Sezaryen doğum sonrası hamilelik

Sezaryen doğum sonrası hamilelik kadınların her daim titizlikle yaklaştığı konulardan biridir. Özellikle normal doğum yapmak isteyen kadınlar, daha önceki doğumunu sezaryen ile gerçekleştirmiş olduklarından çeşitli endişeler yaşayabiliyor ve bu endişelerin de tamamen yersiz olduğu söylenemez. Öncelikle sezaryen ile doğum yapmış olmanızın yeniden hamile kalmanıza asa bir engel teşkil etmediğini belirtelim. Normal yollarla yeniden gebelik oluşabilir ve sezaryen işlemi, bir sonraki gebelik sürecinizi olumlu ya da olumsuz yönde etkilemez.

Fakat sezaryen doğum sonrası hamilelik için hem fizyolojik hem de psikolojik açıdan toparlanmayı beklemenizde fayda olacaktır. Hamilelik ve doğum vücudu zorlayan süreçlerdir. Vücudun toparlanabilmesi için zamana ihtiyacı olur. Sağlıklı bir hamilelik dönemi geçirebilmeniz için bu zamanı vücudunuza tanımalısınız. Fizyolojik açıdan vücudun yeni bir gebeliğe tamamen hazır hale gelmesi yeterli değil. Psikolojik açıdan da yeniden anne olmaya hazır hissettiğiniz zaman ve anne olmanın sorumluluklarını üstlenebileceğiniz bir dönemde hamilelik planı yapabilirsiniz.

Sezaryen Sonrası Hamile Kalmak Zor mu?

Sezaryen sonrası hamile kalmak zor mu

Maalesef kimi zaman halk arasında sezaryen doğum sonrası hamilelik zorlaşır ya da sezaryen kısırlığa neden olur gibi gerçeği kesinlikle yansıtmayan inanışlar olduğunu gözlemleyebiliyoruz. Bazen basında çıkan yanlış haberler de toplumda böle bir algı oluşmasına sebebiyet verebiliyor. Sezaryen işlemi, anne karnındaki bebeğe ulaşmak için karnın alt bölümüne kesi uygulanması ile gerçekleştirilir. Rahme ulaşana dek deri altındaki katmanlara da bir kesi uygulanır ve bebek anne karnından çıkarılır. Sonrasında dikiş uygulaması ile işlem tamamlanır.

Hamilelik ise rahimde büyüyen yumurtaya sperm hücrelerinin ulaşması, döllenmenin gerçekleşmesi şeklinde seyreden tıbbi bir durumdur. Dolayısıyla sezaryen işlemi, şayet hatasız bir şekilde yapılmışsa, yeniden hamile kalınmasına engel olmaz.

Yani sezaryen doğum sonrası hamilelik zorlaşmaz ve bu doğum yöntemi kişinin hamile kalma olasılığında olumlu ya da olumsuz bir değişime sebebiyet vermez. Bu durum sadece komplikasyon gelişmesi halinde söz konusu olabilir. Sezaryenin de cerrahi bir operasyon olduğunun unutulmaması gerekiyor. Her ameliyat gibi sezaryen işlemi de bazı komplikasyon risklerine sahiptir. Bu komplikasyonların gerçekleşmesi durumunda sezaryen doğum sonrası hamilelik ile ilgili çeşitli sıkıntılar yaşanabilir.

Sezaryen Doğumdan Sonra Neden Beklemek Gerekir?

Doğumdan sonra yani sezaryen doğum sonrası hamilelik için öncelikle rahmin yeniden normal boyuta gelmesini beklemek gerekiyor. Rahmin yeniden küçülmesi, 6 hafta ila 8 hafta arasında bir zaman dilimini gerektirebilir. Doğum sonrasında vajinal akıntı da bir süre daha devam edebilir. Tüm bu süreç 1,5 ila 2 ayda tamamlanır.

Ancak bu sürecin tamamlanması yani lohusalık döneminin sona ermesi halinde hemen ikinci gebelik planlaması yapmak doğru olmaz. Doğum yapan annelere ikinci hamilelik için yaklaşık 2 yıl beklemeleri tavsiye edilir. Bunun nedeni ikinci bebeğin rahimde gelişim sorunları yaşaması gibi riskler değildir.

Hamilelik ve doğum kadınlarda demir eksikliği anemisine sebebiyet verebiliyor. Haliyle sezaryen doğum sonrası hamilelik için kısa bir süre beklemek ve yeniden gebelik oluşması annede demir eksikliği anemisi gelişme riskini artırır. Bu durumda hem anne adayının hem de bebeğin sağlığı ile ilgili çeşitli sorunlar yaşanabilir.

Oysa bir süre beklemek vücudun gebeliğe çok daha hazır hale gelmesini sağlar. Özellikle 35 yaş üstü annelerin vücudunun toparlanması biraz daha uzun zaman gerektirebiliyor. Dolayısıyla bu anneler sezaryen doğum sonrası hamilelik için biraz daha beklemelidir.

