet verebilmektedir.

Bebeğin akciğerlerinin gelişmemesi beşik ölümü de denen ani bebek ölümlerine neden olabilmektedir. Hamilelik sırasında sigara içmek bebeğin, solunum yolu hastalıklarına yakalanma riskini arttırır. Sigara içen annelerin çocukları solunum yolu ve kulak enfeksiyonları ile birlikte astım olasılığı da artmış olarak dünyaya gelir. Anne karnında sigaraya maruz kalan çocuklar, ilerleyen yıllarda öğrenme güçlükleri ile birlikte dikkat ve davranış bozuklukları gibi sorunlar da yaşayabilirler.

Sigara içen hamileler nasıl beslenmeli?

Sigaranın zararlarını önlemenin en etkin yolu sigarayı bırakmaktır. Sigarayı bırakamayan kişilerin de sağlıklı beslenerek sigaranın zararlarını azaltmasına dair birçok kanı olsa da bu aslında pek de mümkün değildir. Sigaranın içindeki kimyasalların bedene verdiği zararı azaltacak bir besin yoktur ancak sağlıklı beslenerek bağışıklık sistemini güçlü tutmaya çalışmak, sigaranın vücuda vereceği zararların bağışıklık sistemi tarafından azaltılmasına yardımcı olabilir. Ancak yine tekrarlamak gerekir ki sigaranın zararlı etkilerini tamamen yok etmekten geçer.

Sigara içen hamilelerin beslenme düzeni normalin daha üstünde olmalıdır. Bunun için doktorunuzun size vereceği vitamin takviyeleri ve beslenme düzenine uymanız oldukça önemlidir.

Hamilelikte sigara ne zaman bırakılmalı

Kadının yakın zamanda hamile kalma planı varsa en kısa sürede sigarayı bırakması son derece önemlidir. Sigarayı gebe kalmayı planlanmadan en az 3 ay önce bırakmak gerekir. Bu 3 aylık süreçte sigaranın bedene verdiği zarar az da olsa temizlenmiş olur. Kandaki oksijen miktarının artması da kadının gebe kalmasını kolaylaştırır.

Sigara kullanmanın, gebelik şansını yüzde 40 oranında azalttığı bilinmektedir. Baba adaylarının da çocuk sahibi olmadan önce sigarayı bırakması, sperm kalitesinin artmasını sağlayarak embriyonun daha sağlıklı döllenmesini sağlar. Hamilelikte sigarayı bırakma aslında tek taraflı değildir ve baba adayının da sigarayı bırakması, anne adayını pasif içicilik maruziyetinden kurtulması açısından büyük önem taşır.

Hamilelikte sigara içen kadınların bebeklerinde ya da gebeliklerinde sağlık sorunları meydana gelir. Bunun için sigarayı bırakmak en çok önerdiğimiz şeydir. Ancak sigarayı bırakamıyorsanız, sigara kullanımını minimuma indirmenizi gerekir.

Hamileyken sigara içmek erken doğum riskini artırıyor

Sigara içmek düşük riskini artıran en bilindik nedenlerdir. Sigara kullanımının düşük riskini yüzde 39, dış gebelik riskini yüzde 27, kısırlık riskini yüzde 22, erken menopoz riskini ise yüzde 17 oranında arttırdığı bilinmektedir.

Hacettepe Üniversitesi’nin yaptığı bir araştırmaya göre tütün ve tütün mamülleri kullanana kadınların yüzde 13’ün kısırlık (interfilite) tespit edilmiştir. Aynı zamanda baba adayının da günlük sigara kullanımına göre sperm yoğunluğu ve kalitesi de düşmektedir.

Sigara içmek doğurganlık kapasitesi azaltır. Gebelikte sigara, nargile, pipo ve tüm tütün mamullerine maruz kalmak gebelik şansını 2 ila 3 kat azaltmaktadır. Hem anne hem de babanın sigara kullanıyor olması, döllenmenin daha zor gerçekleşmesine neden olur.

Bir kadının gebelikte sigara kullanması ve yumurtlama kapasitesinin düşmesi ile birlikte östrojen hormonunun da düşmesine neden olur. Sigara aynı zamanda yumurtanın tüplerden rahme taşınması sürecini zorlaştırır.

Hamilelikte sigara kullanımı yumurta hücrelerinin kromozomal bozukluklarına neden olmaktadır. Bu da düşük ya da fetüste kalıtımsal sağlık sorunlarına neden olabilmektedir. Rahim ağzını kapsayan ve kadının gebeliğe daha elverişli hale gelmesine olanak sağlayan mukus da sigaradan olumsuz etkilenir ve sperm geçirgenliğini arttırır.

Gebelikte sigara kullanımı ve tüp bebek arasındaki ilişki incelendiğinde de sigara kullanan anne adaylarının tedaviye daha zor yanıt verdikleri ortaya çıkmıştır. Tüp bebek tedavisi ile elde edilen embriyonun rahme yerleştirildikten sonra düşük ile sonuçlanması, sigara kullanan anne adaylarından daha fazla görülür. Yine baba adaylarının da sperm hareketliliğin azalması ya da sperm hücrelerinde şekil bozukluğu görülmesi de sigara ile doğrudan bağlantılıdır.

Gebelik sırasında rahme kan akışının sağlanamaması, fetüsün özellikle de akciğerlerinin gelişememesi gibi nedenlerle gebelikte sigara kullanımına bağlı erken doğumlar meydana gelmektedir. Bu nedenle hamilelikte sigara kullanımı bırakılmalı mümkün ise gebe kalmayı planlama aşamasında iken sigara içimine tamamen son verilmelidir.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Hamilelikte Beslenme Nasıl Olmalı?
Cinsiyet Belirleme
İkili Tarama testi
Gebelikte makyaj
Hamilelikte cinsel ilişki