Cinsel yolla bulaşan hastalıklar:Özellikle multi partnerli ilişkilerde ve korunmasız şekilde yapıldığında meydana gelir. Toplum için ciddi bir sıkıntı teşkil eder. Türkiye de ilişki yaşının erken yaşlara çekilmesi vede korunma konusunda yeterli tecrübeye sahip olmadan kontrolsüz ilişkiye girilmesi, son zamanlarda hastalık riskinde artışa sebebiyet olmuştur. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, yeterli tedavi edilmediğinde ileri zamanlarda ciddi sağlık sorunlarına yol açar.

Ayrıca evlilik dışı bulaşmış bir cinsel hastalık, diğer aile bireyine bulaştığında ciddi sosyolojik problemler ortaya çıkarmaktadır. Son yıllarda ülkemizde cinsel yolla bulaşan hastalıklar sebebiyle boşanma sayısı artmıştır. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunmak için onların neler olduğunu bilmek vede nasıl korunulduğunu bilmek oldukça önemlidir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar şunlardır:

HPV Enfeksiyonu

hpv virüsü enfeksiyonu

Son yıllarda oldukça sık görünen cinsel yolla bulaşan hastalıklardandır. HPV(Human Papilloma Virüs) virüsü tarafından bulaşan hastalıktır. Kadından erkeğe erkekten kadına geçiş mevcuttur. Başlangıçta genital bölgede siğillere sebebiyet veren virüs ileri zamanlarda kadınlarda rahim ağzına yerleşerek rahim ağzı kanseri oluşumuna yol açar. Ayrıca kadın ve erkeklerde oral seks pratiğine bağlı olarak gırtlak ve ses tellerinde tümör oluşumuna yol açabilirler. HPV virüsünün birçok tipi olmakla beraber, genital bölgeye özgü tipleri onkojen transformasyon yani kanser yapıcı etkiye sahiptir.

İlişkiye giren her kadın ve erkeğin düzenli aralıklarla genital bölgelerini siğil varlığı açısından kontrol etmesi, tanımadığı değişik bir belirti ile karşılaştığında doktor muayenesine gitmesi erken teşhis ve hastalığın kontrolü açısından oldukça önemlidir. Genital bölgede siğiller kahverengi karnıbahar şeklinde 1-5 mm arasında değişen boyutlarda olan lezyonlardır.

Bunlar teşhis edildiğinde sayısına göre genel anestezi veya lokal anestezi ile elektrik ile yakılarak tedavi edilmesi gerekir. Ayrıca kadınlarda vajinal smear testi yapılarak rahim ağzına yerleşip yerleşmediği kontrol edilmelidir. Bulaşma riskinin azaltılması için HPV mikrobunun tanınması, korunma yollarının bilinmesi vede 9-46 yaş aralığında kadınlara HPV aşısı yapılması önemlidir.

Daha detaylı bilgi için –> https://www.drismetyildirim.com/hpv-virusu-nedir-nasil-tedavi-edilir

Genital Uçuk Herpes

Genital uçuk herpes virüsü

HSV Tip 2 Virüsü (Herpes Simplex Virüsü) ile meydana gelen hastalıktır. Erkek ve kadında görülen yaygın bir cinsel yolla bulaşan hastalıktır.  En büyük belirtisi başlanğıçta batma ardından ağrılı sivilce ve yara oluşumudur.

Tedavi edilmezse bile birkaç gün içinde kendiliğinden geçebilir, ancak herhangi bir ilişkiye bağlı tahriş durumunda vücut direncinin düştüğü durumlarda tekrar ortaya çıkar. Virüs sinir köklerine yerleşir ve ömür boyu vücutta kalır, tamamen yok edilmesi mümkün değildir. Bazı durumlarda genital uçuk idrar yolu enfeksiyonlarına, menenjite, rahimağzı kanseri ve düşüklere sebep olabilir. Hastalığı tamamen ortadan kaldırmak mümkün değildir ancak rahatlatıcı ilaç tedavileri mevcuttur.

