Prolaktin beynin orta bölümünde yer alan hipofiz bezi tarafından salgılanan bir hormondur. Kısaca ‘PRL’ olarak da adlandırılabilen bu hormon halk arasında ise süt hormonu olarak biliniyor. Bunun nedeni gebeliğin 8. haftasından sonra meme bezlerinin gelişimini sağlıyor olmasıdır. Bu hormon doğumdan hemen sonra da süt üretimini sağlıyor. Bu hormon yumurtlama ve adet döngüsü üzerinde de etkilidir.

Hamilelik ve emzirme dönemlerinde hipofiz bezinden düzenli olarak salgılanan hormon FSH ve GnRH hormonlarının salgılanmasını durduruyor. Bu sayede bir süreliğine yeniden hamile kalınmasını da önlemiş oluyor. Bir anlamda kadınların gebelik döneminde adet görmemesinden sorumlu olan hormonun prolaktin olduğunu belirtebiliriz. Prolaktin testinin nasıl yapıldığını ya da bu hormonun neden yükseldiğini açıklayacağız. Ancak öncesinde yüksekliğinin ne anlama geldiğine değinelim.

Prolaktin Yüksekliği Ne Anlama Gelir?

Prolaktin yüksekliği ne anlama gelir

Kadınlarda gebelik ve emzirme dönemleri boyunca prolaktin hormonunun yüksek düzeylerde seyretmesi normal kabul edilen bir durumdur. Fakat hamile olmayan kadınlarda kimi zaman süt hormonu yüksekliği tespit edilebiliyor. Erkeklerde de prolaktinin yüksek olması gibi bir sorun meydana gelebilir ve bu durum hem kadınlarda hem de erkeklerde cinsel isteksizliğe yol açabiliyor. Prolaktin yüksekliğinin belirtilerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Hamilelik
  • Gebelik dışında memeden berrak ya da beyaza yakın sıvı gelmesi
  • Östrojen ve progesteron seviyelerinin düşük olması
  • Adet düzensizliği
  • Vajinada kuruluk
  • Kısırlık (infertilite)
  • Erkeklerde meme büyümesi
  • Erkeklerde ereksiyon bozukluğu olması
  • Erkeklerde tüy seviyesinde ani bir azalma olması
  • Hipofiz bezinde kitle olmasından kaynaklı baş ağrısı ya da görme bozuklukları

Prolaktin Yüksekliği Neden Olur?

Öncelikle prolaktin yüksekliğinin bazı problemlere işaret ettiğini belirtmek gerekiyor. Bunlar arasında en yaygın görülenlerden biri hipofiz bezinde iyi huylu tümör mevcudiyetidir. Aynı zamanda PKOS yani polikistik over sendromu da nedenler arasında yer alıyor. Bazı böbrek hastalıkları ile karaciğer rahatsızlıklarının da prolaktinin yüksekliğine neden olabildiğini belirtelim. Vücutta prolaktinin yüksek olmasına sebebiyet verebilecek diğer unsurları ise şu şekilde listelemek mümkündür:

• Sürekli olarak dar iç çamaşırı kullanımı
  • Aşırı stres
  • Uzun süren uykusuzluklar
  • Bazı antidepresan ilaçları
  • Akciğer kanseri
  • Dengesiz ve sağlıksız beslenme
  • Anoreksiya rahatsızlığı
  • Meme travmaları
  • Endokrinolojik sorunlar

Prolaktinin yüksekliği tespit edildikten sonra buna neden olan unsurların araştırılması için de bir dizi tetkik ve muayene yapılmasına ihtiyaç olacaktır. Ardından bu hormonun yükselmesine neden olan unsuru ortadan kaldırmaya yönelik bir tedavi prosedürü uygulanır.

Bilgin olsun –> https://www.drismetyildirim.com/gebelik-tespiti

Prolaktin Yüksekliği Nelere Sebep Olur?

Prolaktin yüksekliği nelere sebep olur

Kadınlarda ve erkeklerde prolaktin yüksekliği bazı sorunları da beraberinde getirebiliyor. Erkeklerde bu hormonun yüksek olması testesteron seviyesinin düşmesine neden olur. Bu durum cinsel isteksizlik, sperm hücrelerinin kalitesinde düşme olması ya da kısırlık gibi sonuçlar da doğurabilir. Erkeklerde ereksiyon bozukluğu, erken boşalma ve meme büyümesi gibi sorunlara da sebebiyet verebildiğini belirtelim. Bazı erkeklerde ise vücut tüylerinde azalma meydana gelir.

Kadınlarda ise hamilelik ve emzirme dönemlerinin dışında süt hormonu yüksekliği yaygın bir biçimde adet düzensizliklerine neden olabiliyor. Meme başından süt gelmesi, yumurta fonksiyonlarının yavaşlaması hatta durması gibi sorunlar da ortaya çıkabilir.

Prolaktin Yüksekliği Nasıl Tedavi Edilir?

Hastalarda prolaktin yüksekliğinin tedavisinden önce bu soruna neden olan faktörlerin belirlenmesi gerekiyor. Çünkü her hastada bu hormonun yüksekliği aynı nedenden kaynaklanmaz. Bazı hastalarda aşırı stres bazı hastalarda ise tümör mevcudiyeti nedeniyle bu hormon seviyesinde yükselme meydana geliyor.

