Kürtaj yöntemleri nelerdir? İstenmeyen gebelikleri sonlandırmak için ya da kadın doğum hastalıkları ile ilgili olarak herhangi bir rahatsızlıktan dolayı gebeliğin sona erdirilmesi gerekiyorsa, bu amaçla kullanılan tıbbi yönteme kürtaj tercih edilmektedir.

Kürtaj, en çok istenmeyen gebeliklerin sonlandırılması amacı ile yapılır. İstenmeyen gebeliklerin sonlandırılması konusunda ülkemizde geçerli olan yasal süre sınırı 10 haftadır. Bu belirlenen 10. haftadan sonra gebelik sonlandırılması, yani bu amaçla kürtaj yapılması, yasal anlamda suç teşkil etmektedir. Ancak eğer anne karnında bulunan bebeğin yaşamsal fonksiyonlarında bir risk varsa ve bu yaşamsal risk annenin de hayatını tehlikeye atıyorsa, doktorlardan oluşan bir kurul kararıyla 10 haftadan sonra da bu kürtaj yöntemi uygulanarak gebelik sonlandırılabilir.

Kanda ve de idrarda yapılan gebelik testleri ile kesinleşen hamilelik ile önce doktordan randevu alınır. Doktor gerekli muayeneleri yaparak ultrason görüntüleme ile gebeliğin haftasını ve gebelik kesesinin tam yerleştiği yeri belirler. Düzenli ilaçlar kullanıp kullanılmadığı, alerjileri olup olmadığı konusunda bilgiler alınır. Gerekli kan testleri yapılır. Doktor tarafından kürtaj işlemi için yöntem belirlenir. Kürtaj için gün belirlenir.

Vakum Aspirasyon Kürtaj Yöntemi

Kürtaj yöntemleri arasında jinekolog doktorlar tarafından en sık tercih edilen kürtaj yöntemi çeşididir. Rahim ağzı aletlerle açılır ve rahim içine doğru yerleştirilen bir kanül ve kanülün ucuna yerleştirilen enjektör ile vakum cihazı aracıığı ile çekilir. Bu işlem gebeliğin 10. haftasının sonuna kadar yapılabilir.

Kürtaj işleminden önce rahim ağzının çevre bölgesini uyuşturmak için lokal anestezi yapılır. Bazı durumlarda hastanın uyuması daha çok tercih edilir. Bu nedenle hastaya genel anestezi uygulanır ve işlem çok daha kolay yapılır. Anestezinin ardından vakum ucuna eklenen kanülün rahat ilerlemesi için rahim ağzını genişletmek üzere genişletici bir araç yerleştirilir. Daha sonra rahim içine küçük, yumuşak, plastik bir tüp koyulur.

Bu  plastik tüp, vakum enjektörüne monte edilerek ters basınç ile rahim içindeki gebelik kesesi vajinadan dışarı çekilir. Bütün bu işlemler yaklaşık 5-6 dakika kadar sürer. İşlem sonrasında doktor olası bir enfeksiyon riskini önlemeye yardımcı olması için antibiyotik ve ağrıyı da engellemek için ağrı kesici reçete edecektir. Özellikle doktor tarafından verilecek olan antibiyotiklerin düzenli olarak kullanılması önemlidir. Çünkü kapılabilecek bir enfeksiyon kısırlığa kadar ilerleyecek bir tehdittir.

Probe Kürtaj Yöntemi

Kürtaj yöntemleri arasında kadın hastalıkları ile ilgili durumlarda tercih edilen bir yöntem olarak kullanılır. Bunlar adet kanamasının çok fazla miktarda olması, adet dışında yaşanan yoğun kanamalar gibi ağır kanama bozukluklarında ve özellikle menopoz sonrası meydana gelen düzensiz kanamalarda teşhis ve tedavi etmek amaçlı yapılan kürtaj işlemidir.

Bu işlem sırasında rahim içi özel aletlerle zarar verilmeden kazınır ve üst katmanı tamamen temizlenir kısaca yenilenir. Bu tip rahatsız edici kanamalarda hem mevcut sebebi tespit edebilmek, hem de rahatsız edici olan aşırı kanamayı durdurmak amacıyla uygulanabilir. Bu farklı kürtaj yöntemi sayesinde endometrial hiperplazi, rahim kanseri, rahimde yaşa bağlı zayıflama teşhisleri de konabilir. Hastanın kanamalardan dolayı yaşadığı rahatsızlıklar da ortadan kaldırılmış ve hasta yaşam kalitesini yeniden kazanmış olur.

Revizyone Kürtaj Yöntemi

Spontane, yani beklenmeyen bir şekilde meydana gelen düşüklerin sonrasında rahim içinde kalmış olması muhtemel olan plasenta ya da fetusa ait parçaları temizlemek için yapılan bir kürtaj yöntemidir. Yaşanan ani düşüğün tam olarak temizlendiği düşünülse bile, yine de kesin emin olmak üzere bu işlem yapılır. Ayrıca doğumdan sonra da rahim içinde plasenta parçaları kaldığından bir şekilde şüphe ediliyorsa da, özel küretler ile rahim içi temizlenerek doğumdan arta kalan parçalar alınır.

Endometrial Kürtaj Yöntemi

Kürtaj yöntemleri arasında kısırlık ile ilgili teşhis amaçlı kullanılan bir kürtaj çeşididir. Kısırlık teşhisinde yumurtalıklarda yumurtlamanın olup olmadığını belirlemek üzere, adet kanamasının 21. gününde bu yöntem ile rahim içinden örnek alınır. Yumurtlamanın ardından salgılanan progesteron hormonunun etkisi ile endometrium sekresyon aşamasına girer.

Endometrial kürtaj yönteminde hedeflenen sonuç, endometriumun adet döngüsü ile uyumlu olup olmadığını anlamaktır. Bu amaçla rahim iç yüzeyinden özel bir küret yardımı ile bir örnek alınır. Bu örnek üzerinden değerlendirme yapılır

Detaylı bilgi için bize ulaşın:

CategoryKürtaj