Kısırlık testi ve tedavisi: Kısırlık çocuk sahibi olmak isteyen ancak farklı birçok nedenden dolayı çocuk sahibi olamayan bir kadın ya da erkeğin üreme hastalığıdır.

İnterfilite olarak da bilinen kısırlık, üreme çağında olan bireylerin bazılarında hayatların belli bir döneminde görülebilen sağlık sorunudur ve genellikle tedavisi mümkündür. İnterfilitede çiftler doğal yollarla çocuk sahibi olamazlar. Kısırlıktan bahsedilebilmesi için ortalama 12 ay boyunca düzenli ve korunmasız cinsel ilişki sonucu gebeliğin oluşmaması gerekir.

Kısırlık Testi Nasıl Yapılır?

Kısırlık testi, 1 yıla yakın zamandır korunmasız cinsel ilişkiye rağmen çocuk sahibi olamayan çiftlere uygulanır. Bu süre Dünya Sağlık Örgütü tarafından belirlenen bir süredir ve kadında ya da erkekte kısırlıktan şüphelenilmesi için tüm dünyada geçerli olan süredir.

12 ayı aşkın süredir düzenli ve korunmasız cinsel birlikteliğe rağmen çocuk sahibi olamayan çiftlere kesin kısırlık tanısı konulabilmesi için kısırlık testi adı verilen bir takım testler uygulanır. Tetkiklerin sonucuna göre gebe kalmaya engel durumun çiftlerden hangisinde olduğu belirlenir ve tedavi şekli de buna göre belirlenir. Kısırlık testi sonuçları detaylı olarak ele alındığında interfilite sorununu 1/3 oranda kadında, 1/3 oranının erkekte ve yine 1/3 oranının da hem kadın hem de erkekte görülür. Sonuca göre kadına, erkeğe ya da her ikisine tedavi uygulanmaya başlanır.

Erkeklerin kısırlık tedavisi kadınlara göre görece daha kolay olduğundan dolayı kısırlık testi yapılırken öncelikle erkek muayene edilir.

Erkeklerde Kısırlık Testi

Kısırlık şüphesi olan bir erkeğe yapılacak ilk tetkik çoğu zaman spermiogram adı verilen ve sperm sayısını belirlemeye yarayan bir test olacaktır. Spermiogram testi öncesinde erkekten istenen bazı şartlar vardır. Bu şartlara göre erkeğin sperm sayım testi vermeden önceki 3 gün içerisinde cinsel ilişkiye girmemiş olması ve cinsel bir aktivite yaşamamış olması gerekir. Erkekten alınan meni örneği incelenmek üzere laboratuvara gönderilir.

Meni sayımı testi sonucuna göre elde edilen veriler sperm sayısını, sperm hareketliliğini, şeklini ve kalitesini gösterir. Dünya Sağlık Örgütü tarafından belirlenen kriterler ile karşılaştırılan sonuçlar, tedavi şeklini belirlemeye yardımcı olacak veriler verir. Spermiogram kısırlık tedavisi araştırmasında tek başına kullanılması anlamlı olamayan bir testtir.

Bunun nedeni sperm sayımı testinin kesin sonuç elde etmeye yeterli bir test olmamasıdır. Bundan dolayısı da spermiogram testi sonucu normal gelse de erkekte kısırlık şüphesine karşın diğer testlerin de uygulanması gerekir. Spermiogram kolay ve hızlı bir kısırlık testi olması nedeniyle ilk tercih edilen test olsa da sadece bu testin sonucuna göre tanı konulması söz konusu değildir.

Kısırlık Nedenleri Nelerdir?

Çocuk sahibi olamamanın birden çok nedeni vardır. Kısırlık konusunda hem erkek hem de kadının sağlık durumu detaylıca incelenir ve sorunun kaynağı tam olarak bulunmaya çalışılır. Kadınlarda kısırlık nedenleri ve erkeklerde kısırlık nedenleri farklı olabildiği gibi tedavileri de farklılıklar gösterir.

Erkeklerde Kısırlık Nasıl Anlaşılır?

Erkeklerde kısırlık nedenleri araştırılırken peniste ve diğer üreme organlarındaki yapısal ve işlevsel bozukluklar da detaylı araştırılmalıdır. Testis ultrasonu ile testislerin yapısı, boyutu ya da testis damarları incelenir. Damarlarda meydana gelen bir genişleme yani varikosel ya da sperm kanallarında darlıklar mevcut ise ultrason ile tüm bu sorunlar tespit edilebilmektedir.

