16.Hafta hamilelik

16 haftalık hamilelik anne adayları için en heyecan verici dönemlerden biridir. Nedeni ise bu hafta içerisinde bebeklerin ilk kıpırtılarını hissedebiliyor olmalarıdır. Anne karnındaki bebeklerin gerinmesi, kol ve bacaklarını oynatması anne adayları tarafından çok hafif düzeyde de olsa hissedilebilir. Ancak hissedilmiyor olması da problem olduğu şeklinde yorumlanmamalıdır. Bazı anne adayları bebeklerinin hareketlerini bir süre sonrasında hissetmeye başlayabilir. Gebeliğin 16. haftasında bebeğin cinsiyeti belli olur mu ya da anne adayı nasıl beslenmeli gibi soruların yanıtlarını aktaracağız. Öncesinde ise bebeklerin anne karnında nasıl olduğu konusunu ele alalım.

16 Haftalık Bebek Anne Karnında Nasıl Olur?

Öncelikle bebeklerin 16 haftalık gebelik döneminde bir armut büyüklüğünde olduğunu belirtelim. Bebeklerin bu hafta içerisinde ağırlıkları 100 gram dolaylarında olur. Boylarının ise 11,5 cm civarında olduğunu söyleyebiliriz. Bebeklerin büyüme ve gelişim süreçleri bu dönemde de devam eder. Yakın bir zamanda boyu daha hızlı uzayacak ve kilosu da yaklaşık olarak 2 katına çıkacak.

16 haftalık gebelik döneminde bebeklerin anne karnında bir hayli aktif olduklarını söyleyebiliriz. El ve kollarını birleştirebilirler ve hatta ellerini iterek birleştirme hareketi de yapabilirler. İlerleyen gebelik haftalarında bebeklerin sinir sistemleri gelişmeye devam edecek ve bu sayede hareket kabiliyetleri de bir hayli artacak. Bu dönemde bebeklerin göz kapakları ve hatta kirpikleri bile gelişmeye başlar. Gözlerini ise yavaş da olsa hareket ettirebilirler. Çeşitli yüz ifadeleri yapıyor olsalar da bu ifadeler kontrolsüz bir şekilde ortaya çıkar.

Bebeklerin kafası dikleşmeye başlar ve kulakları da artık son halini almak üzere şekillenmeye devam eder. Bebeklerin 16 haftalık hamilelikte kalp atışlarının 120 ile 160 arasında değiştiğini de belirtmeliyiz. Bu dönemde yapılan ultrason kontrolü ile bebeklerin kalbinden diyaframına ve böbreklerine kadar pek çok organı kontrolden geçirilebilir. Bebeklerin kalbi bu dönemde kan pompalamaya devam eder ve gebelik haftası ilerledikçe pompalanan kanın miktarı da artar.

Bedeninizde Adım Adım Neler Oluyor?

bedeninizde adım adım neler oluyor

Anne adaylarının hamileliğe bağlı olarak vücutlarındaki değişim 16 haftalık gebelikte devam edebilir. Her ne kadar şikayetlerinin büyük bölümü ortadan kalkmış olsa da gebelik hormonları nedeniyle gözlerde kaşıntı ve kuruluk şikayeti gelişebilir. Bu şikayet günlük hayatınızı da etkileyecek düzeye ilerlerse doktorunuza danışarak göz damlası kullanabilirsiniz. Bu dönemde karın bölgesi de artık daha belirgin olur ve dışarıdan bakıldığında hamile olduğunuz anlaşılır.

Aşermenin de bu dönemde başlama ihtimali bulunuyor. Eğer sağlıklı olan gıdalara aşerirseniz tüketmenizde hiçbir sakınca olmaz. Ancak sağlıksız gıdalara aşerirseniz olabildiğince az miktarda tüketmeye de özen göstermelisiniz. Çünkü gebeliğin tüm haftalarında olduğu gibi 16. haftasında da sağlıklı ve dengeli beslenmek, bebeklerin gelişimi açısından önemlidir. Mevsiminde olan sebze ve meyveler ile protein ve kalsiyum ağırlıklı gıdaları mutlaka beslenme programınıza dahil etmelisiniz. Aynı zamanda günlük su tüketimine de büyük önem vermeniz gerektiğini unutmayın. Vücudun susuz kalmasını engellemek için günlük 2,5 litre dolaylarında su içmelisiniz. Sıvı gıdaları beslenme programınıza dahil etmeye de özen gösterin.

İlginizi çekebilir –> 15. hafta hamilelik

16 Haftalık Gebelikte Kasık Ağrısı Olur Mu?

Hamileliğin sadece 16. haftasında değil 17. haftasında da alt karın bölgesinde ve kasıklarda ağrılar hissedilebilir. Bu ağrılar aniden başlar ve bir süre sonrasında azalarak ortadan kalkabilir. Bu durumun normal olduğunu ve rahmin büyümeye devam etmesinden kaynaklandığını söyleyebiliriz. Rahim büyüdükçe bu organın etrafındaki bağlar da gerilir. Bir anda yani aniden ağrı başlaması da bundan kaynaklanır. Kimi zaman sadece sağ kasıkta ağrı hissedildiğini de söyleyebiliriz. Ancak bazen de her iki kasık bölgesinde de ağrı olabilir ve alt karın kısmına yayılan bir ağrı şikayeti ortaya çıkabilir.

