Kürtajın riskleri istenmeyen gebelik durumu yaşayan tüm kadınlar tarafından bilinmelidir. Öncelikle kürtaj işleminin cerrahi bir operasyon olduğunun altını çizmek gerekiyor. Tüm cerrahi operasyonlar da bazı riskler içerir. Bir diğer deyişle risksiz bir cerrahi operasyon yoktur.

Dolayısıyla gebeliğin sonlandırılması amacıyla gerçekleştirilen kürtaj işleminin de kendi içerisinde bazı komplikasyon riskleri taşıdığının bilinmesi gerekiyor. Elbette kürtajın riskleri alınan çeşitli tedbirler ile minimum seviyeye çekilmeye çalışılır. Ancak yine de komplikasyon risklerinin tamamen ortadan kalkmadığını belirtebiliriz.

Kürtaj İşleminin Riskleri Nelerdir?

Genel olarak kürtajın riskleri şu şekilde sıralanabilir:

Rahim Delinmesi (Perforasyon)

Öncelikle kürtajın riskleri arasında yer alsa da rahim delinmesinin çok ender görüldüğünü belirtmek gerekiyor. Özellikle vakumlu aspirasyon tekniğinde bu komplikasyon riskinin görülme olasılığı daha da azalıyor ancak işlemde kullanılan kanül bu durma sebebiyet verebiliyor. Perforasyon olduğunda rahmin onarılması için mutlaka cerrahi operasyon yapılması gerekiyor.

Enfeksiyon Oluşması

Enfeksiyon sadece kürtajın riskleri arasında bulunmuyor. Tüm cerrahi operasyonlar enfeksiyon riskini barındırır. Kürtajdan sonra yüksek ateş ya da kanamada artış olması gibi çeşitli durumlarda enfeksiyon şüphesi duyulur. Ancak işlemden sonra bu riski minimuma çekmek adına doktorunuz tarafından antibiyotik ilaçlar reçete edilir. İlaçların düzenli olarak kullanılması önerilir.

Parça Kalması (Rest Plasenta)

Gebeliğin 6. haftasından önce ya da 10. haftasından sonra kürtaj işleminin yapılıyor olması durumunda bu riskin daha yaygın görüldüğünü söyleyebiliriz. Bunun dışında kürtajın riskleri arasında ender görülenlerden biridir ve kanamanın durmaması gibi ağrı gibi semptomlarla kendini belli eder. Rest plasenta durumunda kürtajın yeniden yapılması gerekir.

Kürtaj sonrası ne zaman adet görürsünüz? ilginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz konunun linkine aşağıdan tıklayabilirsiniz.

Tıkla –> Kürtaj sonrası adet

Rahim İçinde Kan Birikmesi (Hematometra)

Bu risk rahmin kasılmasına bağlı olarak kanın vajinadan dışarıya atılamaması şeklinde kendini gösteriyor. Bu durumun da kürtajın riskleri arasında çok yaygın görülmediğini belirtebiliriz. Kürtajdan sonra kanama olmaması durumunda hemen doktorunuza bilgi vermeniz gerekiyor. Rahimde kan biriktikçe şiddetli ağrı meydana gelir.

Kürtajın Başarısız Olması

Kimi zaman rahimde bazı şekil bozuklukları olabiliyor. Kimi zaman da hastanın daha önce geçirdiği bazı ameliyatlar nedeniyle rahim içerisine katater uygulanamıyor ve dolayısıyla kürtaj işlemine başlanamıyor. Son derece ender görülen kürtajın riskleri arasında yer alan bu durumda hastanın bazı ilaçlar alması gerekiyor. Dolayısıyla hasta uyandırılıyor ve ilaçlarla rahim ağzının açılması sağlanıyor.

Rahim içi Yapışıklık (Asherman)

Öncelikle vakumlu aspirasyon tekniği tercih edildiğinde rahim içi yapışıklık sendormunun görülme olasılığının neredeyse yok denecek kadar az olduğunu belirtebiliriz. Çünkü bu sendroma sebebiyet veren rahim içinin olması gerekenden çok daha fazla kazınmasıdır. Vakumlu aspirasyonda kazıma işlemi yapılmaz ve dolayısıyla asherman görülme olasılığını da çok düşüktür.

Kürtaj fiyatları ne kadar? neye göre değişir? hepsi ve daha fazlası için aşağıdaki makalemize göz atabilirsiniz.

Tıkla –> Kürtaj fiyatları

Gebeliğin Devam Etmesi

Kimi zaman kürtaj işlemi yapılmasına karşın gebelik devam edebiliyor. Bu risk genellikle gebeliğin 6. haftasından daha önce operasyonun yapılması durumunda yaşanıyor. Gebeliğin 6. haftasından önce gebelik kesesinin oluşumu tamamlanmayabiliyor ve bu nedenle kesenin tamamının kürtaj esnasında rahimden tahliye edilmesi sağlanamıyor. Dolayısıyla kürtaja karşın gebelik devam ediyor. İşlemden sonra yapılan ultrason görüntülemesi ile gebeliğin devam edip etmediği kolaylıkla anlaşılabiliyor. Elbette böyle bir durumda da yeniden kürtaj işleminin yapılması gerekiyor.

Psikolojik Problemler

Kürtaj sonrasında depresyon yaygın görülen bir risk olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle kadının kürtaj yaptırmayı aslında istemediği ancak çeşitli nedenlere bağlı olarak buna mecbur kaldığı durumlarda psikolojik sorunların çok daha etkin bir şekilde yaşandığını gözlemleyebiliyoruz. Kürtaj sonrasında depresyon düzeyinde olmasa da suçluluk hissetme, pişmanlık duyma gibi sorunlar da ortaya çıkabiliyor. Bu durumda kadın hastalıkları ve doğum uzmanları hastalara psikolojik terapi almalarını öneriyor.

