Ertesi gün hapı

Ertesi Gün Hapı Nedir? Nasıl Kullanılır?

Ertesi gün hapı: Korunmadan cinsel ilişkiye girilmesi durumunda, kadınların hamile kalmamak için kullandıkları bir hap olan ertesi gün hapı düzenli kullanım gerektirmez. Korunmasız ilişkiden sonra gebelik oluşması ihtimalini düşürmek için tek doz ya da iki doz olarak alınması yeterli olur. Oral yolla alınan bu haplar yüksek oranda progesteron hormonu içeriyor. Progesteron hormonu ideal büyüklüğe erişmiş olan kadın yumurtasının, cinsel ilişkiyle rahme giren sperm tarafından döllenmesi ihtimalini ciddi düzeyde düşürür. Aynı zamanda ertesi gün hapı içerisinde yer alan progesteron hormonu, döllenme meydana gelmiş olsa bile döllenen yumurtanın uterusa tutunmasını da engelleyebiliyor. Ancak bunun için hapın, cinsel ilişkiden sonra ideal süre içerisinde kullanılması gerekiyor.

Toplumda kimi zaman ertesi gün hapı ile ilgili gerçeği yansıtmayan bazı inanışlar olduğunu gözlemleyebiliyoruz. Bunlar arasında en yaygın olanı söz konusu hapın cinsel yolla bulaşabilen hastalıkları önlediğidir. Bu haplar sadece korunmasız ilişkiye girilmesi ya da ilişki esnasında kondomun yırtılması gibi durumlarda, hamileliği engellemek amacıyla kullanılır. Dolayısıyla bu hapı içerek cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunmanız kesinlikle mümkün olmaz. Bu hapların hastalık bulaşmasını engelleme gibi bir özelliği asla yoktur.

Ertesi Gün Hapı Nasıl Kullanılır?

Ertesi gün hapı nasıl kullanılır

Bir doktor tarafından reçete edilmesine gerek olmayan ertesi gün hapı eczanelerden alınabilir. Ancak kullanım öncesinde mutlaka prospektüsü dikkatlice okumalısınız. Çünkü bu haplar farklı ilaç markaları tarafından üretilebiliyor ve dolayısıyla kullanımı da markasına göre değişebiliyor. Örneğin bazı ilaç markaları tarafından üretilen ertesi gün hapı tek doz kullanımı gerektiriyorken bazılarının koruma sağlaması için iki doz alınması gerekebilir. Kesinlikle prospektüste yazan doz miktarında kullanmalısınız. İki doz alınması gereken ilaçlarda ikinci dozu ne zaman almanız gerektiği gibi bilgilere de prospektüsten ulaşabilirsiniz. Hapı, bir miktar su ile yutmanız yeterli olacaktır. Hapın kullanımından sonra ilk 3 saat içerisinde kusmanız durumunda ilaç etkisini kaybeder ve bu nedenle yeni bir doz almanız gerekir. Adet döneminin herhangi bir gününde ertesi gün haplarının kullanılabildiğini belirtelim.

Ertesi Gün Hapı Nasıl Koruma Sağlar?

Cinsel ilişki sonrasında gebeliği önleme amacıyla tercih edilen en yaygın yöntem ertesi gün hapı kullanımı oluyor. Bu hapların nasıl koruma sağladığı da merak ediliyor. Gebelikten koruma özelliği, içerdiği progesteron hormonundan geliyor. Korunmasız cinsel ilişki ile rahme ulaşan sperm hücreleri, vücutta 2 güne kadar uzayabilen bir süre boyunca canlı kalabilir. Dolayısıyla sperm hücrelerinin fallop tüplerine ulaşması ve yumurtanın döllenmesini sağlaması cinsel ilişkiden 2 gün sonra da olabilir.

Cinsel ilişkiden sonra bu hapın kullanılması ise vücuda ideal oranda progesteron hormonu girmesini sağlar. Bu hormon yumurtanın döllenmesini yüksek oranda engeller. Şayet yumurta döllenmişse bu durumda ertesi gün hapı işe yarar mı sorusuyla da sıklıkla karşılaşıyoruz. Döllenme gerçekleştiğinde bu hapların içerdiği hormon sayesinde rahim içi duvarın kalınlaşması engellenir. Böylelikle döllenmiş olan yumurta rahme tutunamaz ve hamilelik önlenmiş olur.

Ertesi Gün Hapının Yan Etkileri Nelerdir?

Ertesi gün hapının yan etkileri nelerdir

Yan etkiler herkeste görülmeyebilir ve aynı zamanda ortaya çıkan yan etkilerin şiddeti her bireyde aynı düzeyde olmayabilir. Mide bulantısı ve kusma ertesi gün hapı kullanımının yan etkileri arasında en yaygın görülen iki semptomdur. Ayrıca memelerde hassasiyet, baş dönmesi, halsizlik, karın ağrısı ve şişkinlik hissine de sebebiyet verebilir. Ender şekilde görülen yan etki ise ara kanama olmasıdır. Kimi zaman adet kanaması şeklinde olan bu kanama kimi zaman da lekelenme şeklinde ortaya çıkabiliyor.

Genel olarak değerlendirildiğinde ertesi gün hapı kullanımının yan etkilerinin az sayıda kişide görüldüğünü belirtebiliriz. Ancak bu durum hapların her ay, defalarca kullanılabileceği anlamına gelmez. Sıklıkla kullanılması vücutta hormon dengesizliği olmasına sebebiyet verebilir ve bu da beraberinde farklı sağlık sorunlarını getirebilir. Sağlıklı bir yaşam için korunmasız ilişki sonrası hap kullanmak yerine, korunma yöntemlerini tercih etmenizde fayda olacaktır.