Erkekte kısırlık araştırması sonuçları tamamı ile normal ise kısırlık araştırılması için kadın partnere testler uygulanmaya başlanır.

Kadınlarda Kısırlık Testi

Kadınlarda kısırlık tedavisi öncesinde birçok kısırlık testi uygulaması ile soruna neden olan faktörler tespit edilir. Kadınlarda kısırlık nedenleri belirlendikten hemen sonra en uygun kısırlık tedavisi seçilerek zaman kaybetmeden tedaviye başlanır.

Kısırlık Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kadınlarda kısırlık tedavisi için yapılan birçok tetkik vardır. Öncelik olarak kadının yumurtlama durumu kontrol edilir. Kadında yumurtalama ile ilgili bir hastalık tespit edilirse öncelik hastalığı tedavi etmektir.

Yumurtalıkların doğru yumurta üretememesi, yumurtalama için beyinden salgılanması gereken hormonların düzensizliği veya yetersizliği ya da diğer yumurtalık hastalıkları kadınlarda kısırlık nedenlerinin ortalama %25’ini oluşturur.

Kadınlarda adet döngüsünün ilk günü yapılan hormon düzeyi testi, adetten birkaç gün önce rahim içi dokusundan alınan endometriyal biyopsi örneği ve de ultrasonografi ile yumurtalıkların gelişimi incelenir. Bu sayede yumurtlama işleminin sağlığı hakkında detaylı bilgi sahibi olmak mümkündür. Yumurtalama ile ilgili bir sağlık sorunu olan hastaların birçoğunda kısırlık tedavisi için sadece yumurtlama fonksiyonlarını düzenleyen tedaviler, gebe kalmayı sağlamak için yeterli olabilmektedir.

Kadınlarda Kısırlık Nasıl Anlaşılır?

Kadınlarda kısırlık nedenleri arasında en yaygın bilenen sebeplerden biri de tüplerdeki tıkanıklıklardır. Fallop tüplerinin kısmen ya da tamamen tıkalı olması, yumurtanın rahme ulaşmasına engel olur. Kısırlık şüphesi olan kadınlarda kısırlık tedavisi öncesinde incelenmesi gereken sorunlardan biri de tüplerin genel sağlık durumudur.

Tüplerde tıkanıklık olup olmadığını anlayabilmek için rahim içinden tüplere doğru özel bir sıvı gönderilir ve kısa bir süre beklendikten sonra hastanın tüpleri ultrason ile görüntülenerek tıkanıklık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılır. Bu görüntüleme işlemi sonrasında hekim sonuçtan emin olamaz ise hastaya laparoskopi önerebilir. Laparoskopi yönteminde karından milimetrik bir kesi açılır ve karın içine bir kamera ile girilerek fallop tüpleri detaylıca incelenir.

Tüplerin tıkalı olması halinde kısırlık tedavisi için gerekli prosedürlere uygulanarak gebelik elde edilmesi için çaba sarf edilir.

Kısırlık testi ve tedavisi öncesinde yapılan sebep araştırmalarının %5’inde rahimde yapısal bozukluklar, miyomlar ya da polipler dikkat çeker. Bu sorunlar embriyonun rahme tutunmasını güçleştirirken gebe kalmayı engelleyebilmekte hatta oluşan gebeliğin düşük ile sonuçlanmasına dahi sebebiyet verebilmektedir. Miyom, rahim anomalileri ya da polip gibi hastalıklar ultrason ile kolayca tespit edilebilen hastalıklardır.

Rahim anomalileri, rahimde henüz anne karnındayken oluşan yapısal bozukluklardır. Rahim perdesi, çift rahim varlığı gibi rahimin yapısal sorunlar da kısırlığa neden olabilmektedir. Bu tür sorunları teşhis etmek için histerosalpingografi adlı bir görüntüleme yöntemi kullanılır. Fiber optik ışıklı bir görüntüleme cihazı olan histerospkop ile rahim içerisine girilerek yapısal bozukluk tespit edilebilir. Aynı zamanda bu tanı yöntemi ile poliplerin ve miyomların da teşhis edilmesi mümkündür.

İlginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz:

Sigaranın kısırlığa etkisi nedir?
Kadınlar da kısırlık sebepleri

CategoryKısırlık