Üriner inkontinans yani idrar kaçırma toplumda sık yaşanan problemlerden biridir. Özellikle 30 yaşın üstünde olan kadınların yaklaşık olarak % 40’ı gibi ciddi bir oranını etkileyen kadınlarda idrar kaçırma sorunu, utanma duygusunu da beraberinde getirebiliyor. Bu nedenle söz konusu problemi yaşayan kadınların büyük bölümü, yedek iç çamaşırı taşıma, emici pedler kullanma ya da dışarıya çıkacağı zaman sıvı tüketimini azaltma gibi çeşitli yöntemler eşliğinde bu sorunla baş etmeye çalışıyor.

Hem erkeklerde hem de kadınlarda idrar kaçırma sorunuyla birlikte yaşanan utanma duygusu, yaşam kalitesinde ciddi bir kısıtlama olmasıyla sonuçlanabiliyor. Çünkü bu sorunu yaşayan kişiler tüm günlük hayatlarını ve sosyal aktivitelerini idrar kaçırma merkezinde planlamaya başlıyor.

Haliyle Üriner inkontinans sorununa cinsel yaşamla ilgili sıkıntıların, özgüven eksikliğinin, depresyonun ve benzeri psikolojik sıkıntıların eşlik etmeye başlaması da uzun sürmüyor.

Oysa kadınlarda idrar kaçırma problemi tedavi edilebilen bir rahatsızlıktır. Artık tıp teknolojisi oldukça ilerledi ve hastanın durumuna en uygun tedavi protokolünün seçilmesi ile birlikte tedaviye kısa zamanda başlanabiliyor. Hastalar konforlu bir tedavi süreci eşliğinde yaşadıkları tüm bu sıkıntılardan kurtulabiliyor. Utanma duygusuna yenik düşmek ve yaşam kalitesini düşürmek yerine tedavinin tercih edilmesi, çok daha akılcı bir seçim olacaktır.

Bilgin olsun –> https://www.drismetyildirim.com/rahim-agzinda-yara

İdrar Kaçırma Tipleri Nelerdir?

Stres İnkontinans

Stres inkontinans, genellikle doğum ve menopoz sonrasında yaşanan idrar kaçırma tipidir. Karın içi basıncın arttığı durumlarda mesaneden dışarı açılan kanalların zayıf olması nedeniyle kadınlarda idrar kaçırma ortaya çıkabiliyor. Hapşırma, öksürme, kahkaha atma, ani şekilde ayağa kalkma ve ağır kaldırma gibi durumlarda idrar kaçırma görülür.

Urge İnkontinans

Bu idrar kaçırma tipinde genellikle kişide aniden tuvaletini yapma ihtiyacı doğar ancak tuvalete yetişemeden idrar kaçırır. Nedeni ise mesanede ani şekilde istemsiz kasılmalar olmasıdır. Bu sorunu yaşayan hastalar sadece gün içinde değil, geceleri de sıklıkla tuvalete gitme ihtiyacı hissederler. Parkinson, alzheimer, idrar yolu enfeksiyonu gibi çeşitli rahatsızlıklardan kaynaklı olan Üriner inkontinans sorunu, yaygın şekilde urge tip inkontinans olarak ortaya çıkıyor.

Mix İnkontinans

Bazen kadınlarda idrar kaçırma hem stres hem de urge tipinde olabiliyor. Bu durum mix inkontinans olarak değerlendirilir.

Taşma İnkontinans

Taşma tip idrar kaçırmanın nedeni mesane duyularının algılanamamasıdır. Beyne idrar yapma hissine neden olan sinyaller ulaşmadığı için, mesanenin kapasitesi dolduğunda idrar kaçırma meydana gelir. Şeker hastalığı gibi sinirlerde tahribata neden olan hastalıklar, bazı mesane yaralanmaları ve omurilik zedelenmesi gibi nedenlerle ortaya çıkan kadınlarda idrar kaçırma durumunda taşma tip inkontinans ile de sıklıkla karşılaşabiliyoruz.

İlgini çekebilir –> https://www.drismetyildirim.com/rahim-sarkmasi

Böbrekler ve Mesane Nasıl Çalışır?

Böbrekler ve mesanenin çalışma düzeni kadınlarda idrar kaçırma problemi ile çok yakından ilgilidir. Halk arasında idrar torbası olarak da bilinen mesane, böbreklerden gelen idrarın biriktiği vücut bölgesidir.

Böbreklerin ürettiği idrar üreter olarak adlandırılan tüplerden geçerek mesaneye ulaşır. Mesane bölgesindeki kaslar beyin ve bu vücut bölgesinde yer alan sinirler ile kontrol edilir. Böylelikle mesane kaslarında gevşeme ve kasılma hareketleri meydana gelir. İdrar geldikçe mesane kesesi esnemeye başlar ve bu esnemeye karşın mesanenin alt bölümünde yer alan kaslar mesane ağzının kapalı kalmasını sağlar.

Mesane belirli bir doluluğa ulaştığında sinirler yardımı ile beyne ileti gider ve kişide idrar yapma isteği oluşur. Böylelikle mesanede biriken idrar kişinin kontrolü ile üretra adı verilen tüp ile vücuttan dışarı atılır. Ancak kadınlarda idrar kaçırma problemi mevcut olduğunda idrar istemsiz olarak vücuttan atılabiliyor. Vücutta idrarın sağlıklı bir şekilde depolanabilmesi ve boşaltılabilmesi için beyin ve mesane ile birlikte pelvik kaslarının da sağlıklı ve koordine şekilde çalışıyor olması gerekir.

