İster gebelik sonlandırmak ister bir teşhis ya da tedavi nedeniyle yapılsın, kürtaj sınıfları açısından hastanın durumuna bağlı olarak doğru türü seçmek çok önemlidir. Bu seçim tabii ki doktorunuz tarafından içinde bulunacağınız duruma göre en doğru şekilde belirlenecektir. Peki bu kürtaj sınıfları nelerdir?

İstenmeyen gebeliklerin sonlandırılması

Genel olarak halk arasında en çok kullanılan kürtaj nedenidir. İstenmeyen ya da tıbbi bir nedenden dolayı sonlandırılması tercih edilen gebeliklerde kullanılan kürtaj sınıfıdır. Bu yöntemde ‘’karman kanülü’’ adı verilen büyük bir enjektörün ucuna takılan kanülün rahim içine ilerletilerek ters basınçla içerideki gebelikle ilgili her şey dışarı çekilmesi işlemidir.Günümüzde bu aletin daha gelişmiş hali olan elektrikli vakum kullanılmaktadır.

Kürtaj sınıfları arasında en çok karşılaşılan yöntemdir. Bu gibi durumlarda çok kolay işlem yapılmasını sağlar ve vakum sayesinde gebelikle ilgili her şeyi rahimin dışına çekerek tamamen içeriyi temizler. İçeri de gebelikten hiçbir kalıntı bırakmaz.

18 yaşından büyük kadınlarda evli olanların eşlerinden, evli değilse kendinden, 18 yaş altındaki gençlerde evli olmayanlarda anne baba ve savcılık izni gerekmektedir. İstenmeyen gebeliklerde kürtaj ile gebeliğin sonlandırılması için yasal süreç 10. haftaya kadardır. Kanunen 10. haftadan sonra gebelik sonlandırılması amacıyla kürtaj yapılması yasaktır.

Boş gebeliklerin ardından (anembriyonik gebelik) temizleme

Bazı özel durumlarda gebeliklerde rahim içinde gebelik kesesi meydana geldiği halde, kesenin içinde embriyo oluşmaz. Buna tıp dilinde anembriyonik gebelik denir, halk arasında da boş gebelik olarak adlandırılır. Kesenin de alınması gerektiği için yine kürtaj yöntemi ile rahim içi temizlenmelidir.

Anne karnında ölen bebeklerin temizlenmesi

Anne karnında kalp atışı duran ve gelişmeye devam etmeyen bebekler de kürtaj yöntemi ile alınmalıdır. Aksi takdirde anneyi zehirlemek sureti ile hayati risk yaratır. Bu kürtaj yönteminde de anne karnında ölen bebeğin kaç aylık olduğu önemlidir.

Düşük durumu

Anne adayının herhangi bir nedenle kanama ile birlikte bebeğini kaybetmesi yani düşürmesi durumunda da kesinlikle kürtaj yöntemi uygulanır. Anne adayının rahim içindeki gebelikle ilgili tüm kalıntılar temizlenmelidir.

Probe kürtaj

Sebebi belirlenemeyen kanama bozukluklarında teşhis konulması ve tedavi bulunması amacıyla yapılır. Probe ile kanamaya neden olan rahim içinin kalınlaşmış bölümü kazınmak sureti ile alınır. Kalınlaşmaya bağlı oluşan kanama bozukluğu probe kürtaj işlemi ile bir nevi tedavi edilmiş olur. Kürtaj sınıfları arasında yer alan probe kürtaj sırasında rahim içinden kazınan parça patalojiye gönderilmelidir.

Pipel ile parça almak

Menopoz döneminde ya da daha önceki dönemlerde görülen düzensiz ve çok miktardaki kanamalarda, sadece patalojik tanı konulması amacıyla, tıbbi adıyla pipel adı verilen aletle, basitçe rahim içinden parça alınması işlemidir. Yine bu parça da patalojiye gönderilir.

Fraksiyone kürtaj

Kürtaj sınıfları arasında tedavi amaçlı uygulanan bir çeşit kürtaj olan fraksiyone kürtaj, düzensiz kanamalarda yaşanan, ve kanamanın rahim ağzında bulunan bir parçadan dolayı mı, yoksa rahim içindeki bir patolojik dokudan mı kaynaklandığının belirlenmesi amacı ile yapılır. Önce rahim ağzı kanalından, ardından da rahim içinden bir parça alınarak yapılır. Özellikle kanser şüphesi taşıyan kanamalı durumlarda, teşhis edebilmek amacıyla yapılan bir müdahaledir. Alınan parça ya da parçalar patalojiye gönderilir.

Revizyone kürtaj

Beklenmedik bir şekilde yaşanan düşüklerin ardından, rahim içinde varsa kalan parçaların alınma işlemidir. Düşük olduktan sonra fark edilmeyen ve rahim içinde kalan parçalar iltihaba bağlı olarak yapışıklık yaratmış olabilir, bu durum da maalesef kısırlığa kadar gidebilir. Bu nedenle de revizyone kürtaj yöntemi ile kazıma yapılması gereklidir. Bu işlem için küret denilen metal aletler kullanılır.

Bumm kürtaj

Doğumun ardından, bebek eşinin parçası ya da bebek zarlarının rahim içinde kalma şüphesinde bumm kürtaj yöntemi yapılır. Yine büyük metal küret denilen aletlerle yapılır. Rahim içi tamamen temizlenir.

PC kürtaj

Hormonal nedenlerle ya da yumurtalıklarda yumurtlama olup olmadığının belirlenmesi amacıyla tek bir noktadan parça alınması işlemidir. Adet başlangıcından itibaren ilk 6 saat içinde ya da adet kanamasının 21. gününde yapılır. Rahim içi mukozasından alınan bir parçanın patolojik olarak araştırılması ile yumurtalıklarda yumurtlama olup olmadığı tespit edilir.

Detaylı bilgi için bize ulaşın:

CategoryKürtaj