HPV virüsü kadınlarda ve erkeklerle karşılaştığımı ve kansere neden olduğu kanıtlanmış tehlikeli bir hastalıktır.  Human papilloma virüs’ün kısaltılmış hali olan HPV rahim ağzı siğilleri oluşumuna sebep olur. Bu nedenle de rahim ağzı kanseri ve rahim kanserinin en bilindik nedenleri arasındadır.

Çoğunlukla cilt yüzeyinde ve rahim içi gibi genital bölgelerin iç kısımlarını örten mukoza oluşan HPV virüsü, ‘çok katlı yassı epitel’ de denen cilt örtü katmanlarını tahrip ederek enfeksiyon oluşturur. HPV virüsü türleri oldukça fazla olan geniş bir virüs türü ailesine sahiptir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında yer alan HPV, siğillerin olduğu bölge ile temas halinde bulaşma riski vardır. Örneğin elde olan bir siğil tokalaşma ile karşı tarafa da bulaşabilmektedir.

Genital siğil belirtileri nelerdir?

Deri üzerinde yassı ya da kabarık biçimde bazen içi su dolu kabarcıklar hâklinde bazen de pembe, kahverengi tonlarında rengi olan siğiller genelde milimetrik olarak ölçülse de bazı kişilerde siğillerinin boyutları birkaç santime kadar ulaşabilmektedir. Bağışıklık sistemi çeşitli nedenlerle düşmüş olan yani immunsupresif kişilerde ve diyabet hastalarında görülen siğiller ise çoğunlukla türevlerinden daha büyük ve üst üste binmiş biçimde görülür.

Siğillerin sayısı ve boyutu bazı kişilerde gerileye bildiği gibi bazen de artış görülebilmektedir. Çoğu zaman genital siğiller belirti vermese de kanama ve kaşıntı şikâyetleri bazı hastalarda görülebilir. Kadınlarda, iç genital bölgedeki meydana gelen siğiller bağlı olarak cinsel ilişki sırasında veya sonrasında ve gebelikte kanama olarak belirti verebilir.

Dış genital bölgedeki siğillerin çoğu ise gözle görünür ve kaşıntı yapabilir. Erkeklerde genital siğiller ise penis, kasık, testis, makat bölgesinde görülebilmektedir. Erkeklerde genital siğiller düşük oranda olsa da bazen idrar yolları ve anüs çevresine oluşur ve bu durumda erkeklerde idrara yapma zorluğu ile belirti verir.

Virüsün bulaşmasından uzun yıllar sonra siğiller ortaya çıkabilir ve HPV sessizce pusuda beklerken hiç belirti vermeden ilerleyebilir ya da hiç ortaya çıkmadan yok olabilir. Bunun nedeni bağışıklık sisteminin virüsü yok etmesidir. Her virüste siğil olmak zorunda değildir.

Virüsün türleri nelerdir?

İnsan Papilloma Virüsü Enfeksiyonu olarak bilinen ve 170’in üzerinde farklı türü olan virüsün 30 ile 40 türünün anogenital olduğu bilinmektedir. Bu da 30-40 tip virüsün dış genital organların yüzeyinde ve anüs ve anüs etrafını tahrip ederek enfekte olmasına sebep olduğu anlamına gelir.

Kansere neden olur mu?

170’in üzerinde farklı alt türe sahip olan Human papilloma virüs için kansere neden olan yüksek risk grupları 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 68, 73, 82 ve 68 gibi virüs tipleri iken düşük tipler 6, 11, 40, 42, 43, 44, 54, 61, 70, 72 ve 81 olarak bilinmektedir.

Rahim ağzı kanserleri nedenlerinin tümünden HPV virüsü sorumlu tutulurken HPV enfeksiyonu baş boyun kanserleri, penis kanseri, vulva kanseri, vajina kanseri ve anal kanser türlerinden sorumlu tutuluyor. Cinsel temasın olduğu bu bölgelerde çok daha sık karşımıza çıkan HPV virüsü kanser gelişiminde az ya da rol oynar.

HPV Tip 16’nın Rahim ağzı kanserlerinin %50’sinden HPV Tip 18’in ise %15-20’sinden sorumlu olduğu bilinmektedir. Genital siğil, rahim rahim ağzı siğilleri gibi hastalıkların da en bilindik nedeni olan İnsan Papilloma Virüsü Enfeksiyonu kanser başta olmak üzere ciddi sağlık sorunlarına da neden olmaktadır. Genital siğillerin nedenleri araştırıldığında hastaların %90’ın da düşük riskli virüs tipleri olan tip 6 ve 11 enfeksiyonu rol çıkar.

