Erkeklerde kısırlık

Erkeklerde kısırlık düzenli ve korunmasız 1 yıl cinsel ilişkiye girilmesine rağmen partnerin hamile kalmaması durumunda gündeme gelen bir konudur. Günümüzde çiftlerin yaklaşık % 15’i kısırlık sorunuyla karşı karşıya kalıyor. Kısırlık, kimi zaman kadınlarda kimi zaman da erkeklerde mevcut olan bazı sorunlardan kaynaklı olarak çocuk sahibi olamama tablosu ile sonuçlanıyor. Ancak tüp bebek tedavisi gibi yardımcı üreme tekniklerinin uygulanması sayesinde artık pek çok probleme karşın çiftlerin bebek sahibi olması da mümkün hale geliyor.

Erkeklerde Kısırlık Belirtileri

Öncelikle erkeklerde kısırlık sorununun spesifik bir belirtisinin olmadığını belirtmek gerekiyor. Ancak kısırlığa yol açan unsurların mevcudiyeti durumunda çeşitli belirtiler ortaya çıkabilir. Bu belirtiler testisler ile ilgili olduğunda infertilite akıllara gelebiliyor.

Bunun dışında hareketsiz sperm hücreleri gibi çeşitli sorunlardan kaynaklı olarak çocuk sahibi olamama durumu yaşandığında erkeklerin bu sorunun farkına varması mümkün olmuyor. Çünkü hareketsiz sperm hücreleri ya da sperm kanallarının tıkalı olması gibi durumlar vücutta bir belirti ile kendini gösteren ya da hastada rahatsızlık yaratan sorunlar değildir. Ancak klinik inceleme ile bu sorunların tespiti yapılabiliyor.

Erkeklerde Kısırlık Nedenleri

Kısırlık nedenleri

Dünya genelinde erkeklerde kısırlık sorununa yol açabilen en yaygın nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:

• Sperm üretiminde ve sperm hareketinde azalma olması
  • Anormal sperm fonksiyonu
  • Menide hiç sperm hücresinin olmaması
  • Testise giden damarların genişlemesi
  • Çeşitli kanal tıkanıklıkları
  • Hormonal bozukluklar
  • Bazı genetik hastalıklar
  • Sperm şeklinin bozukluğu
  • Doğumsal anatomik problemler
  • Bağışıklık sistemi sorunları
  • Diyabet
  • Cinsel fonksiyon bozuklukları
  • Enfeksiyon
  • Çocukluk ya da ergenlik döneminde geçirilen bazı ateşli hastalıklar
  • Kanser tedavisi görmüş olmak
  • Aşırı stres ve gerginlik
  • Uyuşturucu kullanımı
  • Aşırı sigara, alkol tüketimi
  • Aşırı kafein alımı

Halk arasında spermin az olması kısırlığın tek nedeni gibi düşünülüyor olsa da görüldüğü gibi çok sayıda farklı unsura bağlı olarak kısırlık ortaya çıkabiliyor.

Erkeklerde Kısırlık Testi Nasıl Yapılır?

Spermiogram adı verilen sperm testi erkeklerde kısırlık tanısı konmadan önce gerçekleştirilen mikroskobik bir analizdir. Erkekten sperm örneği alınarak gerçekleştirilen bu test sonuçları genellikle 1 ila 2 gün sonrasında alınıyor. Ancak erkeklerin sperm örneği vermeden önce en az 2 gün en fazla 5 gün cinsel perhiz uygulaması gerekiyor. Hekim tarafından 3 ila 8 hafta sonrasında yeniden spermiogram testi yapılması istenebilir. Bu sayede erkeklerde çocuk sahibi olamama nedenlerinin çok daha net bir şekilde araştırılması mümkün oluyor. Testte normal değerler ise şöyledir:

• Volüm (mL):  >1,5
  • Mililitredeki spermatoza sayısı/ml (106/ml): 15
  • Totlam spermatoza sayısı (106/ejakulat): 39
  • Totlam ileri hareketlilik (%): 32
  • Canlı spermatozoa (%): 58
  • Şekil (normal %): 4
  • PH: ≥ 7.2

Erkeklerde Kısırlık Tedavisi Var mı?

Kısırlık tedavisi

Öncelikle çocuk sahibi olamama nedenlerinin araştırılması gerekiyor. Tedavi ise sorunun kaynağına bağlı olarak farklı şekilde uygulanabilir. İlaç tedavisi, varikosel ameliyatı, kanal tıkanıklıklarının tedavisi gibi farklı tedavi prosedürleri izlenebiliyor. Çoğu zaman tüp bebek tedavisi gibi yardımcı üreme teknikleri devreye giriyor.

Günümüzde tüp bebek tedavisi başarı oranının gayet yüksek olmasıyla biliniyor. Bu nedenle erkeklerde kısırlık tanısı konduğunda yardımcı üreme teknikleri ile bebek sahibi olunması çoğu zaman mümkün olabiliyor. Ancak her çift için tüp bebek tedavisinin başarılı sonuçlanacağından da söz edilemez. Mikro cerrahi ya da endoskopik tedaviler ile tüp bebek tedavisinin başarı oranının yükseltilmesi sağlanabilir.

Sperm Sayısı Nasıl Arttırılır?

