Ağrısız doğum

Ağrısız Doğum Epidural Anestezi: Sezaryen ile doğumda ya da normal doğumda artık ağrıyı azaltmanın ya da tamamen ortadan kaldırmanın çeşitli yolları bulunuyor. Bunlar arasında en çok tercih edilen ise sezaryende uygulanan spinal – epidural anestezi ve normal doğumda da tercih edilebilen epidural anestezi oluyor. Sabırla okumaya devam ederseniz eğer aşağıda daha detaylı bu konuyu anlatacağız sizlere.

Sezaryenle Doğumda Spinal – Epidural Anestezi

Ağrısız doğum

Doğum yöntemlerinden biri olan sezaryen çok sayıda anne adayı için endişe verici bir işlem olarak görülüyor. Oysa spinal – epidural anestezi yöntemi ile herhangi bir ağrı ya da acı hissetmeden sezaryenle doğumun gerçekleşmesi mümkün oluyor.

Vücudun belden aşağısının uyuşturulması ve bu sayede ağrı iletiminin engellenmesi, konforlu bir doğum süreci yaşanmasını beraberinde getiriyor. Genellikle sezaryen ile doğum konusunda anne adaylarının yaşadığı acı ve ağrı endişesi strese de sebebiyet verebiliyor. Bu nedenle spinal – epidural anestezi noktasında anne adaylarının doğumdan önce detaylı bilgi almasında fayda var.

Bilgin olsun –> https://www.drismetyildirim.com/dusuk-yapmak

Normal Doğumda Epidural Anestezi

Normal doğumda epidural anestezi

Normal doğumlarda da ağrıyı azaltmak ya da ortadan kaldırmak amacıyla bu yöntemden istifade edilebiliyor. Halk arasında ağrısız doğum yöntemi olarak bilinen epidural anestezinin her anne adayı için ideal olduğunu söyleyemeyiz. Uygulamanın yapılacağı bölgede enfeksiyon gelişmiş olan kişilerde bu yöntem tercih edilemez. Aynı zamanda kanama bozukluğu olan anne adaylarında ya da antikoagülan tedavi gören kişilerde de tıbbi açıdan çeşitli sakıncaları olduğu için epidural anestezi yöntemi tercih edilmez. Bu portföy dışında rahatlıkla uygulanabilen ve gayet konforlu olan bir tıbbi işlemdir.

Normal doğum 3 evrede gerçekleşir

• Açılma
  • Bebeğin çıkışı
  • Halas

Her 3 evre de anne için sıkıntılı ve zor süreçlerdir. Bu nedenle yaşanan ağrıyı ortadan kaldırmak için epidural anestezi yöntemi tercih edilebiliyor. Doğum süresi boyunca ilacın etkisinin devam etmesi sağlanıyor ve bu sayede kimi zaman 9 saate kadar uzayabilen doğum sürecinin daha rahat tamamlanması sağlanabiliyor.

Elbette doğum esnasında ağrıyı azaltan ya da engelleyen farklı yöntemler de mevcut. Ancak günümüzde epidural anestezinin ağrısız doğum için tercih edilebilecek en güvenli yöntem olduğunu belirtmek gerekiyor. Risklerin minimum seviyede olması ve yan etkilerinin de son derece az olması ile birlikte bebeğe anestezi ilacının ulaşmaması da bu yöntemi benzerlerinden ayırıyor ve doktorlar açısından daha cazip kılıyor. Toplumda bu yöntem sunduğu konfor nedeniyle ‘prenses doğum’ olarak da adlandırılabiliyor.

Tıkla öğren –> https://www.drismetyildirim.com/sezaryen-dogum-sonrasi-hamilelik

Bölgesel Anestezi Yöntemleri

Bölgesel anestezi yöntemleri

Günümüzde bölgesel anestezi yöntemleri arasında en sık kullanılan sezaryen ile doğumda spinal – epidural anestezi ve normal doğumda kullanılan epidural anestezi işlemidir. Bölgesel anestezi yöntemleri genel anestezi ile kıyaslandığında çok daha güvenlidir. Çünkü genel anestezide kullanılan ilaçlar kimi zaman bebeğe de ulaşabiliyor.

