rektosel

Rektosel en genel şekli ile bağırsağın fıtıklaşması olarak açıklanabilir. Genellikle kadınlarda görülen bir rahatsızlık olduğu düşünülse de erkekler de bu hastalığı yaşayabiliyor. Zorlu vajinal doğum yapmış olan ya da çok sayıda normal doğum yapan kadınlarda daha sık görüldüğünü belirtebiliriz. Bu hastalıkta kalın bağırsağın son bölümü vajen arka duvarına doğru şişiyor ve bir bombeleşme meydana geliyor. Bu hastalığın nedenlerine, tedavisine ve hastalıkla ilgili en çok merak edilen konulara değineceğiz. Öncelikle rektoselin gelişmesi durumunda ne gibi belirtilerin görüldüğünü gözden geçirelim.

Rektosel Belirtileri Nelerdir?

rektosel belirtileri

Fıtıklaşmanın ya da bir başka deyişle bombeleşmenin ne oranda olduğuna bağlı olarak hastalarda gelişen belirtiler de değişkenlik gösterebilir. Yaygın şekilde görülen bağırsak fıtığı belirtilerini ise kısa bir liste halinde aktarabiliriz:

• Tuvaletini yapmakta güçlük çekme
  • Tuvaletini yapamama
  • Cinsel ilişkide ağrı olması
  • Vajinanın sarkmış olduğu hissi
  • Vajinada rahatsızlık verecek bir dolgunluk hissi olması
  • Normalden farklı olarak parçalı bir şekilde dışkılama
  • Sürekli olarak ıkınma ihtiyacının olması
  • Vajina bölgesinde basınç olması
  • Tuvalet sonrasında dışkılama eyleminin tam olarak yapılamamış olma hissi
  • Bel bölgesinde ağrı olması
  • Regl dönemi dışında vajinal kanama
  • Makatta ağrı ve kanama olması
  • Makattan aşağıya bit kitle düşmüş hissi
  • Leğen kemiği içerisinde baskı hissetme
  • Sıklıkla gaz kaçırma
  • Dışkı kaçırma

Bu belirtilerin tamamının her hastada görülmesi beklenmez. Bombeleşmenin oranı ve hangi bölgede olduğuna bağlı olarak yukarıda sıraladığımız belirtilerden sadece biri ya da birkaçı da görülebilir. Ancak hastalığın ilerlemesi durumunda belirtilere yenileri de eklenebiliyor. Elbette bu gibi durumlarda zaman kaybetmeden bir hekime başvurmak gerekiyor.

Rektosel Sebepleri Nelerdir?

Sıklıkla merak edilen hususlardan biri rektosel nedenleridir. Özellikle hastalar tanı konduğunda neden bu hastalığa sahip olduklarını merak ediyor. Bombeleşmenin rektumun ön duvarı ile vajinanın arka duvarında bulunması sık rastlanan bir olgudur. Nedenlere bakıldığında ise zorlu vajinal doğumların en yaygın faktör olarak karşımıza çıktığını söyleyebiliriz. Çok sık vajinal doğum yapan kadınlarda da görülme oranı yüksektir. Dolayısıyla hastalığın vajinal doğumlar nedeniyle gelişebileceğini belirtmek mümkün oluyor.

Rektovajinal septum bölgesinde zayıflama olması da bu hastalığın nedenleri arasında yer alıyor. Bazı kişilerde bu duvarda zayıflık olması doğuştandır. Bu nedenle söz konusu bölgeyi zayıflatan bir unsur meydana gelmese de hastalık gelişebiliyor. Bunların dışında aşağıdaki nedenlere de göz atmakta fayda olacaktır:

• 6 aydan daha uzun süren kabızlık
  • Jinekoloji ya da rektum ameliyatları
  • Sürekli olarak ıkınma
  • Doğum sırasında meydana gelen yırtıklar
  • Normal doğumda uygulanan epizyotomi
  • Doğum sırasında forseps kullanımı
  • Çeşitli nedenlerle perine bölgesinde yırtık meydana gelmesi
  • Rahmin alınması

İlginizi çekebilir –> Progesteron hormonu

Rektosel Tedavisi Nasıldır?

rektosel tedavisi

Tedavi seçeneklerinin değerlendirilmesi aşamasında rektosel rahatsızlığının hastada ne gibi sıkıntılara yol açtığı ve ne oranda ilerlediği de dikkate alınır. Özellikle hastanın yaşam kalitesinin olumsuz etkilenmesi gibi durumlarda cerrahi müdahale tercih edilir. Ancak öncesinde hastalığın detaylı bir şekilde değerlendirilmesi gerekir. Bu rahatsızlık 3 grupta incelenir. Küçük, orta ve büyük şeklinde yapılan sınıflandırma, hastada rektoselin yarattığı sıkıntıları da ortaya koyar.

Fıtıklaşma 1 cm’den daha küçük çaplıysa küçük, 2 cm ile 4 cm arasındaysa orta boy bombeleşmeden söz edilebilir. 4 cm’den daha büyük ölçüde olan fıtıklaşma ise büyük sınıfında kabul edilir. bağırsak fıtığının küçük ya da orta boy olması durumunda çoğunlukla hastalarda ciddi sıkıntılara yol açmadığını belirtmek mümkündür. Genellikle bombeleşmenin 2 cm’den daha büyük olması durumunda hastalar problem yaşamaya başlıyor. Özellikle dışkılama ile ilgili sorunlar yaşandığında günlük yaşam kalitesi de olumsuz etkilendiğinden ameliyat kararı alınabiliyor.