Ani bir şekilde hareket etmemek, uzun süre ayakta kalmaktan kaçınmak söz konusu ağrıların hafiflemesini sağlayabilir. Ağrı olan kasık bölgesine sıcak kompres uygulamayı da tercih edebilirsiniz. Ancak ağrının şiddeti artıyorsa ve dayanılmaz bir ağrı söz konusu ise zaman kaybetmeden doktorunuza ulaşmalı ve bu konuda bilgi vermelisiniz.

16 Haftalık Gebelikte Cinsiyet Belli Olur Mu?

Çoğu zaman bebeklerin cinsiyetinin doktor tarafından tespit edilebilmesi için gebeliğin 16. haftasına ulaşmak yeterli olabiliyor. Yani bu hafta içerisinde bebeğinizin cinsiyetini öğrenmenin mümkün olabilir. Ancak kimi zaman ultrason görüntülemesi sırasında bebeğin duruş pozisyonu cinsiyetinin anlaşılmasına müsaade etmiyor. Bu gibi durumlarda bir süre daha beklemek gerekebiliyor. Özellikle 20 haftalık gebelik dönemine ulaşıldığında artık bebeğin cinsiyetinin de net bir şekilde öğrenilmesi mümkün olacaktır.

16 Haftalık Gebelikte Anne Nasıl Beslenmeli?

Bildiğiniz gibi anne adayı ne kadar sağlıklı beslenirse bebeklerin anne karnındaki gelişimi de o kadar sağlıklı olur. Annenin yediği tüm gıdalar bebeklerin de besinidir ve tüm anne adayları bunu unutmadan bir beslenme programı belirlemelidir. Tüketilen gıdaların içeriği kadar miktarı ya da kalitesi de büyük önem taşıyor. 16 haftalık gebelik döneminde beslenme konusunda dikkat edilmesi gerekenleri sıralayalım.

• Hamile olmanız her öğünde iki kişilik yemek yemeniz anlamına gelmiyor. Bu durum aşırı oranda kilo almanıza yol açabilir ve aşırı kilo da bebekler için zararlı olabilir.
  • Sadece protein ya da sadece kalsiyum içeren gıdalara yönelmek doğru değildir. Vitamin ve mineral açısından zengin gıdaları tüketmelisiniz. Tek yönlü beslenmek de bebeklerin gelişimine zarar verebilir.
  • Günlük 2 – 2,5 litre su tüketimine önem vermelisiniz.
  • Badem, sardalya, somon, fasulye, mercimek gibi gıdalar kalsiyum açısından zengindir.
  • Fasulye, mercimek, meyve ve sebze tüketmeniz, olası kabızlık sorununu önlemenize yardımcı olabilir.
  • Yer fıstığı ve badem ise vücudun çinko ihtiyacını karşılayabilmeniz açısından önemlidir.
  • Turunçgiller C vitamini ihtiyacının yüksek oranda karşılanmasını sağlayacaktır.
  • Bu dönemden sonra bebeklerin gelişimi açısından Omega-3 daha fazla önem kazanıyor. Bu ihtiyacı gidermek adına da yeşil yapraklı sebzeler ve kuru fasulye bol miktarda tüketilmelidir.

16 Haftada Gebelikte Anne Kaç Kilo Almalı?

Gebelik döneminde kilo alımına da dikkat edilmesi gerektiğini belirtmeliyiz. Aşırı düzeyde kilo almanız ileride çeşitli sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Bu nedenle özellikle ilk trimester döneminde yani gebeliğin ilk 3 ayında anne adayının fazla kilo alması istenmez, beklenmez. Hamileliğin 16. haftasına ulaştığınızda ise yaklaşık olarak 4 kilo almış olmanız yeterli olacaktır. Bu haftadan sonra iştahınız artabilir ancak yüksek kalorili yiyeceklerden uzak durarak fazla kilo almayı önleyebilirsiniz. İdealden daha fazla kilo almamak için dikkat etmeniz gerekenler şöyle:

• Zengin bir kahvaltıyla güne başlamanız, gün içerisinde daha az yiyecek tüketmenize yardımcı olur.
  • İşlem görmüş olan her türlü gıdadan uzak durmalısınız.
  • Kızartma gibi fazla yağ içeren gıdaları da olabildiğince tüketmemeye çalışın.
  • Hazır meyve suları yerine taze sıkılmış meyve sularını için.
  • Akşam saatlerinde yemek tüketmek yerine bir kase yoğurt yiyebilirsiniz.
  • Gün içerisinde hareketli olmalısınız. Sadece 20 dakikalık yürüyüş bile kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olur.
  • Porsiyonlarınızı iyi ayarlamanız da aşırı kilo almanızı önler. Eğer fazla kilo alıyorsanız porsiyonlarınızı da bir miktar küçültmeyi deneyebilirsiniz.
  • Günlük su tüketimini azaltmanız önerilmez.

16 haftalık gebelik konusunda yanıtını merak ettiğiniz tüm soruları yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilgi sahibi olun –> 14. hafta hamilelik