Oysa ağrısız doğum yapmayı sağlayan spinal ve epidural ya da sadece epidural anestezide böyle bir durum söz konusu olmaz. Genel anestezide bebeğe anestezi ilacının ulaşması durumunda doğumdan hemen sonra solunuma dair bazı sorunlar yaşanabiliyor. Bu nedenle sıklıkla sezaryen ya da normal doğumda bölgesel anestezi yöntemleri tercih ediliyor.

Sezaryenle Doğum ve Normal Doğumda Bölgesel Anestezi İşlemi

En çok merak edilen konulardan biri de sezaryen öncesinde ya da normal doğumdan önce uygulanan bölgesel anestezinin nasıl yapıldığı oluyor. Öncelikle her iki doğum için anestezinin aynı şekilde uygulanmadığını belirtmeliyiz. Normal doğumda tercih edilen epidural anestezide hem omuriliği hem de omurilikten çıkan sinirleri çevreleyen ve dura olarak adlandırılan zarın çevresine ilaç verilir ve işlem bu şekilde uygulanır. Bu ilaç ağrı iletimini engelleyerek anne adayının konforlu bir şekilde normal doğum yapmasını sağlar.

Sezaryen ile doğumda ise uygulanan yöntem spinal – epidural anestezidir ve ilacın verildiği vücut bölgesi daha farklıdır. Bu yöntemde ilaç dura zarının hemen altında bulunan beyin omurilik sıvısına iletiliyor. Ağrının beyne iletimi bu yolla engellenmiş oluyor.

İlgini çekebilir –> https://www.drismetyildirim.com/erken-dogum

Epidural Anestezi İşleminin Uygulanışı

Epidural anestezi uygulanışı

Bu ağrısız doğum yönteminde dura olarak adlandırılan zara ulaşılması gerekiyor. Zira yöntemin ‘epidural’ olarak adlandırılması da bundan kaynaklanır. Bu zara ulaşıldığında anestezi ilacı hastaya verilir ve bu sayede ağrı uyarılarının beyne ulaşması yani hastanın acı ya da ağrı hissetmesi engellenir.

Bu işlemde motor fonksiyonlarını etkileyen sinirlerin de verilen ilaçtan etkilenmesi durumunda hastanın bacaklarını oynatması mümkün olmaz. Ancak normal doğum için gerçekleştirilen epidural anestezi işleminde amaç bacakların hissedilmemesi değildir. Sadece anne adayının ağrı hissetmesini engellemektir. Bu nedenle daha düşük dozda ilaç uygulanır ve aynı zamanda anestezi ilacı ile birlikte son derece güçlü bir etkiye sahip olan ağrı kesici ilaçlar da verilebilir.

Normal doğumun ağrısız olması amacıyla gerçekleştirilen epidural anestezi yönteminde anne adayı bacaklarını oynatabilir ve aynı zamanda dokunmaları da rahatlıkla hissedebilir. Herhangi bir uyuşukluk, karıncalanma, his kaybı meydana gelmez. Bununla birlikte anne adayının doğum sırasında ağrı hissetmeye başlaması ya da acı hissi duyması halinde ek dozlar da verilebilir anestezinin etkisini sürdürmesi rahatlıkla sağlanabilir.

Epidural Anestezi Avantajları

Öncelikle genel anestezi yönteminden daha konforlu bir anestezi yöntemi olan epidural anestezi ve sezaryenle doğumda tercih edilen spinal – epidural anestezinin sonrasında hastanın kendine gelme sürecinin çok daha rahat olduğunu belirtmek gerekiyor. Genel anestezide beyin de uyuşturulur. Bu nedenle bölgesel anestezi yöntemleri her daim çok daha güvenlidir. Bölgesel anestezi işlemi uygulandığında bebek dünyaya geldiğinde çok daha güçlü bir şekilde nefes almaya başlar ve ciğerleri de daha iyi açılır. Bununla birlikte bebekler doğduktan hemen sonra daha dinç olur.

