idrar-kacirma

Erişkin kadınların her yıl %10-20′ sinde idrar torbası ve uretra denilen idrar yolunda enfeksiyon meydana gelir. Erkeklere göre kadınlar idrar yolları enfeksiyonlarına daha sık yakalanırlar. Uretra denilen kısmın kadınlarda daha kısa olması ve bu bölgede mikropların uretraya daha kolay geçebilir olması duyarlılığı arttırır. İdrar yolları iltihabında belirtiler genel olarak;

• İdrar yaparken yanma olması,
  • Sık idrara çıkma,
  • Çabuk sıkışma hissi,
  • Kasık orta kısmında ağrı ve hassasiyet, şeklindedir.

İdrar yolu enfeksiyonları için nasıl tanı koyulur?

Tanı; yukarıdaki belirtilere ilave olarak idrar tetkiki yapılarak tanı kesinleştirilir. Hasta idrarını verdikten hemen sonra, mikroskobik ve kimyasal incelemesi yapılır. Her mikroskobik alandaki iltihap hücre ( Lökosit) sayısı ve bakteri sayısı kontrol edilir. Her alanda lökosit sayısının 6-7 üzerinde ve bakteri görülmesi genellikle enfeksiyon lehine bulgulardır.

Ayrıca idrarda bakterinin cinsini belirlemek amacı ile Kültür testi, bu bakteriye etki edecek antibiyotiği belirlemek amacı ile de Antibiyogram testi yapılabilir. İdrar yolu enfeksiyonlarında sıklıkla karşılaşılan bakteri, bir barsak bakterisi olan Koli Basili’ dir. Dolayısı ile bazen Kültür-Antibiyogram yapmadan direk bu bakteriye yönelik antibiotik verilebilir. İdrar yolu enfeksiyonu sıklıkla vajina ve rahim enfeksiyonları ile karışabileceği için genital muayene yapılması ayırıcı tanı için önemlidir.

İdrar yolu enfeksiyonları nasıl tedavi edilir?

Tedavi; antibiyotikler, antiseptikler ve idrar pH’ ını asit yapan ilaçlar kullanılır. Tedaviye cevap vermeyen iltihabi durumlarda idrar yollarında yapısal ( Doğumsal) bir anormallik aramak doğru olur. İdrar yollarında taş, tümör, kronik iltihaba bağlı yapısal değişikliklerde tedaviyi engelleyebilir. Ayrıca, gebelerde, beslenme bozukluğunda, şeker hastalarında, kanser tedavisi alanlarda vücut direncinin zayıf olmasından dolayı tedaviye cevap yeterli olmayabilir. Bu durumların hepsinde antibiyotik tedavisinin daha uzun süreli olması ve sıvı alımının bol olması gereklidir. Ayrıca C vitamini alınması idrarın asidik olmasına ve bakterilerin üremesine engel teşkil ederek antibiotik tedavisine yardımcı olabilir. Bazı kadınlarda özellikle ilişki sonrasında idrar yolu enfeksiyonu sık görülür. Bu kadınlara ilişki sonrası koruyucu antibiyotik kullanımı ve ilişkiden hemen sonra idrara çıkması önerilir.

idrar-yolu-enfeksiyonu

Balayı sistiti nedir?

Yeni evli kadınlarda ilişki sıklığına bağlı olarak idrar yolunun çıkış kısmında tahriş meydana gelir. Tahrişe bağlı olarak bölgede bulunan bakterilerde çoğalma, uretra ve idrar torbasına geçiş olur. Oluşan enfeksiyon idrar yaparken aşırı yanma, sıkışma hissi ve şiddetli acıya yol açar. Tedavide antibiyotik kullanımı ve ilişkiye ara verilmesi önerilir. Prezervatif kullanımı fayda sağlayabilir.

İdrar yolu iltihabı neden olur?

İdrar yolu iltihapları, bakteri ve virüs kaynaklı olarak yaşanmaktadır. Sebepleri ise:

Genital organların hijyenine dikkat etmemek ,sindirim sistemi artıkları, iltihap yapabilmektedir. Bu sebeple de hatalı tuvalet alışkanlıkları sistit veya idrar yolu enfeksiyonlarına yol açabilir. Bu sebeple de temizliğin önden arkaya doğru yapılması gerektiği unutulmamalıdır. İç çamaşırları, her gün değiştirilmelidir. Akıntısı fazla olan kadınların daha sık değiştirmesi önerilir.

İdrar yollarında tıkanma

• İdrar yolunda tıkanma olması sebebiyle idrar yoğunluğunu meydana gelir. Bu sebeple de bakteri-virüs yoğunluğunu artar. Bu durumda da idrar yolu iltihabı ortaya çıkar. Bu duruma sebep olan faktörler:
  • Prostat büyümesi
  • Böbrek taşı
  • Tıkayacak konumda olan ya da büyüyen tümörler
  • Doğumsal faktörler

Korunmasız cinsel ilişki

Prezervatif kullanmadan bulunulan cinsel ilişki sonucu idrar yolu enfeksiyonları meydana gelebilir. Bunlar: Bel soğukluğu, genital herpes olarak sayılabilir. İlişkide bulunurken mutlaka prezervatif kullanmak gerekmektedir. .

Bunun dışında idrar yolu enfeksiyonları için riski arttıran faktörler ise:

• İdrar yaparken mesaneyi tamamen boşaltmamak
  • İdrar boşaltımında kullanılan kateterler (tüp)
  • Menopoz sonrası vajina astarının incelmesi
  • Hijyenik olmayan havuzlara girmek
  • Kirli tuvaletlere girmek