Kimi zaman sağlıksız beslenme ya da uykusuzluk gibi sorunların da prolaktinde yükselmeye neden olduğunu unutmamak gerekiyor. Hiperprolaktinemi yani prolaktin yüksekliği tanısı konmasının ardından tedavi seçenekleri doktor tarafından değerlendirilir ve en uygun tedavi protokolü uygulanır. Bu tedavi ilaç kullanımına dayalı olabileceği gibi cerrahi müdahale de olabilir.

Bu arada prolaktin yüksekliği kullanılan bazı ilaçlardan da kaynaklanabiliyor. Bu ilaçlara şu örnekleri verebiliriz:

• Dopamin reseptör antagonistleri
  • Dopamin sentez inhibitörleri
  • Antipsikotik ilaçlar
  • Opiat ilaçlar
  • Atikonvülzan ilaçlar (epilepsi ilaçları)
  • Antihipertansif ilaçlardan bazıları
  • Antihistaminik ilaçlardan bazıları
  • Östrojen içeren ilaçlar

Bu arada doğum kontrol haplarının da bu hormonun yüksekliği gibi bir sorun yaratıp yaratmadığı merak ediliyor. Doğum kontrol haplarında östrojen mevcuttur ancak düşük dozdadır. Bu yüzden prolaktin yüksekliğine neden olmaz.

İlginizi çekebilir –> https://www.drismetyildirim.com/anti-cmv-igg

Strese Bağlı Prolaktin Yüksekliği Neden Olur?

Stres tek başına onlarca farklı hastalığın nedeni olabildiği gibi prolaktin yüksekliğinin de neden olabiliyor. Strese bağlı olarak bu hormonun yükseldiği pek çok farklı araştırma sonucunda yer alıyor. Bu nedenle aşırı stresli bir yaşam sürenlerin ya da çok stresli bir iş hayatı bulunanların risk altında olduğundan söz edebiliriz. Bu hastalara stresten uzak bir yaşam sürmeleri ya da stres ile baş etmenin yollarını öğrenmeleri, uygulamaları tavsiye ediliyor.

Prolaktin Hastaları Nasıl Beslenmeli?

Prolaktin hastaları nasıl beslenmeli

Hastaya prolaktin yüksekliği tanısı konduğunda nasıl beslemeleri gerektiği de merak ediliyor. Ancak mutlaka sıkı bir diyet içeren beslenme programlarının uygulanmasına gerek yok. Sadece sağlıklı, dengeli ve çok yönlü bir beslenme programının uygulanması yeterli olacaktır. Gün içerisinde tüketilmesi gereken su miktarı da asla göz ardı edilmemelidir.

Aynı zamanda bu hormonun yüksek olması durumunda bazı spesifik gıdaların mutlaka tüketilmesi gerekiyor şeklinde bir öneride de bulunulamaz. Önemli olan sağlıklı bir beslenme şekline geçiş yapılmasıdır. Doktorun önerilerinin ve uyarılarının dikkate alınması da büyük önem taşıyor. Şayet reçete edildiyse ilaç kullanımına da özen gösterilmeli ve bu sayede prolaktinin ideal seviyeye ulaşması sağlanmalıdır.

Prolaktin Testi Nedir? Nasıl Yapılır?

Hastanın vücudundaki süt hormonu seviyesinin ölçülebilmesi için kan testi yapılması gerekiyor. Kan testinin genellikle sabah saatlerinde yapılması önerilir. Gün içerisinde vücuttaki hormon seviyesi artabilir ya da azalabilir. Yapılacak kan testinden bir gün önce meme uçlarının uyarılmaması, cinsel ilişkiye girilmemesi gerekiyor. Bu durum vücuttaki hormon seviyesinin en doğru şekilde ölçülmesi açısından önem taşıyor. Bu arada prolaktinin ideal seviyesi şöyledir:

• Kadınlarda: 15 µg/L ile 25 µg/L arası
  • Erkeklerde: 5 µg/L ile 10 µg/L arası

Yapılan test sonucu ile birlikte fiziki muayene sonucu ve hastanın öyküsü de bir arada değerlendirilir. Bu sayede tanı konması da mümkün olur.

Prolaktin Hormonu Düşüklüğü Neden Olur?

Vücudun hormon dengesinin korunması, pek çok hastalıktan korunma açısında da önem taşıyor. Dolayısıyla nasıl ki prolaktin yüksekliği istenen bir durum değilse bu hormonun düşük olması da tıbbi anlamda istenen bir durum değildir. Ancak çeşitli unsurlara bağlı olarak bu hormonun vücutta olması gerekenden daha düşük düzeye gerilemesi söz konusu olabilir. Prolaktin düşüklüğüne yol açan faktörler arasında en yaygın olanları şu şekilde sıralayabiliriz:

• Hipofiz bezi ile ilgili bazı patolojiler
  • Kafa travmaları
  • Bazı enfeksiyonlar
  • Pituiter tümörler
  • İnfilratif rahatsızlıklar
  • Bazı parkinson ilaçları

Elbette prolaktinin düşük olması durumunda da tıbbi müdahale yapılması ve gerekli tedavinin uygulanması gerekiyor. Prolaktin hormonuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Mutlaka okumalısın –> https://www.drismetyildirim.com/hamilelikte-idrar-yolu-enfeksiyonu