Tıkla öğren –> https://www.drismetyildirim.com/adet-oncesi-gerginlik

Kadınlarda İdrar Kaçırma Neden Olur?

Pek çok farklı nedene bağlı olarak ortaya çıkabilen kadınlarda idrar kaçırma doğum sırasında pelvis kaslarında zayıflama ya da yırtık olmasından kaynaklanabiliyor. Vajinada ve pelviste zor doğumdan kaynaklı sarkmalar olması da nedenler arasında yer alıyor. İdrar yollarında ya da böbreklerde taş olması, kronik kabızlık, kronik sistit ve obezite de Üriner inkontinans sorununu doğurabiliyor. Bununla birlikte vajinal enfeksiyonların ve menopozun da bu soruna sebebiyet verebildiğini belirtebiliriz.

Demans alzheimer hastalığı, şeker hastalığı, bazı beyin tümörleri, parkinson hastalığı, bazı sinir sistemi hastalıkları ve omurilik zedelenmeleri de idrar kaçırma nedenleri listesinde yer alıyor. Bazı ilaçların kullanımından kaynaklı olarak bile kadınlarda idrar kaçırma sorunu doğabiliyor.

Buna örnek olarak bazı kas gevşetici ilaçları, depresyon ilaçlarını, idrar söktürücü ilaçları, tansiyon düşürücü ilaçları, alerji ilaçlarını ve sakinleştirici ilaçları gösterebiliriz. Zira toplumda bu sorunun yaygın şekilde görülmesinin nedeni de çok sayıda farklı etmene bağlı olarak idrar kaçırmanın ortaya çıkabiliyor olmasıdır.

Kadınlarda İdrar Kaçırma Tedavisi

Daha önce değindiğimiz gibi kadınlarda idrar kaçırma farklı nedenlerle ortaya çıkabiliyor ve dolayısıyla tedavi öncesinde hastada görülen bu sorunun nedeninin tespit edilmesi gerekiyor. Hastanın öyküsünün ve şikayetlerinin dinlenmesi, idrar analizi yapılması, mesane günlüğü, pelvik ultrasonografi, stres testi, postvoid rezidüel ölçüm gibi çeşitli tetkik ve muayeneler ile kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından tanı konur. Tanı öncesinde doktor tarafından bazı spesifik testlerin yapılması da istenebilir. Aynı zamanda sistoskopi ve sistogram gibi tanı koymaya yönelik işlemlerin yapılması da gerekebilir.

Hastada Üriner inkontinans tiplerinden hangisinin olduğu ve şiddet düzeyi belirlendikten sonra uygun tedavi protokolüne karar verilir. Bu rahatsızlıkta tedavinin hastaya özel olarak seçildiğini belirtmek gerekir. Tedavide fiziksel ve davranışsal terapiler tercih edilebildiği gibi doktor tarafından cerrahi müdahale kararı da verilebilir. Bununla birlikte kombine tedavilerin uygulanması da gerekebilir.

Şayet Üriner inkontinans şiddetli düzeyde değilse, mesane egzersizleri, tuvalet egzersizleri ya da pelvik taban kas egzersizleri ile başarılı bir sonuç elde edilebiliyor. Hastanın durumuna bağlı olarak ilaç tedavisi ya da elektriksel stimülasyon yöntemi de seçilebilir. Sentetik materyal injeksiyonları % 60 gibi bir başarı oranına sahip olan tedavilerden biridir. Mesanenin kas tabanına botoks uygulaması yapılması, sinir uyarıcı cihaz kullanımı ise her ne kadar tedavi metotları arasında yer alsa da günümüzde çok ender durumlarda tercih ediliyor.

İdrar Kaçırma Ne Zaman Gerçek Bir Problemdir?

Maalesef kadınlarda idrar kaçırma halk arasında hayatın bir parçası ya da yaşın ilerlemesinin getirdiği bir durum olarak da değerlendirilebiliyor. Oysa kişinin günlük aktiviteleri, sosyal yaşantısı, cinsel yaşamı bu durumdan olumsuz yönde etkileniyorsa ve nihayetinde yaşam kalitesi düşüyorsa, idrar kaçırmaya gerçek bir problem olarak bakılmasının zamanı çoktan gelmiş demektir.

Kimi zaman idrar kaçırmaya idrarda kan görülmesi ya da idrarı yaparken yanma olması, zorlanma gibi durumlar da eşlik edebiliyor. Dolayısıyla kadınlarda idrar kaçırma zaman kaybetmeden bir sağlık kuruluşuna başvurulması gereken durumlardan biridir ve halk arasında da bu şekilde değerlendirilmesi gerekir.

Yaşanan bu sıkıntıyla ilgili şikayetler, kadın hastalıkları ve doğum uzmanına utanma ve sıkılma duygusu yaşamadan rahatlıkla anlatılmalıdır. Tüm doktorların Üriner inkontinans sorununa utanılacak bir durum olarak değil, tıbbi bir durum olarak baktığını ve konuyu sadece tıbbi açıdan değerlendirdiğini unutmamalısınız.

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar:

İdrar kaçırma ile alakalı detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz