Hamilelikte beslenme, gebelik sürecinin en tartışmalı ve en önemli konularından biridir. Ülkemizde hamilelik öncesi ve hamilelik döneminde yetersiz ve dengesiz beslenme, anne ve bebek ölümlerinde önemli bir yere sahiptir.

Her sene ortalama 1 milyon 400 bin doğum gerçekleşir ancak bu doğumların bazıları ölü doğumdur. Bazen de bebek dünyaya geldikten sonra yaşamını yitire bilmektedir. Bebek ölümlerinin en bilindik nedenleri arasında hamilelikte beslenme ilişkisi bulunur.

Hamilelikten önce beslenmesine dikkat etmeyen kadınların hamilelik sırasında yaşayacakları değişimlere göre beslenme düzenlerini ve alışkanlıklarını değiştirmeleri gerekir.

Bebeğin anne karnındaki gelişimi, büyümesi annenin beslenmesi ile doğrudan bağlantılıdır. Hamile olduğunuzu öğrendiğiniz anda değil hamile kalmaya karar verdiğiniz anda sağlıklı beslenmeye başlamanız sağlıklı bir gebelik için de bebeğinizin daha sağlıklı olmasını sağlayabilmek için de son derece önemlidir.

Hamilelikte En Çok Ne Yemeli

Hamilelik ve beslenme arasındaki ilişki öylesine kuvvetlidir ki alınan gıdaların kalitesi dahi bebeğin sağlığını doğrudan etkiler. Hamilelikte beslenme için 5 ana besin grubundan da faydalanmak gerekir. Taze sebze ve meyvelerden zengin bir beslenme ve sağlıklı bir gebelik hem de sağlıklı bir fetüs için gereklidir. Sebze ve meyve ağırlıklı beslenmek özellikle de hamileliğin ilk aylarında sık yaşanan mide bulantısı şikayetlerini azaltmaya da yardımcı olacaktır. Ancak çiğ olarak tüketilen sebze ve meyvelerin özenle yıkanmasına dikkat edilmelidir.

Ekmek, kahvaltılık gevrekler, pirinç, bulgur ve makarna gibi ürünlerin bulunduğu tahıl grubu da hamilelik ve beslenme ikilisinde önemli yere sahiptir. Özellikle beyaz ekmek yerine tam buğdaydan yapılmış ekmekler tüketilmelidir. Et, balık ve tavuk gibi et grubu ürünleri de hamilelikte beslenme listesinde eklenmelidir. Etlerin mutlaka çok iyi pişirilmesi gerekir.

Bu şekilde metabolizmanın ihtiyaç duyduğu protein ve diğer hayvansal gıdalardan alınabilecek besinler karşılanmış olur. Süt ve süt ürünleri de hamilelik ve beslenme konusunun en önemli konularından biridir. Anne adayının hamilelik boyunca süt, peynir, yoğurt gibi kalsiyumdan zengin gıdaları beslenme listesine eklemesi büyük önem taşır.

Hamilelikte Beslenme Hafta Hafta

Bebeğiniz, anne karnında geçirdiği tüm süre boyunca ve emzirme süresi tamamlanıncaya kadar sizin yediklerinizden beslenir. Bu nedenle de gerek hamilelik boyunca gerekse de emzirme süresi boyunca kendinize vitamin, mineral ve proteinden zengin bir menü hazırlamalısınız. Bu doğrultuda bedeninizin ve bebeğinizin ihtiyacına göre doktorunuzun da tavsiyelerine uymanız çok önemlidir. Hamilelikte beslenme konusunda sizi en doğru yönlendirecek olan kişinin doktorunuz olduğunu da unutmamalısınız.

İlgini çekebilir –> https://www.drismetyildirim.com/gebelikte-kanama

Hamileyken Ne Yemeli Ne Yememeli?