HPV nasıl bulaşır?

Genital siğillerin enfeksiyon yapma potansiyeli oldukça yüksektir. Genital siğil çoğunlukla oral, makat ve vajinal cinsel temasla bulaşır. Partnerler arasında bulaşma oranı yaklaşık %60’dır. Yüksek bulaşma oranı nedeniyle cinsel aktif bireylerde hayat boyu genital siğil görülme oranı %50’ye yaklaşmıştır.

HPV bulaşmasındaki riskler;

• Cinsel ilişkiye erken yaşta başlamak
  • Birden fazla cinsel partnerle birlikte olmak
  • Korunmasız cinsel ilişkiye girmek
  • Cinsel ilişki ile bulaşan enfeksiyon geçmişi
  • Bağışıklık sistemi düşüklüğü

HPV virüsü nasıl tedavi edilir?

HPV virüsünün tedavisi yoktur. Ancak enfeksiyon çoğu zaman kişilerin kendi bağışıklık sistemi tarafından yok edilebilmektedir. Kanseri gelişimi incelendiğinde bir hücrenin doğal döngüsünden çıkarak bir anormal olarak bölünmesi gözlemlenir. Rahim ağzı kanseri oluşumda da bu anormal bölünme bazı ara basamaklardan geçerek kanser gelişir.

Smear testi gibi ileri testler ile rahim ağzından biyopsi alınır ve test sonucunda yıllar sonra kansere dönüşme ihtimali olan bazı kanser türleri dâhi saptanabilir. HPV tedavi edilebilen bir virüs olmasa da HPV’nin yol neden olduğu kanser öncesi saptanmış bulgular tedavi edilerek kanser oluşumu engellenebilmekte veya en aza indirilebilmektedir.

Rahim ağzı kanseri taraması ya da rahim kanseri taraması gibi kolaylıkla parça alınarak net bir biçimde inceleme sayesinde erken teşhisin büyük faydalarını gördüğümüz hastalıklarda test sonucu karşılaştığımız anormallikler saptanabilmekte ve gerekli görülürse en hızlı şekilde tedavi başlanabilmektedir. Rahim ağzı siğilleri, genital siğiller virüsten kaynaklı enfeksiyon varlığın en bilindik göstergelerindendir. Genital siğiller ilaçla ya da basit veya cerrahi müdahalelerle tedavi edilebilmektedir.

HPV virüsü erkeklerde ve kadınlarda ne gibi belirtiler verir?

Hem erkeklerde genital siğil hem de kadınlarda genital siğil kolaylıkla tespit edilebilen lezyonlardır. Erkeklerde penis, skrotum da denen testis torbası bölgesinde görülebilen genital siğil; kadınlarda ise vulva adı verilen dış genital bölgeler sıklıkla oluşsa da boğazda, ağız çevresi ve dudaklarda anüsün etrafında siğil ortaya çıkabilir.

Genital siğiller ile kendini gösteren düşük riskli HPV tipleri çok kolay belirti verirken yukarıda da saydığımız virüs tipleri kanserle doğrudan ilişkili olsa da çoğu zaman belirti vermezler ve ancak tarama testleri ile saptanabilmektedirler. Bu nedenle kanserde erken teşhisin önemi değer biçilemeyecek kadar fazladır.

Erkeklerde HPV virüsü nasıl anlaşılır?

Erkeklerde HPV teşhisi için bilinen bir teşhis yoktur.

HPV’den korunmak için ne yapılmalıdır?

HPV aşısı korunmanın en etkili ve en önemli basamağıdır. Aynı zamanda sünnet olmak ve prezervatif kullanmak da virüs bulaşma riskini azaltır.

HPV aşısı nedir?

HPV aşısı 3 farklı türe sahiptir ve aşıların her biri FDA tarafından onaylıdır. 9-26 yaş aralığındaki çocuklarda ve yetişkinlerde aşı için onay alınmıştır. Aynı zamanda önceden HPV tanısı almamış 24-45 yaş arasındaki kadınlara da aşı yapılmaktadır. Kas içine yapılan aşı HPV aşısının içerdiği HPV tiplerine bağlı olarak siğillerden ve kanser gelişiminden koruyucu etkisi vardır. Aşılar 0, 1 veya 2 ve 6. ayda kas içerisine enjektör vasıtasıyla yapılmalıdır.

Sigaranın kadınlar üzerindeki etkisi nedir?

Detaylı bilgi için bize ulaşın:

dr.ismetyildirim@hotmail.com