Bağırsak Fıtığı Kendiliğinden Geçer Mi?

Bu soru ameliyat olmak istemeyen ya da cerrahi müdahaleden korkan hastaların sık yönelttiği bir sorudur. Bağırsak fıtığı ilerlemiş olduğu durumlarda kendiliğinden düzelmesi, geçmesi mümkün olmaz. Sadece hastanın yaşadığı sıkıntıların azalması sağlanabilir. Bunun için de özel bir beslenme programının uygulanmasına ihtiyaç olur. Aynı zamanda egzersiz programları ile hastanın rahatlaması hedeflenir. Su tüketimi bu noktada büyük önem taşıyor. Hastanın günde 6 – 8 bardak su içmesi öneriliyor. Beslenme programına ise lif içerikli gıdalar ekleniyor ve lifli gıdaların mutlaka düzenli bir şekilde, belirli bir oranda tüketilmesi gerekiyor.

Dışkılama ile ilgili yaşanan sorunların da bir nebze de olsa azaltılması mümkün olabilir. Sadece 5 dakika dışkılama girişiminde bulunma, şayet gerçekleşemezse daha fazla zorlamayarak bir süre bekleme ve sonrasında yeniden deneme yoluna yönelmek gerekiyor. Sürekli ıkınmaya devam etmek ise önerilmez çünkü bu durum daha ciddi sorunlar yaşamaya yol açabilir. Bununla birlikte dışkılamada güçlük çekmekten kaynaklı olarak parmaklardan destek alma, parmakla makatı zorlama gibi girişimlerden de kesinlikle kaçınmak gerekiyor.

Pelvik taban kaslarının güçlenmesini sağlayan Kegel egzersizleri de hastaları rahatlatabilen bir diğer seçenek oluyor. Her ne kadar mevcut hastalığı tamamen ortadan kaldırmıyor olsa da hastaların dışkılamayla ilgili yaşadıkları sorunları azaltabiliyor. Ancak Kegel egzersizlerinin her gün mütemadiyen yapılması, 300 defa tekrarlanması gerekiyor. Eğer defekografide rektoselin 3 cm’den büyük olduğu tespit edilirse bu gibi yöntemler hastaları rahatlatamıyor ve haliyle cerrahi müdahaleye başvuruluyor.

Bilgin olsun –> plt nedir

Rektosel Sistosel Nedir?

rektosel sistosel nedir

Kimi zaman hastalar rektosel sistoselin ne anlama geldiğini de merak ediyor. Bu rahatsızlık pelvik organların normal duruşunun değişmesi, aşağı yönlü bir sapma pozisyonunun ortaya çıkmasıdır. Bu durum pelvik organların fıtıklaşması olarak da değerlendirilebiliyor. Bu hastalığın olması durumunda çoğu zaman idrar kaçırma gibi sorunlar da yaşanabiliyor. Yukarıda belirttiğimiz belirtiler daha ciddi bir seviyede yaşanabiliyor.

Rektosel (Bağırsak Fıtığı) Ameliyatı Nasıl Olur?

Günümüzde rektosel ameliyatı dendiğinde artık akla ilk gelen levatorplasti işlemi olmuyor. Bu işlemde fıtıklaşmanın üst bölgesinin dikiş yöntemiyle kapatılması hedeflenirdi. Uzun yıllar uygulandı ancak günümüzde tercih edilen bir yöntem olmadığını belirtmek gerekir. Nedeni ise operasyon sonrasında cinsel ilişkide ağrıya neden olmasıdır. Günümüzde transperineal cerrahi daha sık tercih ediliyor. Bu yöntemde vajina bölgesine ya da anal bölgeye herhangi bir şekilde müdahale edilmiyor. Makat ile rahim ağzı arasındaki bölgeye bir yama yerleştirilmesi şeklinde uygulanan bir tekniktir.

Bu rahatsızlığın meydana geldiği hastalarda genellikle pelvik organlarda sarkma sorunu da mevcut oluyor. Bu nedenle bütünsel bir yaklaşımla tedavinin gerçekleştirilmesine ihtiyaç duyulabilir. Elbette hastanın yaşı, mevcut sağlık durumu, yan hastalıkları gibi farklı unsurların da göz önünde bulundurulduğunu belirtmek gerekir.

Rektosel (Bağırsak Fıtığı) Ne Sıklıkta Görülür?

Bu hastalığın kadınlarda görülme oranı yaklaşık olarak %60 dolaylarındadır. Bazı kültürel nedenlerle vajinal doğumun çok sık tercih edildiği ülkelerde rektoselin görülme sıklığı da artıyor.

Rektosel Tanısı Nasıl Konulur?

Hastaya rektosel tanısının konması için defekografi yapılması gerekiyor. Aynı zamanda mutlaka hastanın öyküsü de alınır. Toplumda tanı için kolonoskopi yapıldığı yönünde bir inanı olsa da bu doğru değildir. Teşhis aşamasında kolonoskopi işleminin yapılmasına ihtiyaç duyulmaz. Bu hastalık, yaşattığı sıkıntılar ve tedavi yöntemleri hakkında tüm sorularınızı aşağıda yer alan yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Çok merak ediliyor –> Erkek tipi kıllanma