Kürtaj nasıl yapılır? Kürtaj hastanın rızası ile uygulanan bir gebelik tahliyesi işlemidir. Kişinin 18 yaşından büyük olduğu durumlarda, kendi rızası alınarak kürtaj yapılabilir. Ancak evlilik durumunda mutlaka eş izni de gerekmektedir. 18 yaşından küçük olunan durumlarda gerekli kurumlardan ya da aileden izin alınması gerekmektedir. Kürtaj işlemi, gizli tutulmaktadır. 3. Şahıslar, bu konuyla ilgili bilgilendirilmemektedir.

Kürtaj yalnızca 10. Hafta gebeliklerine kadar uygulanabilmektedir. Bu haftadan büyük gebelikler, kanunen tıbbi bir gerekçe olmadığı sürece tahliye edilemez.

Kürtaj işleminin yapılabilmesi için ilk olarak kan grubunun bilinmesi gerekir. Şayet Rn Negatif kan grubu söz konusu ise kan uyuşmazlığı için partnerin kan grubu da öğrenilmelidir. Kan uyuşmazlığının söz konusu olduğu durumlarda, kürtajdan sonraki 72 saat içerisinde uyuşmazlık iğnesi yani Anti-D ilaçı yapılmalıdır.

Kürtaj Aşamaları Nelerdir?

Kürtaj için hasta jinekolojik muayene masasına alınır. Ardından ultrasonografi ile kontroller yapılır. Şayet hastanın idrar torbası dolu ise boşaltması rica edilir. Ardından bel aşağısındaki kıyafetler ve çamaşırlar çıkarılır hasta jinekolojik muayene masasına yatar. Bu işlem için en uygun pozisyon lithotomidir. Yani, hasta jinekolojik muayene olur gibi bacaklarını özel kısımlara yerleştirilir. Ardından ultrason ile gebeliğin haftası ve büyüklüğü tespit edilir. Gebelik kesesi gözlemlenmesi önemlidir, aksi halde dış gebelik söz konusu olabilir. Bu sebeple ultrason kontrolleri oldukça önemlidir.

Kürtaj, genel ya da lokal anestezi ile uygulanabilir. Lokal anestezi uygulanacak ise rahim ağzının iki tarafına da ilaç verilir. Bu anestezi sayesinde; rahim ağzı özel bujilerle dilate edilir. Bu sayede hasta daha az ağrı duyar. Genel anestezi yönteminde ise ince bir katater ile damar yolu açılır ve anestezi uzmanı tarafından ilaç verilir.
Anestezi işlemi tamamlandıktan sonra vajinal spekulum yerleştirilir. Spekulum sayesinde rahim ağzı gözlemlenebilir. Ardından vajina ve rahim ağzı antiseptik solüsyonlarla temizlenir. Ardından rahim ağzı; tekdişilli denilen bir alet yardımıyla tutulur.

Bu sayede rahim düz bir hal alır ve kürtaj işlemi kolaylaşır. Rahmin düzleştirilmesinden sonra buji denilen araçlar ile rahim ağzı genişletilir. Bu işlemin tıbbi literatürde karşılığı dilatasyondur. Bu işlemden sonra karmen enjektörü denilen negatif basınç yaratan bir enjektöre uygulanan plastik kanüller, rahim ağzına uygulanır. Rahim boşluğuna ulaşılır. Enjektörün düğmesine basılması ile negatif basınç oluşturulur ve bunun ileri geri hareketler yapılması sağlanır. Bu sayede rahim içi temizlenir. Rahim içi tamamen temizlenene kadar işlem sürer.

Tıkla öğren –> https://www.drismetyildirim.com/kurtaj-nedir

Kürtaj Hangi Yöntemle Yapılır?

Vakum Aspirasyon Küretaj

Kürtaj işlemi, günümüzde vakum yöntemiyle uygulanmaktadır. Yukarıda bahsedilen kürtaj işlemi de vakum yöntemiyle rahmin temizlenmesi anlatılmıştır. Plastik enjektör ve ince plastik boru biçimindeki kanül aracılığı ile hamilelik, vakum sistemi ile rahimden tahliye edilir. Günümüzde en güvenli ve komplikasyon riski az yöntemdir. Bu sistemle yapılan kürtajlar yaklaşık olarak 10 dakikada tamamlanmaktadır.

Geçmişte kullanılan küret aletleri, keskin aletlerdi. Rahim delinmesi ve diğer yan etkilerin görülme riski daha fazla idi. Bu küretlerin ucu ile rahim kazınarak temizlenmekteydi. Bu sebeple de günümüzde yaygın olarak kullanılan bir yöntem değildir. Kürtaj işleminde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta; işlemin güvenilir ve hijyenik bir ortamda uzman eller tarafından yapılmasıdır. Aksi halde yan etkiler ve görülebilecek komplikasyon riskleri artacaktır.

Aşağıdaki animasyonda vakumlu kürtajın nasıl yapıldığını görmektesiniz.

Kürtajdan sonra ilaç kullanımı ve kontroller

Kürtajdan sonra hastanın enfeksiyon riskini azaltması için bazı ilaçlar kullanması gerekir. Bir hafta sonra ise hastanın iyileşme süreci için kontrole gelmesi beklenir. Ancak aşırı ağrı ya da aşırı kanama söz konusu ise bir hafta beklenmeden doktora başvurulmalıdır. Kürtajdan sonra duş alınabilir. Ancak duşun ayakta alınması önerilir. Kürtajdan sonra kanama meydana gelebilir. Bunun için tampon kullanılmamalı, pedler tercih edilmelidir.

Kürtajdan sonra aşağıdaki durumlar, acil olarak kabul edilir ve derhal bir uzmana başvurmak gerekir:

• Ateş 38 derecenin üzerine çıkmış ise,
  • Kürtajdan sonra durmayan ve artan kanama meydana gelirse,
  • Kürtajdan sonra kötü kokulu akıntı meydana gelirse,
  • Kürtajdan sonraki 5 gün boyunca kanama azalmazsa, doktora başvurulmalıdır.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Nerede kürtaj olabilirim?

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar:

CategoryKürtaj