Genel anesteziden sonra baş ağrısı, mide bulantısı, kusma gibi çeşitli sıkıntılar yaşanabiliyorken epidural anestezi ya da spinal – epidural anesteziden sonra bu sıkıntı yaşanmaz. Bununla birlikte sersemlik hissi de olmaz.

Çok az miktarda anestezi ilacı kullanılıyor olması da yöntemin avantajları arasında yer alıyor. Anne hangi yöntemle doğum yapmış olursa olsun, doğumdan hemen sonra bebeği ile ilgilenebilir ve rahat bir doğum yapmış olmanın keyfini sürebilir. Normal doğumda ağrı yaşamadığı için aktif bir şekilde doğuma katılabilen anneler bebeklerinin dünyaya geldiği ilk anları da görebilir.

Mutlaka okumalısın –> https://www.drismetyildirim.com/normal-dogum

Ağrısız Doğum İçin Ne Yapılmalıdır?

Anne adayları doğum yaklaştıkça ağrı ve acı korkusu nedeniyle endişeye kapılıyor. Oysa normal doğumda gayet güvenli bir şekilde uygulanabilen epidural anestezi işlemi ya da sezaryen ile doğumda tercih edilen spinal – epidural anesteziyle ağrısız bir şekilde doğum yapmak mümkündür. Ancak bu kararı tek başına anne adayı veremez.

Gebeliğinizi takip eden doktorunuz ve anestezi uzmanı ile birlikte karar verilmelidir. Doğumdan önce ağrısız doğum kararı alındığında anne adayının bu yöntem hakkında bilgilendirilmesi gerekiyor. Doğum planlamasının da bu yönde yapılması gerekiyor.

Sezaryen ya da normal doğumda ağrısız doğum tekniği olan bölgesel anestezi yöntemi tercih edilebilir. Özellikle normal doğumda annenin aktif bir şekilde ıkınarak doğuma katılabileceği ve doğumu kolaylaştırabileceği yöntem her birey için uygun olmadığından daha önce geçirilen hastalıklar, yapılan ameliyatlar ve kullanılan ilaçlar gibi konularda mutlaka doktora bilgi verilmesi gerekir. Aynı durum sezaryen ile doğumda da geçerlidir. Örneğin daha önce ciddi bir bel ameliyatı geçirmiş olan kişiler için bölgesel anestezi sakıncalı olabilir. Doktorunuzu mutlaka bu ve benzeri konularda bilgilendirmelisiniz.

Bilgin olsun –> https://www.drismetyildirim.com/sezaryen-dogum

Epidural Anestezi Yan Etkileri Nelerdir?

Tüm işlemlerde olduğu gibi ağrısız doğum yöntemi olan bu işlemde de bazı riskler bulunuyor. Ancak öncelikle belirtmek gerekir ki, deneyimli bir anestezi uzmanı tarafından gerçekleştirilen işlemlerde riskler minimum seviyeye geriler. Mevcut risklerin başında anestezinin yetersiz olması ya da tek taraflı olarak uyuşma sağlaması geliyor. Dura zarının yırtılması da yine epidural anestezi riskleri arasında yer alıyor. Dura zarının yırtılmasından kaynaklı olarak baş ağrısı görülebilir. Ancak baş ağrısı genellikle orta ya da hafif şiddette oluyor ve görülme sıklığının da % 2 ila % 4 arasında olduğunu belirtebiliriz.

Kaşıntı, epidural anestezi işleminin yan etkileri arasında yer alıyor. Sezaryen ile doğumda kaşıntı dikiş atılan bölgede de olabilir. Kaşıntının nedeni ise kullanılan ilaçlardır ve kısa bir süre sonrasında kendiliğinden ortadan kalkar.

Normal doğumda annenin ıkınmakta zorluk çekmesi gibi bir durum ender de olsa ortaya çıkabilir. Bu durumda doğumun devam etmesi için vakum uygulamasından faydalanılabiliyor. Alternatif olarak forseps kullanımı da gerekebiliyor. Son olarak doğumdan sonra idrar yapmakta güçlük çekmek de yan etkiler listesinde bulunuyor. Ancak bu durumun da yine ender şekilde görüldüğünü belirtmek gerekir.

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar:

CategoryDoğum