Erkeklerde spermin az olması doğurganlık şansını azaltan unsurlardan biridir. Biyolojik saat dendiğinde genellikle kadınların yaşı akıllara gelse de erkekler için de biyolojik saat söz konusudur. 35 yaş sonrasında üreme potansiyellerinde bir azalma başlar. Şayet erkek 40 yaşın üzerindeyse bebek sahibi olma şansı % 25 azalır. Erkeklerde spermin az olması durumunda sperm sayısını artırmak için şu yollar denenebilir:

• Stresten uzak durmak
  • Düzenli olarak egzersiz ya da spor yapmak
  • Düzenli uyku
  • Sigara ve alkolden uzak durmak
  • Vücudun D vitamini ve kalsiyum ihtiyacını karşılamak
  • Antioksidan yönünden zengin gıdaları tüketmek

Aynı zamanda erkeklerde kısırlık sorunuyla ilgili merak edilen konulardan biri de hangi yiyeceklerin sperm sayısını artırdığı oluyor. Bu gıdaları da şu şekilde listeleyebiliriz:

• Yeşil yapraklı sebzeler
  • Ceviz
  • Brokoli
  • Turunçgiller
  • Sarımsak
  • Muz

Bekarken Kısırlık Nasıl Anlaşılır?

Bekar olmak durumunda da erkeklerde kısırlık sorununun anlaşılması mümkündür. 1 yıllık düzenli cinsel ilişkiye karşın partnerin hamile kalmaması durumunda kısırlığa dair şüphe oluşur. Ancak kadınlarda da kısırlığa yol açan pek çok unsur bulunuyor. Öncelikle kısırlık tanısı konması için bir dizi araştırma yapılması gerekir. Çünkü çocuk sahibi olamama erkeklerdeki bir problemden kaynaklanabildiği gibi kadınlardaki bir sorundan kaynaklanıyor da olabilir.

Çocuğu Olmayan Erkek Ne Yapmalı?

Çiftler 1 yıllık cinsel ilişkiye rağmen çocuk sahibi olamama sorunu ile karşılaşıyorsa öncelikle en kısa sürede kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşmelidir. Bu sayede kadınlarda ya da erkeklerde kısırlık problemine yol açan unsurlar incelenebilir, değerlendirilebilir ve sorunun kaynağı tespit edilebilir. Kimi zaman uygulanan tedaviler başarılı sonuçlar elde etmeyi sağladığından yardımcı üreme tekniklerine gerek kalmıyor. Kimi zaman tüp bebek tedavisinden faydalanılması gerekebiliyor. Böylelikle çiftlerin bebek sahibi olma hayalinin gerçeğe dönüşmesi sağlanabiliyor.

Kısırlığa Neden Olan Hastalıklar

Genel olarak erkeklerde kısırlık sorununa yol açan hastalıkları şu şekilde açıklayabiliriz:

Spermin Sayısını ve Kalitesini Etkileyen Üretim Bozuklukları

• Genetik bozukluklar
  • Vücudun hormon dengesi ile ilgili bozukluklar
  • Enfeksiyonlar
  • Çevresel problemler (radyoterapi, kemoterapi, uyuşturucu kullanımı vs.)

Spermi Dışarıya Taşıyan Kanallardaki Tıkanıklıklar

• Epididim / vas defrens tıkanıklıkları
  • Varikosel
  • Ejekulasyon problemleri

Diğer Nedenler

• İnmemiş testis durumu
  • Omurilik yaralanmaları
  • Bazı sistemik hastalıklar

Spermin Su Gibi Gelmesi Ne Anlama Gelir?

Kimi zaman spermin az olması gibi su gibi bir kıvama sahip olması da erkeklerde endişeye neden olabiliyor. Normalde sperm yoğun bir kıvama sahip olur ve beyaz renktedir. Ancak bazı erkeklerde spermin hem renginde hem de kıvamında farklılıklar olabilir. Spermin su gibi gelmesi yaşam tarzına bağlı faktörlerden kaynaklanabildiği gibi beslenme yetersizlikleri gibi unsurlardan kaynaklanıyor da olabilir. Aynı zamanda çok sık boşalmanın da spermin su gibi bir kıvama sahip olmasının nedenleri arasında yer alıyor.

Elbette spermin rengi ya da kıvamının farklı olması erkeklerde kısırlık nedeni olarak değerlendirilmemelidir. Çoğu zaman bu durumun geçici olduğunu söyleyebiliriz. Retrograd boşalma olarak adlandırılan durumda da meni sayısı az ve kıvamı da sulu olabiliyor. Çinko sağlıklı sperm üretiminde son derece etkili olan bir mineraldir.

Çinko eksikliği durumunda da spermin rengi ve yoğunluğu değişebilir. Çinko yönünden zengin gıdaların tüketilmesi halinde spermin kıvamı da ideal seviyeye geri dönecektir. Şayet spermin sulu olması durumu çok uzun süre devam ederse bir uzmana danışmanızda fayda olacaktır.

Asistan Tel: 0535 761 60 97

Diğer Kısırlık Makaleleri

kafein kısırlık yapar mı

Kafein kısırlık yapar mı sorusu bebek sahibi olmak isteyen ve sıklıkla kahve tüketen çiftlerin gündeminde…