Elbette tüm bunlar gebeliğe sadece fizyolojik açıdan hazır olmakla ilgilidir. Psikolojik açıdan sezaryen doğum sonrası hamilelik için ne kadar beklemek gerektiği kişiden kişiye değişir. Özellikle doğumdan sonra bebeklerin oldukça yoğun bir bakıma ihtiyaçlarının olduğunu unutmamak gerekiyor. İlk bebeğin ihtiyaçlarının da ihmal edilmemesi için kadının ikinci gebelik için kendini tamamen hazır hissetmesini beklemek en akılcı seçenektir.

Sezaryen Sonrası Normal Doğum Mümkün

Sezaryen sonrası normal doğum

Tıbbi açıdan sezaryen doğum sonrası hamilelik durumunda normal doğum yapılabilir. Ancak daha önce sezaryen ile doğum yapan anne adaylarına sonraki hamileliklerde normal doğumu kesinlikle önermiyoruz. Çünkü normal doğum esnasında çok sayıda ciddi sıkıntı ortaya çıkabiliyor.

Örneğin normal doğum sırasında, daha önceki sezaryen doğumun dikiş yerlerinde yırtıklar meydana gelebiliyor ve bu da hem anne adayının hem de bebeğin sağlığını riske atıyor. Bu ve benzeri riskleri göze almak yerine sonraki doğumların da sezaryen ile yapılması çok daha doğru olacaktır.

Ender zamanlarda sezaryen doğum sonrası hamilelik durumunda evde sancı yaşayan kadınlar doktoruna ulaştığında artık rahim ağzı tam olarak açılmış olabiliyor ve doğumun başlamasına çok kısa bir süre kalmış oluyor. Böyle zamanlarda normal doğum kararı da alınabilir. Ancak söz konusu durum dışında sezaryenden sonra normal yolla doğum yapma konusunu, riskleri de göz önünde bulundurarak değerlendirmelisiniz.

Sezaryen Sonrası Hamilelik Süresi

Daha önce sezaryen ile doğum yapmış olmak, bir sonraki gebeliğin süresini değiştirmez. Gebelik sağlıklı bir şekilde devam ettiği müddetçe ve yeniden sezaryen ile doğum kararı alınması halinde sezaryen sonrası hamilelik 39 ila 40 hafta sürecektir.

SSVD İçin Gerekli Şartlar Neler

Öncelikle sezaryen doğum sonrası hamilelik durumunda vajinal doğum yapabilmek için anne adayının sezaryen dışında bir rahim ameliyatı geçirmemiş olması gerekiyor. Ayrıca daha önceki sezaryen kesi hattının yatay olması da aranan şartlardan biridir. Bununla birlikte hem anne adayında hem de bebekte normal doğuma engel olabilecek herhangi bir sorunun ya da komplikasyonun olmaması da lazım. Örneğin vajinal enfeksiyon ya da kondilom SSDV için tek başına bir engeldir.

Böyle bir durumda bebeğin sağlığı dikkate alınarak vajinal doğum seçenek olarak bile dikkate alınmaz. Ayrıca anne adayının daha önce normal doğum yapmış olması da gerekiyor. Önceki doğum ile ikinci doğum arasında 2 yıldan daha az süre olması durumunda da SSDV seçeneği düşünülmemelidir.

Bu noktada sezaryen sonrası hamilelik ve doğuma dair kritik bir unsurdan da söz etmek gerekiyor. Tüm dünya genelinde SSDV denemelerinin yaklaşık olarak % 40’ı acil sezaryen ile sonuçlanıyor. Bir başka deyişle SSDV denemelerinin sadece yaklaşık % 60’ı başarılı oluyor.

Yani anne adayları vajinal doğum için kendilerini hazırlamış olsalar bile bebeğin ters gelmesi gibi pek çok nedene bağlı olarak acil sezaryen kararı alınabilir. Bununla birlikte SSDV tercih edildiğinde oluşabilecek enfeksiyon riskinin, sezaryen ile doğum yapıldığında ya da normal doğum yapıldığında mevcut olan enfeksiyon riskinden biraz daha fazla olduğu da dikkate alınmalıdır.

SSVD Nedir?

SSDV yani sezaryen sonrası vajinal doğum, sezaryen doğum sonrası hamilelik durumunda kadının normal doğum yapmasıdır. SSDV genellikle kadınların sezaryeni tecrübe etmiş olmalarından kaynaklı olarak normal doğum duygusunu yaşamak istemeleri nedeniyle gündeme geliyor.

Kimi zaman da doğum koçları, anne adaylarını normal doğum yapmaya ve bu duyguyu yaşamaya teşvik edebiliyor. Ancak bu konu duygusal açıdan değerlendirilmesi gereken bir konu değil, tıbbi açıdan ve mevcut riskler de dikkate alınarak değerlendirilmesi gereken bir konudur. Kadın hastalıkları ve doğum uzmanlarının amacı doğum sürecini hem anne adayı hem de bebeğin sağlığı açısından en risksiz ve en sağlıklı şekilde tamamlamaktır. SSDV ise mevcut risklere yenilerinin de eklenmesi anlamına gelir ve bu nedenle çok sayıda doktor tarafından önerilmez.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Sezaryen doğum nedir nasıl yapılır

Tüplerin bağlanması nasıl oluyor

Down sendromu belirtileri nelerdir

Akraba evliliği sonuçları

Konu ile alakalı dış kaynaklar:

CategoryDoğum