• Hamilelikte beslenme son derece hassas bir konudur. Doktorunuz size hamilelikte beslenme programı dahilinde neler yemeli ya da neler yememeli olduğunuzu söyleyecektir. Gebelik süresi boyunca sebze ve meyve ağırlıklı beslenmek ve mümkün olduğunca şekerli, aşırı tuzlu ya da işlem görmüş ürünlerden uzak durmak gerekir.
  • Hamilelik boyunca çay ve kahve tüketimi olabildiğince azaltılmalı mümkünse de hiç kullanılmamalıdır. Hamilelikte kafeinli içecekler yerine ayran ve taze sıkılmış meyve suları hem sizin hem de bebeğinizin sağlığı için çok daha faydalıdır.
  • Sebze ve meyveleri eğer çiğ olarak tüketecekseniz, öncesinde mutlaka ama mutlaka bol suyla iyice ovularak yıkamanız gerekir. Ancak burada belirtmek gerekir ki anne adaylarının hazır meyve sularından da uzak durmaları şeker dengesinin korunması için büyük önem taşır.
  • Konserveler, salamura (turşu, salamura zeytin vs.) ve bekletilmiş gıdalar daha az tüketilmelidir. Ancak zeytin herkes gibi anne adayları için de sağlıklı bir meyvedir ve tüketilmeden önce 1 gece suda bekleterek fazla tuzundan arındırabilir ve bu şekilde beslenme listenize dahil edebilirsiniz.
  • Salata ve yemeklerde mümkün olduğunda margarin, ayçiçek yağı gibi yağlar yerine tereyağı ve zeytinyağı tercih edilmelidir.
  • Paketli her ürün sadece gebelikte değil her zaman sağlığa zararlı katkı maddeleri içerebilir. Bu nedenle hamilelikte beslenme listesinde hiçbir şekilde hazır, paketli ve koruyucu katkı maddesi içeren gıdalar yer almamalıdır.
  • Haftanın 4 günü, günde 1 kez beyaz et tüketilmesi önemlidir. Tavuk ve balık tercihi, mümkün olduğunca en tazesinden ve en doğalından seçilmelidir. Beyaz et grubunda mevsim balıkları tercih etmek bu nedenle çok daha güvenilirdir.
  • Haftanın 1 ya da 2 günü kırmızı et yemeniz gerekir. Ancak kırmızı etin, olası bir bakteri hastalığına karşın çok çok iyi pişmiş olması tavsiye edilir.
  • Saf beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmek tercih edilmelidir. Buğdayın içeriğindeki tüm maddeler sindirimi kolaylaştırmanın yanı sıra özellikle buğdayın kalbi olarak bilinen rüşeymin hem size hem de bebeğinizin beyin sağlığının gelişmesine büyük faydaları vardır.
  • Hamilelik ve beslenme tarzı anneyi yormayacak şekilde olmalıdır. Öğünler azar azar, sık sık ve bol çeşitli olmalıdır. Örneğin sabah ile öğle arasında kuruyemiş yenildiyse öğle ile ikindi arasında mevsim meyveleri tüketilmelidir. Bu sayede hem mide bulantısı azalacaktır hem de ani şeker ya da tansiyon düşmesi gibi sorunlar da ortadan kalkacaktır.
  • Rafine şeker mümkün olduğunca az tüketilmemelidir.
  • Kola, gazoz gibi gazlı ve şekerli içecekler azaltılmalı mümkünse de hiç içilmemelidir.
  • Kızartma mide bulantısı, mide yanması ya da mide ekşimesi gibi sorunlara neden olacağında daha çok haşlama ya da tencere/fırın yemekleri tercih edilmelidir.

Hamilelikte Bebeğin Zeka Gelişimi İçin Ne Yemeli

Bebeğin zekâ gelişimi 1 aylıkken başlar. Özellikle gebeliğin 1. ve 3. Ayları oldukça önemlidir. Bebeğin beden ve zekâ gelişimi için folik asit, demir, çinko, iyot, vitamin B, omega 3 ve 6 yağ asitleri gibi önemli mineral ve vitaminler gerekir.

Hamilelik boyunca kilo alımı kontrollü şekilde olmalıdır. Tüm hamilelik boyunca alınan kilo ortalama 12-15 kilo civarında olmalıdır. Gebeliğin ilk haftalarında kilo verme normal karşılanır ve bunun nedeni sürekli kusma şikayetlerinin yaşanmasıdır. 16. haftadan sonra bulantı ve kusma azalarak ortadan kaybolur ve anne adayı kilo almaya başlar. Bulantı geçtikten sonra yeme olayı artar ve 16 ile 24 hafta arası aslında en çok kilo alınan dönemdir.

Hamilelikte beslenme ve ideal kilo alımı ilk 12 haftada hamile kalmadan önceki kilo ile aynıdır. 12. haftadan sonra da her ay ortalama 1.5 -2 kilo alınması hamileliğin ideal kilosu için yeterli olmaktadır.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:
Bebeğin cinsiyeti nasıl belirlenir?
Gebelik ve ikili tarama testi

Konu ile alakalı dış kaynaklar:

Detaylı bilgi için bize ulaşın:

dr.ismetyildirim@hotmail.com