Daha detaylı bilgi için –> https://www.drismetyildirim.com/genital-sigil

Aids (Hiv Enfeksiyonu)

HIV (Aids Virüsü)

İnsan immun yetmezlik virüsünün yaptığı bir hastalıktır. Kan yolu ile bulaşır ayrıca cinsel ilişki, oral seks diğer bulaşma yollarıdır. Hastalık ilerlediği zamanlarda vücut direncinin tamamen düşmesine bağlı olarak ikincil meydana gelen hastalıklara sebebiyet verir ve uzun vadede ölüme sebebiyet verir.

HIV virüsü taşıyan her kişide hastalık hali görülmeyebilir ancak hastalığı bulaştırabilirler. HIV virüsü yıllarca vücutta hastalık yapmadan kalabilir ancak nihayetinde hastalık ortaya çıkar. Sürekli halsizliği olan, aşırı kilo kaybı, gece terlemeleri, cinsel organda yara ve ağrı sebebiyet verdiği belirtilerdendir. Rutin cinsel yolla bulaşan hastalıklar test edildiğinde HIV virüsü muhakkak bakılmalıdır.

Frengi Hastalığı

Frengi bakterisi – Hastalığı

Cinsel yolla bulaşan hastalık olup vücuda girdiği andan itibaren birçok organı etkiler. İlk etapta cinsel organda ağrısız şişme ve yara ile kendini belli eder. Bu aşamada yapılan muayenede hastalık tespit edildiğinde tedavi kolaydır. Ancak bu aşamayı geçen hastalık durumlarında diğer organlara yerleşme  meydana gelir ve körlük, sağırlık ve kanser oluşumu gibi durumlar ortaya çıkar.

Bel Soğukluğu (Gonore)

Bel soğukluğu hastalığı – Gonore bakterisi

Gonore adı verilen bir bakteri tarafından cinsel yolla bulaşma şeklinde ortaya çıkar kadın ve erkeklerde en sık görülen cinsel yolla bulaşan hastalıklardandır. Mikrobu aldıktan 2-4 gün sonra erkeklerde penis ucundan akıntı ve yanma, kadınlarda ise akıntı meydana gelir. Hastalık ilerlediği durumlarda tedavi edilmediğinde erkeklerde ciddi idrar yolları enfeksiyonu, prostat iltihabı, menenjit gibi durumlarada yol açabilir. Kadınlarda genellikle hastalık vajina lokolize kalır, bulaştırma potansiyeli yüksektir.

Hepatit B Hastalığı

hepatit B virüsü – Hastalığı

Hepatit B virüsü ile meydana gelen bir hastalıktır, kan yolu ile veya cinsel ilişki yolu ile bulaşır. Ortak kullanılan malzemelerden de bulaşma riski vardır. Hepatit B virüsü alındıktan sonra, karaciğerin enfeksiyonuna bağlı olarak sarılık, yüksek ateş, kusma, karaciğerde büyüme, idrarda yanma gibi belirtiler ortaya çıkar. Vücut direnci düşük insanlarda hastalık karaciğer harabiyetine ve siroza yol açabilir.

Şüphe Edilmesi Gereken Durumlar

• Genital bölgede karnıbahar şeklinde et benleri çıkması
  • Genital bölgede sivilce ve yaralar
  • Penis ucundan akıntı olması
  • Vajinal akıntı
  • Sıksık idrara çıkmak ve idrarda yanma olması
  • Kadınlarda adet dönemi dışında kanamalar meydana gelmesi
  • Bulantı, kusma, ishal

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklardan Korunma

• Cinsel yolla bulaşılan hastalıklardan korunmanın en iyi yolu şüpheli cinsel ilişkilerden uzak durulmasıdır.
  • Kadın ve erkekte cinsel yolla bulaşılan hastalıklardan korunmanın en güvenilir yolu prezervatif kullanılmasıdır.
  • Şüpheli bir ilişki sonrasında muhakkak doktor muayenesi ve gerekli testlerin yapılması önemlidir.

Şu makaleye de göz atın deriz –> https://www.drismetyildirim.com/anti-hbs-nedir

Detaylı bilgi için bize ulaşın:

Mail: dr.ismetyildirim@hotmail.com

CategoryJinekoloji