Ertesi Gün Hapının Zararları Var mıdır?

Yapılan araştırmalarda bu hapı kullanımının neden olduğu kalıcı bir zarara dair herhangi bir bulguya rastlanmadı. Ancak elbette aşırı dozda alınması, içerdiği hormona bağlı olarak pek çok farklı sağlık sorununa neden olabilir. Hapın zararlı olup olmadığına dair en çok merak edilen husus, ileride hamile kalmayı engelleyip engellemediği oluyor. Kişinin doğurganlık düzeyi üzerinden herhangi bir olumlu ya da olumsuz etkiye neden olmayan ertesi gün hapı ilerleyen dönemlerde hamile kalma olasılığınızı düşürmez.

Ayrıca bu haplar adet döngülerinde çoğu zaman kalıcı bir değişikliğe de neden olmaz. Genellikle kullanıldığı dönemden sonra ilk adet kanaması daha erken ya da daha geç olabilir. Ancak sonrasında adet döngünüz yüksek olasılıkla normal rutinine geri dönecektir. Hapların adet düzensizliğine neden olma olasılığının sadece % 1 olduğunu belirtebiliriz.

Doğum Kontrol Yöntemi midir?

Doğum kontrol yöntemimidir

Halk arasında ertesi gün hapı ile ilgili yanlış inanışlardan biri de bu hapların doğum kontrol yöntemi olduğunun sanılmasıdır. Elbette bu haplar bir doğum kontrol yöntemi değildir. Tıpkı doğum kontrol hapları gibi düzenli olarak alınan ilaçlar da değildir. Bununla birlikte söz konusu hapı kullanmış olmanız, içtiğiniz hapın sonraki cinsel ilişkilerde de gebelik riskine karşı koruyacağı anlamına gelmez. Sonraki cinsel ilişkilerde hamileliğe karşı bir koruma sağlamayacağı için prezervatif kullanımı gibi korunma yöntemlerini tercih etmeniz gerekiyor.

Elbette bu hapın kullanımı düşük yapmayı sağlamaz. Bu haplar, hamile kalmayı engellemeye yönelik olarak formüle edilen ilaçlardır. Gebeliği henüz oluşmadan engeller ve gebelik sonrasında düşük yapmanızı sağlaması olanaksızdır. Ayrıca bu hapların bir kürtaj yöntemi olmadığının da bilinmesi gerekir. Mevcut gebelikleri sonlandırmak amacıyla ertesi gün hapı kullanılamaz. Hamilelerin bu hapı kullanması anne karnındaki bebeğe ciddi zararlar verebilir. Söz konusu hapları amacı dışında kesinlikle kullanmamalısınız.

Cinsel İlişkiden Ne Zaman Sonra Kullanılır?

Korunmasız olarak yaşanan cinsel ilişkinin ardından ertesi gün hapı ne kadar erken kullanılırsa, gebeliği önleme olasılığı da o kadar yüksek olur. Hapın kullanılması için önerilen süre cinsel ilişkiden sonra ilk 24 saattir. Bu durumda gebeliği önleme olasılığının % 98 gibi yüksek bir orana tekabül ettiğini belirtebiliriz. Ancak elbette % 2 gibi bir olasılık da gözden kaçırılmamalıdır. Cinsel ilişkiden sonra 24 saat içinde bu hapı almış olmasına karşın hamile kalan kadınlar da mevcut.

Cinsel ilişkinin ardından 48. saatte ertesi gün hapı kullanılması durumunda, hamileliği önleme olasılığı % 75’e düşüyor. Cinsel ilişkiden sonra 5. güne kadar kullanılabiliyor olsa da özellikle ilk iki günden sonra gebeliği önleme olasılığının ciddi düzeyde düştüğünü de belirtmek gerekir. Toplumda konuyla ilgili yapılan en büyük hata, prospektüsünde tek doz önerilen hapı daha etkili olması amacıyla iki doz almaktır. Bununla birlikte cinsel ilişkinin üzerinden 3 ila 4 gün geçmiş olması durumunda da daha etkili olabileceği düşüncesiyle fazla doz alımını gözlemleyebiliyoruz. Ancak kesinlikle önerilen dozdan daha fazla almamalısınız. Zira tek bir adet alınması gereken haptan iki adet almanız, hamile kalmanızı iki kat fazla önlemez. Tıbben böyle bir durum mümkün değildir.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Dışarı boşalma yöntemi nedir

Kızlık zarı dikimi nasıl yapılır

Kızlık zarı dikimi fiyatları

Hamilelik belirtileri nelerdir

Rahim ağzında yara neden olur

Konu ile alakalı yabancı kaynak:

Cep Tel: 0532 325 30 08
dr.ismetyildirim@hotmail.com

• Esma güngör

• Op. Dr. İsmet Yıldırım

Gebelik olasılığı tabii ki var, ayın ortasına denk geliyor boşalma olduysa gebe kalma ihtimalin var, ertesi gün hapı kullanabilirdin, adetini bekle dilersen geçme olursa test yaparsın…

• Yorum Yaz

Ertesi gün hapı

Hamilelikte idrar rengi

Hamilelikte İdrar Rengi Nasıl Olmalıdır?

Hamilelikte idrar rengi: Gebelik süresi boyunca vücudun bazı tepkileri, sağlık durumunuz hakkında da size ipuçları …

Mol Gebelik

Mol Gebelik (Üzüm Gebelik) Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Mol gebelik halk arasında üzüm gebeliği olarak da bilinen ve oldukça nadir görülen bir kadın hastalığıdır. Mol …