Kürtaj sonrası cinsel ilişki yaşamanın zararları var mı? ne zaman ilişkiye girilir? detaylı bilgi için aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

Tıkla –> Kürtaj sonrası cinsel ilişki

Vakumlu Kürtajın Riski Var mı?

Artık çoğunlukla vakumlu aspirasyon yöntemi kullanılarak kürtaj işlemi gerçekleştiriliyor ve bu yöntemin kürtajın riskleri bakımından en ideal seçenek olduğunu belirtebiliriz. Komplikasyon riskinin en az olduğu yöntem vakumlu aspirasyondur. Bebeğin anne karnından tahliyesi açısından hem hasta hem de hekim için en konforlu yöntemdir ve sadece 10 dakika gibi kısa bir süre içerisinde işlem tamamlanır. Aynı zamanda klinik istirahat de gerekmez ve hastanın işlemin yapıldığı gün evine gitmesi mümkün olur.

Ancak vakumlu aspirasyonla kürtajın riskleri yoktur da diyemeyiz. Bu yöntem tercih edilmiş olsa bile kürtaj işleminin komplikasyon riski barındırdığını belirtebiliriz. Örneğin enfeksiyon ve gebeliğin sonlandırılamaması riski mevcuttur. Komplikasyon risklerinin her hastada aynı düzeyde olmadığını da belirtebiliriz. Özellikle yaş önemli bir faktör ve kadının yaşı yükseldikçe komplikasyon riski görülme olasılığı da artabiliyor. Doktorun deneyimli olması risklerin görülme olasılığını düşüren önemli bir unsurdur.

Kimlerin Kürtaj Olması Risklidir?

İstenmeyen gebelik durumunda gebeliği sonlandırmanın tek yolu kürtaj olduğundan zorunlu olarak operasyonun yapılması gerekiyor. Elbette kürtajın riskleri her hasta için geçerlidir ancak bazı hastalarda işlemin daha fazla risk içerebildiğini söyleyebiliriz. Kürtajın daha riskli olduğu durumlara şu örnekleri verebiliriz:

• Birden fazla yumurtalık ameliyatı geçirmiş olmak
  • Tek yumurtalığın olması
  • Çikolata kistinin olması
  • Endometriöz hastalığının olması
  • Tütün ürünlerinin kullanılıyor olması
  • 35 yaş üstünde olmak
  • Ailede erken menopoz öyküsünün bulunması

Bu kişiler için kürtajın riskleri ya da risklerin ortaya çıkma olasılığını daha yüksek olabiliyor. Bu nedenle deneyimli bir doktor tarafından operasyonun yapılması çok daha fazla önem taşıyor. Bununla birlikte gebelik planlaması yapılmıyorsa korunma yöntemlerinin uygulanması bu kişiler için çok daha fazla önemlidir. Kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşerek size uygun bir doğum kontrol yönteminin önerilmesini sağlayabilirsiniz. Bu sayede kürtajın riskleri açısından da daha doğru bir yolu tercih etmiş olursunuz.

Kürtaj ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşmak için aşağıdaki linkten bütün kürtaj makalelerimizi okuyabilirsiniz.

Tıkla –> Kürtaj

Kürtajda Genel Anestezi Riskleri

Kürtaj esnasında uygulanan genel anestezinin riskleri herhangi bir cerrahi operasyon için uygulanan genel anestezinin risklerinden çok farklı değildir. Genel anesteziden kaynaklı olan kürtajın riskleri yaygın görülen ve ender görülen olmak üzere iki farklı grupta değerlendirilebilir.

Yaygın Görülen Genel Anestezi Riskleri

• Boğazda ağrı ve ses kısıklığı
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Nabızda azalma ya da artış olması

Ender Görülen Genel Anestezi Riskleri

• Boyun ve sırtta ağrı
  • Dudak, dil, dişler ve boğazda tahribat
  • Aspirasyon
  • Alerjik reaksiyon
  • Sinirlerde tahribat
  • Kalp krizi
  • Koter cihazına bağlı olarak cilt yanığı olması

Tüm bunlar genel anesteziye bağlı kürtajın riskleri arasında yer alıyor. Ancak kürtaj işlemi için lokal anestezinin de tercih edilebildiğini belirtebiliriz. Fakat lokal anestezi durumunda kürtaj esnasında hastanın hafif acı ya da kramp hissetmesi mümkün olabiliyor. Bu nedenle çoğu zaman kadın hastalıkları ve doğum uzmanları tercihini genel anesteziden yana yapıyor.

İkinci Kürtajın Riski Var mıdır?

Kürtaj işlemi tekrarlanabilen bir cerrahi operasyondur. İkinci kürtajın riskleri ilk kürtajdan daha farklı değildir. Bir başka deyişle kürtajın ikinci kez yapılmasının ekstra bir risk barındırmadığını söyleyebiliriz. Sadece birkaç gün içerisinde iki defa kürtaj yapılması enfeksiyon ve kanam riskini artırabilir. Zira birkaç gün içerisinde iki defa kürtaj yapılmasına da oldukça ender durumlarda ihtiyaç duyulur.

Özellikle içeriğe parça kalması durumunda ikinci kez kürtaj işlemi yapılır ancak vakumlu aspirasyon tekniği tercih edildiğinde içeride parça kalma olasılığını da bir hayli düşük olduğunun altını çizmek gerekir. Her ne kadar kürtajın riskleri listesinde parça kalması bulunuyor olsa da deneyimli bir doktor tarafından yapılan kürtaj işleminde bu risk ciddi seviyede azalıyor.

Konu ile alakalı yabancı kaynaklar:

Mail: dr.ismetyildirim@hotmail.com

CategoryKürtaj